www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 20 aug 2026, 03:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 232 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Bjørn B Jeg er på den der hedder Anchorseal. den fra skovkontoret. Og i den forbindelse hvis der er nogen der kan finde en leverandør der vil sælge mig eks 100 liter DanishOil til en rimelig pris vil jeg godt stå for indkøb og fordeling af det.. men jeg kan ikke hitte dem jeg havde fundet hvor det kunne fåes i store mængder

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Rasmus, det er den fra Tyskland/Schweiz der er den gode .. den fra Skovkontoret.
Det er den jeg bruger, og den jeg engang fik en prøve fra dig.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Vi mangler nogle tilbud om at aftage noget af det gode fra Tyskland som sælges af skovkonteret.
Hvis BjørnB vil lægge noget emballage til - og vi måske også kan finde andre der kan skaffe en dunk til sprinklervæske eller lignende - så kan vi måske få trådens egentlige formål til at komme lidt videre.
Kom nu ud af busken og sig hvor meget I vil ofre? Måske kan vi få enderne til at mødes, så vi kan tage sådan en 200 liters tønde.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Der var engang en der skrev: Når jeg har grovdrejet et vådt emne, ryger det på loftet til tørring. revner det ryger det i ovnen.

Jeg tror det var Stig, men er ikke sikker, men det er jo helt korrekt. Drejer man en våd klods, tager man en masse spændinger ud af træet, og emnet kan bevæge sig ret frit mens det tørrer, og det reducerer riskoen for revnedannelse.

Man skal jo ikke glemme at de fleste emner ikke når en fugtigheds procent under 15-17% - selv ved lang tids tørring, og at træet jo allerede finder sin ligevægt ved "fibermætningspunktet" som ligger på 20-22% fugt.

Det er jo bl.a derfor man oplever at mange emner først begynder at revne et pænt stykke tid efter at de er rådrejet, og de revner kan Anchorseal ikke forhindre.

Jeg ved godt at der nok vil komme en del kommentarer til dette indlæg, men selv Anchorseal kommer ikke faldende som en superløsning fra himmelen., og også, at alle nok har oplevet et utal af varianter omkring dette med revner og det at forsøge at undgå at revner opstår.

I den sidste ende må man jo bare acceptere at forskellige træsorter "revner" forskelligt. Hvor ofte hører man ikke : Blommetræ revner for et godt ord/altid. Prøv at lave om på naturen med Anchorseal (bare et forslag. det virker nemmelig ikke)

PS: træ's ligevægtsfugtighedsprocnt ved 20 C 55 %rf er ca. 10%, og jeg tror også at de fleste har hørt historierne om alt det skønne træ som ind imellem findes på lofter ogl, og at fugten i det træ er helt nede på ca. 12%. Ja, men det har så også taget måske, 20-30 år på et varmt loft. ;) ;) ;)

Kig lidt på de anbefalinger Anchorseal selv giver: Forsegl ender på stammer, ender på planker, og husk lige at både stammer og planker sædvanligvis er op mod 3,5 til 6 m lange :o

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

moderator
Brugeravatar

BjørnA.

Uanset hvordan du vender og drejer det, revner træet når det tørrer for hurtigt over endetræet.
Jeg har selv arbejdet med tørrestuer, og med træ i mange år.

Den nemmeste og billigste løsning for mig, er Anchor Seal. Jeg ved godt der er et par
hjemmekemikere der blander lim og maling og alt muligt, og i den sidste ende bliver det lige så dyrt.

Og det var Stig, der skrev at de våddrejede skåle kom på loftet ... og de var forseglet. (Ret mig Stig, hvis jeg husker forkert.)
Mine kommer ind og stå på en hylde over en radiator, efter et par måneder på en trådhylde i værkstedet. Der er ingen der er revnet endnu. Skulle der revne en enkelt ... så pyt.

Jeg kan kun anbefale at bruge endeforsegling ... uanset om det et kævler, skiver, opskåret træ eller grovdrejet.

Selv møbeltræ må jo overgive sig til den relative fugtighed i omgivelserne ... enten optager træet vand, eller det afgiver vand ... "skuffen binder inden man fyrer, eller den glider let og ubesværet når man fyrer.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Kaj,

Igennem mange år har jeg set et "hav" af "katastrofer" med træ som har været forseglet, og en masse som ikke var forseglet. heriblandt en masse Bøg/Ask/Eg, som blev sendt til parketfabrikkerne i Kina, og, jeg har selv stået på de fabrikker i Kina(højt mod Nord) når containerne blev pakket ud. Det var ikke altid et pænt syn. mange stammer som var grimt angrebet under forseglingen, masser af revner på trods af forseglingen, planker som var slemt revnet enten de var forseglet eller ej.

