www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 07 aug 2026, 12:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
spånbunke

hejsa jeg er ny og overvejer at kåbe mc 330 wood lathe er der nogen der ved hvor god den er jeg vil kåbe den i trædrerjerbutiken (http://www.traedrejerbutikken.dk/?p=pro ... ame=MC-330) jeg har talt med ejern han siger at alt hvad der er på billedet medfølger kan i se om det er en medløbspinol der sidder på pinol og når jeg skal kåbeolie tror jeg jeg vil pråve koldpresset linolie hvor kåber man det og som nybegynder skal man så kåbe tår eller våd sanpapir og hvad korn

venlig hilsen
victor
nybegynder

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hej Victor.

Der er nogle overvejelser du må gøre dig:

1) Hvor mange penge vil jeg bruge her og nu.
2) Hvad kunne jeg tænke mig at dreje?
3) Er det muligvis en dille eller er det noget jeg har lyst til?

Når du har det på plads, så fortæl os det. ;)

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke

ok

1)jeg vil gerne bruge de 1200 på den drejebænk nok ikke mere lige nu og så vil jeg gerne bruge 500 ekstra på tilbehår eller deromkring
2)jeg vil gerne dreje lidt forskeligt skåle skakbrikker og alt muligt andet det skal mest være for sjov
3) det er noget jeg har lyst til jer er meget værksted intereseret
hilsen victor

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Hej Victor

For at sikre at det bliver ved med at være sjovt skulle du overveje at vente lidt til du har sparet en lille smule mere sammen og købe et lidt bedre produkt - jeg har selv været MC-bænk ejer og jeg kan desværre ikke anbefale dem. :cry:
Der er mange erfaringer her på siden også om MC-bænkene, prøv at læse lidt mere inden du træffer en afgørelse.

Hvis du vil have en anbefaling på en anden model må du regne med at det koster en smule mere - men det vil være alle pengene værd. ;)

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

spånbunke

ideen er lidt at jeg gerne vil afprøve det og så kåbe en bedre bænk senere jeg kan ikke finde noget om mc men 1200 syntes jeg er ety godt belåb så vis det er sjovt kan jeg jo kåbe en til 3 4 5 stk ikk
men det jeg helst vil vide er våd eller tør sandpapir hvad korn hvad olie og hvor kan man kåbe den
vis du kan anbefale nogle andre bænke så skriv nogle link så kigger jeg om jeg syntes at jeg vil ofrer mere

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Victor, hvis du udfyldte din profil, kunne vi se du hvor bor, og evt, invitere dig til lidt trædrejning hvis du er i nærheden.

spånbunke

det er hermed gjort men jeg er kun 12 år og meget genert jeg bor på nørrebro
de andre spårgsmål vil jeg også meget gerne have svar på

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Viktor,

Om du er 12 eller 80 år gammel betyder ikke en døjt, bare du gerne vil hygge dig med trædreejningen. Det at dreje i træ kan man såmænd bruge et helt liv på - hvis man bliver "fanget" af bacillen. Så du har ingen grund til at være genert, bare spørg løs.

Sandpåapir:

Brug TØRT- papir, helst omkring Korn 100 som det groveste, op til korn 240- 300 til finpudsning.

Søg rundt på enttet, der findes et utal af sider om trædrejning. En god side at begynde med er:

http://www.lignars.dk/Traedrejning/links.htm

Her finder du en masse grundlæggende, forklaret på en fin måde.

Med hensyn til drejebænk. Prøv at kigge dig omkring, eller støt dig til alle dem som vil hjælpe dig med at finde lige det som du gerne vil arbejde med. bare husk på at efterhånden som du får taget på drejningen, så stiger ambitionerne også, og så er det nok best at lige checke med familien om budgettet kan justeres så du ikke lige havner i en "Interessedræber". Det er desværre sket for mange

God fornøjelse, og husk at du altid er velkommen til at kigge/lære af alle de venlige drejere som findes - også nær der hvor du bor.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke

ok tak
hvad olie bruger i
og i jule ferien fæller vi træ træer med korte pigger kan ikke huske hvad de hedder men har tænkt mig at gemme lidt af stammen til nogle skåle kan man stoppe trøringen og hvordan endeforsegler man?

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Hej Victor- du kan overveje en scheppach dmt 450 til ca. 2000kr- det er en rimelig kvalitet. Man kan bruge meget forskellig olie-jeg bruger selv vindruekerneolie fra Aldi. Du skriver, at du er 12år og at du gerne vil dreje skåle. Det er nok en god ide at få en erfaren drejer til at lære dig teknikken. Mine elever i 6.klasse har drejet i over et år og jeg vil ikke lade dem dreje skåle, da jeg ikke kan stå ved en elev hele tiden. Det er ikke svært at dreje i træ, men selvom du godt kan lide værkstedsarbejde, så syntes jeg ikke, at du skal forsøge dig frem uden instruktion/beskyttelsesudstyr. -Det kan hurtigt gå galt, hvis man ikke gør det rigtigt!
Har du ikke sløjd på din skole? Her burde din lærer kunne rådgive dig- selvom det ikke er sikkert, at han vil lade dig dreje!
Ps. det lyder som nåletræ "med små pigge" og det er fuld af harpiks- dårligt begyndertræ at dreje i!
Mvh Morten

spånbunke

ok jeg spårger min lærer
den der 450 hvor kan jeg kåbe den et link helst
og skal man efter man har kåbt et u støl kåbe en lige eller skrø mejsel

