Endelig en tråd hvor jeg kan give et kvalificeret råd og ikke er helt ny-begynder som med træ-drejning
Jeg er fotojournalist og har arbejdet professionelt med billeder i 10 år nu, og jeg har været vidne til rigtig mange af disse diskussioner. Det gælder med kameraer som med drejebænke, man får som regel hvad man betaler for. Når det nu er sagt så vil jeg understrege at digital kameraer er blevet fantastisk gode over de sidste år – også de billige.
Skal det være søger eller spejlrefleks – ja det kan diskuteres til hudløshed. Spørger man professionelle vil man ofte få at vide at spejlrefleks er det eneste rigtige. Det giver et kamera der reagerer hurtigt og som (med det rigtige objektiv) er godt til situationer med lavt lys. MEN hvis kameraet skal bruges til at fotografere træ-skåle i godt lys, er det ikke nødvendigvis værd at lægge de ekstra penge.
Jeg vil tilslutte mig den tidligere holdning om objektivet (eller glasset) – det ER det vigtigste. Til hobby brug gør det ikke alverden hvilken blænde den kan gå ned til. De fleste kan sagtens klare f/22 som er rigeligt til at give dybdeskarphed i de fleste situationer. Blænden er ikke den største bekymring, men derimod hvordan objektivet tegner skarpt, forvrænger eller gengiver farve.
Inden det nu går op i teknik så vil jeg sige at der er rigtig meget at hente ved at lære at lave godt lys, og fordybe sig lidt i hvad et godt billede er. Lys er specielt vigtigt! Det er her billige kameraer adskiller sig fra prof. udstyr. Et billigt kamera kan tage rigtig gode billeder, hvis man får tilstrækkeligt lys på det man fotograferer.
Teknik er selvfølgelig vigtigt, men fristelsen til at tro at bedre teknik kan løse alle problemer skal ikke undervurderes. Der bliver lavet fantastiske billeder med engangs-kameraer
Hvis der er interesse for det vil jeg gerne give et lyn-kursus i at tage billeder (og evt. lidt photoshop). Det er vist kun rimeligt efter alt den gode viden om trædrejning jeg har suget til mig fra jer
Venligst
Esben