Et forslag: Kunne du ikke godt beskrive, sådan i detaljer hvordan du få et så jævnt og godt resultat af at bruge forsegling (Anchorseal eller andet). Det tror jeg mange vil kunne bruge med glæde.

Jeg er selv gevaldigt træt af at bruge PVAc lim over endetræet. Der opstår alt for nemt mug under den limede overflade, og den misfarvning kan være svær at dreje væk senere. Så hvis Anchorseal er en god løsning, melder jeg mig også på indkøbsholdet til 10-20 l. (Jeg gemmer nogle sprinklervæskebeholdere til det forventede formål) :) :)

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: lidt uden for Ørbæk på fyn.
Hej
jeg vil godt være med på 5 liter.

moderator
Brugeravatar

Jeg skal gerne lave en billedserie ... jeg har haft kævler liggende i et par år, uden en revne.
Marvkløvet træ på samme måde ... og kævler der er afbarket.

Skålene laver jeg også gerne billeder af.

Prøv at læse databladet jeg har uploadet her på forum om den seal jeg bruger. Det viser noget af inholdet.Det et noget voks/parafin agtigt noget, der er elastisk, men lukker endetræet ... og ikke for meget.

moderator
Brugeravatar

Nope!

Jeg laver en ny tråd.
Gunnars tråd skal ikke forplumres med alt det her snak om alt muligt.

Jeg vil i øvrigt godt melde mig til at aftage 5 liter hvis det er den rigtige "Sealer".

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Gunnar: Som jeg ser det, så kan vi vest for Storebælt aftage omkring 100 l. Måske lidt mere - hvad siger du til det?

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jeg glæder mig til at høre meget mere om HVAD DEN RIGTIGE SEALER er for noget. Kom frem med det relevante data før det besluttes at lave et fællesindkøb. Det ville jo være lidt (meget) ærgerligt hvis vi nu fik købt noget som i realiteten ikke virker, ik :o :o :o

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Som det står lige nu, så er det den Sealer der sælges af skovkontoret vi sigter efter. Den er - så vidt jeg ved - ikke frostsikret. Stig siger god for den.

Jeg ringer gerne mandag og stiller spørgsmål:
1) Er den frostsikret?
2) Hvor er den fremstillet?
3) Er reklamen for den i trædrejerkredse 10% julerabat værd? Eller et sponsorat af forum?
4) ... mere?

Nu er det største problem at få lokket drejerne øst for storebælt med.
Vi har tilsagn om 100 liter vest for Storebælt - styret af BjørnB

Men øst for storebælt står den foreløbig på mine max 40 liter + 10 liter - og det bliver altså kun 50 liter.
Så skal jeg "binde" 1000 kroner i 50 liter mere, som så kan sælges senere til andre... Hmmm..
TJMand og Vagn er de to andre.

Kan du aftage 125 liter Bjørn? Så tager jeg resten. Det er 75-80 liter. Og så håber jeg at der vil være et par andre her på Sjælland og øer der vil aftage noget - så jeg ikke brænder inde med så meget. For mit max var oprindelig for 1000 kroner til mig selv.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvis det er det RIGTIGE produkt (hvad det så end er) vil jeg gerne aftage 10 liter, og andre 10 liter er jeg næsten sikke på kan afsættes til andre af drejerne her på sydsjælland. Så alt i alt tager jeg gerne 20 liter.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kanon Bjørn! Så er vi oppe på 80 liter øst for storebælt hvis jeg tager 50 liter. Så tror jeg sgu vi når målet inden weekenden er omme!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Bjørn. Kan du give kriterierne for hvad præcis der kræves før du mener det er det rigtige produkt?

Vi har en uploaded brochure der refererer til nogle undersøgelser lavet af Virginia Tech - så vidt jeg husker. Vi har Stigs erfaringer. Vi har andres erfaringer.

moderator
Brugeravatar

Jeg vil som sagt gerne have fem liter af den tyske/schweiziske. Den hedder også "Skulpturwachs".
Det er den jeg uploadede datablad på. Den er frostsikker når den er smurt på.
Det er den fra skovkontoret.
Men hvad med at kontakte tyskerne direkte og spare yderligere.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nej, jeg ved simpelthen for lidt om disse produkter, men støtter mig 100% på hvad "skovfolket" Stig, Joe P, Kaj har af erfaringer.