håbløs træ krammer

Hej Victor- Du kan købe en scheppach hos http://www.kesa.dk pris 2195- Her han du også købe drejejern i sæt pris 695kr. Det han ikke betale sig at købe enkelte drejejern, før du kender dit behov lidt bedre. Husk at du også skal kunne slibe dine drejejern.
Mvh Morten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg har en 1018 bænk (den svarer ca til Scheppach 450). Til den har jeg købt minijern. Umiddelbart synes jeg at drejejernene fra Kesa er lidt for store til den lille Scheppach. Jeg er bange for at de store jern får drejebænken til at tabe pusten.
De små jern har også den fordel at de ikke hugger lige så voldsomt, som de store.
Her et sæt til 500,- http://www.traedrejerbutikken.dk/?p=pro ... et-Produkt
De små jern kan stadig bruges til detaljer når man får en større bænk.
Jeg ville nok også købe et 8 mm u-jern til 80,-. Det er godt til at grovdreje mindre ting.
http://www.traedrejerbutikken.dk/?p=pro ... 8mm-HHS-Stål
Skaftet kan til at begynde med bare være en stump rundstok/kosteskaft.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke

ok tak jeg troede ikke man kunne bruge mini jern
jeg tror jeg kåber mc 330 til at starte med tror i den går i stykker med det sasmme?
eller nu vor jeg tænker over det så tror jeg jeg kåber en 450 og sådan et drejernsæt
syntes i man skulle ofre de ekstra penge?
på den anden side bliver det meget dyrt jeg syntres at 2000 for næsten det hele passer bedre vil mc 330 gå i stykker tror i

håbløs træ krammer

Jeg ved ikke om en mc330 vil gå i stykker- men den jeg har prøvet, ville jeg ikke købe. På skolen har vi 2 scheppach og de kører stadigvæk, som da de var nye.(de er blevet brugt ca. 6timer om ugen i de sidste 3år) Vi har også et sæt drejejern fra kesa og drejebænken mister ikke pusten, medmindre man går hårdt til den (og så mister de fleste mindre bænke pusten).
De små drejejern fra robert sorby er også en mulighed- http://www.tempa.dk varenr. 3288 pris 300kr. Jeg ville dog foretrække sættet fra kesa, hvis jeg skulle købe noget "allround".
Mvh Morten

spånbunke

ok det kommer an på hvor jeg kåber bænken om jeg kåber drejen fra kesa eller ej men det kommer også an på hvor meget jeg får i julegave :P

spånbunke

ok det kommer an på hvor jeg kåber bænken om jeg kåber drejen fra kesa eller ej men det kommer også an på hvor meget jeg får i julegave :P

spånbunke

jeg har tænkt lidt på hvor kåber man grej til penne drejning og har i nogle video på dansk om det

spånbunke

og hvad skal jeg kåbe af måle værktøj

håbløs træ krammer

Hej Victor- du kan købe udstyr til pennedrejning hos tempa, trædrejerbutikken samt hos trædrejeren fra fyn (Froholt og Rasmus fra forum). Du skal ikke tænke for meget på måleudstyr i starten- brug pengene på en god bænk og jern. Jeg klarer mig med en passer, skydelære samt dansemester. Til nød kan man starte med en lineal!
Det vigtigste til trædrejning er efter min mening:
1 sikkerhedsudstyr-min. ansigtsskærm
2 en god drejebænk
3 drejejern samt slibeudstyr
4 chuck-eks. vicmarc
5 borepatron
Derudover kan man bruge mange mange penge!- bøåndsav osv.

spånbunke

tak får hjælpen vis der kommer flere spårgslmål spårger jeg

spånbunke

hvad hedder det jern han bruger til at dreje ægget i denne video http://www.youtube.com/watch?v=7TEeHoZM ... E&index=15

håbløs træ krammer

Jeg vil mene at det er et bredt stikstål?- det er ikke en teknik for begyndere, da stålet let hugger i.
Mvh Morten

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Den hedder en Bedan - og den er som sagt ikke den man starter med at lære og bruge.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød
Den ligner umiddelbart en go´gammeldags lockbeitel .
Den blev brugt til at hugge dybe huller ud til låsebeslag og lign. før kædestemmere og andre maskimekaniske apparater afløste det gode gamle HÅNDværk!
Hilsen Birger

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Er det ikke bare en anden måde at bruge en mejsel på. den er jo fin til udvendig drejning, men er også dejleg vib. fri ved en del udhulning, da den både ka virke som en mejsel, men også som en slags skraber.

men, pas på den "hugger" nemt.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Ja, det ligner umiddelbart en lockbeitel (Taphulsjern). Jeg så sidste vinter en mand som brugte en meget bred gammel mejsel til at forme en skål med udvendigt. Han lagde facen mod træet og fik en meget glat overflade ud af det.

spånbunke

hejsa
dem der kender det drejernsæt fra kesa med 6 jern til 625 kr der er 3 u jern ikke hvad millemeter er det og jeg har spurgt dem om de var slibet i form men det vidste de ikke er der nogle der ved om de er det
venlig hilsen
victor

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Hvis I istedet for en bedan bruger et beading tool, kan I lave det samme, men meget lettere.
Bedan'en er MEGET svær at bruge.
Den passer IMO bedst i Sorby's sizing tool. Det leveres med en beading tool, men funker meget bedre med æggen placeret øverst på værtøjet, som på bedan'en..

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke

hejsa
kan i give mig målene på de forskelige jern i kesas 625 kr sæt jeg kan ikke finde dem altså om det er 10mm u jern eller hvordan på alle seks vis i kender dem
og på dmt 450 skal man så kunne fastspænde rullepinolen og når man drejer på håndtaget skal der sa komme en jernstang ud fra pinoldokken
vh
victor

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]