Grunden til at jeg er lidt "nervøs" i relation til endeforsegling er at jeg så ofte har set hvor galt det kan gå, specielt i de tropiske områder, hvor enorme mængder logs/planker/emner er "gået til" på grund af forkert behandling. Jeg har, som skrevet andetsteds, stået på parketfabrikkerne i det nordlige Kina og set beskadiget Bøg/Ask (Hovedsageligt) komme ud af containerne efter en rejse igennem de tropiske zoner, hvor endeforseglingen ikke var god nok. jeg har set meget træ hvor bakterieangreb var løbet meget langt ind i stammerne/plankerne, så for mig er det afgørende spørgsmål : Hvor effektivt afspærer sealeren endetræet, hvor stor er emmisionskoficienten (den hastighed/transport af fugt) ind og ud igennem sealer filmen, og, er sealeren beskyttet mod råd, svamp og bakterieangreb (bioxcider/Fungicider), og er sealeren egnet til de danske temperaturer, vind og fugtforhold.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er da absolut en mulighed at købe i Tyskland. Men jeg er bange for at det kræver papirarbejde. Import af kemiske produkter har jeg absolut ingen erfaring med.
Som privatperson - hvad vil det indebære?
Nogen der har nogle kontaktdata på den tyske producent?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg kunne godt tænke mig at tingene ikke altid skal gå op i hat og briller.
Stig har gennem lang tid (flere år?) brugt produktet. Rasmus, Kaj og jeg har brugt det. Jeg kan se at det virker.
Jeg gider ikke at alting skal gøres så teknisk som muligt. Dette er en hobby for mig. Jeg skal kunne slappe af med det.

Desuden er prisen i Tyskland den samme som hos Skovkontoret.

Men er der nogle der vil have lidt til at eksperimentere med, skal jeg gerne lave nogle 1l. flasker.
Gunnar - jeg tager 125 liter, så vi kan komme videre!!!!!!!!!!!!

Senest rettet af BjørnB 13 dec 2009, 14:41, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Bjørn B: Dejligt at se at alle I som har gode erfaringer med dette produkt nu dukker frem af tågerne. Med den solide opbakning af Anchorseal (Tysk eller dansk) er der vel ingen tvivl om at det virker som det skal. Så, med vanlig forsigtighed vil jeg gerne bekræfte at jeg gerne vil aftage samlet 20 liter.

Bare for historiens skyld: For en del år siden dukkede der et produkt op som indeholde en vandbaseret PU sammen med en parafinvoks. Alle jublede, det så jo gevaldigt ud, indtil det gik galt . Endetræet revnede godt nok ikke, men kors hvor det dog blev nedbrudt. Nå, nu skal jeg nok holde kæft. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

I april 2008 skrev Kaj dette:
Citat:
Jeg har set det virker, og selv afprøvet det så jeg gider ikke eksperimentere med alt muligt andet.

Venlig hilsen
Kaj

Hvis man bestiller en 5l. dunk fra Skovkontoret får man lov til at betale ca. 325,-. Altså en l. pris på ca. 60,- alt incl.
At vi køber 205 l. gør at vi kommer ned på ca. 30,-/l. alt incl.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød
Hej gunnar L
Jeg kommer også gerne til Frederikssund og henter 5 liter.
Hilsen Birger

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej gunnar L

20 l til mig kan også sagtens hentes i Frederikssund (i medbragt plastdunke af varierende størrelser)

Giv et praj hvis det lykkes. ;)

spånbunke

Geografisk sted: København 2200 N
Gunnar

Jeg tager også 10 liter, kan evt også hente det hos dig.

hilsen Poul

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så er vi ved målet. Jeg ringer mandag og køber ind. Håber alle holder ved.

Tak fordi I (vi) trods alle gode evner til diskussion (og det ér jo også et af formålene med dette forum) - kunne nå dette mål.

Jeg håber også at alle købere er indforstået med at give en skærv til forum her - i forbindelse med købet. Det mest praktiske er vel at alle betaler en lille overpris - fx 3 eller 5 kr pr liter - og så sætter jeg pengene ind på kontoen når vi nærmer os målet? Det kan blive op til 1000 kroner i alt.

Og så glæder jeg mig til at se nogle af jer i egen person. :)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Hej Gunnar,

Kan der blive en slat til mig også? et par liter eller så??
Er der andre fra Østjylland der skal hente/have sendt, så vi kan arrangere noget fælles, dele porto eller hvad ved jeg?

Hilsen Kathe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Jeg har tidligere tilbudt at hente i Odense.
Det står jeg ved.
Skanderborg er vel rimeligt centralt i Østjylland?
Så kan interesserede østjyder hente hos mig.
Kan det bruges?
Bjarne

moderator
Brugeravatar

Kathe, vi kan fint dele 5 liter jeg har bestilt.
Jeg har i forvejen 3 liter til at stå, så ikke noget problem med det.
Bjarne det er kanon ... jeg henter gerne i Skanderborg, og evt. til fordeling længere nordpå.

"Ihaaaa, så kører diligencen videre"!!!

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Jaha, kanske vi skal lave et lille værkstedstræf hos Bjarne? hvis altså han gider have besøg ved bænken? ;)
Hilsen Kathe

moderator
Brugeravatar

Så kan det være at vinderen giver en omgang ... omkring bænken.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 232 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]