www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 04:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 86 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Der er ikke meget varme på Joe's værksted.
Så varmt tøj er nok en smart ide'.
Jeg har ca 3/4 ton træ med, så sørg for god plads i bilerne!
Noget af det er gratis, noget koster lidt.

spånbunke

Geografisk sted: 2625 Vallensbæk
stig bredsgaard skrev:
Der er ikke meget varme på Joe's værksted.
Så varmt tøj er nok en smart ide'.
Jeg har ca 3/4 ton træ med, så sørg for god plads i bilerne!
Noget af det er gratis, noget koster lidt.

Jeg tager det der er Gratis :lol: :lol:

Har du nogle priser på noget af træet?
Jeg vil gerne vide hvor mange penge jeg skal have med ;)

Michal Juul

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har fået et læs egevanrispuder, bøgeknuder og en enkelt kirsebærknude.
Jeg regner med at hele læsset skal koste en plovmand, så de enkelte stykker bliver ikke ret dyre.
Men en bøgeknude som to mand knap kan løfte, skal da koste 2-300 kr, synes jeg.
Ham, der kom med træet, har haft en del besvær med at få det ud af skoven.

spånbunke

Så har jeg smidt gæsterne ud og jeg kan komme til computeren.
De billeder og video, som jeg tog, ligger jeg op i løbet af dagen i morgen, så I andre kan se det hele. Jeg smider et link her i tråden, hvor i kan hente det.

Tusind tusind tak for en rigtig dejlig dag. Det var en lærerig dag med masser af god undervisning og hyggelig selskab.
Jeg vil meget gerne deltage næste gang Stig afholder Seminar igen.

Endnu en gang tak og Joe: Hils konen og sig tak for dejlig mad. Jeg sender dig en besked, så vi lige kan aftale hvornår jeg kommer og henter den Guldregn.

Michal Juul

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Rigtig mange tak for en super fin dag, hvor Joe P lagde værksted til, og Stig Bredsgård rundhåndet delte ud af sin store erfaring, og ikke mindst til Joe P's hustru som sørgede for flot forplejning på en dag hvor vi amatørdrejere kom sammen og fik en god oplevelse. jeg håber der bliver flere stunder som denne. :D :D :D

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød
Hej alle "drejenisser" fra Joe´s værksted .
Tak for en hyggelig dag og for god forplejning til "fru Joe"
Stig,- alletiders instruktion vedr. "shadows" osv.Det må helt klart prøves igen en anden gang.
Julehilsener fra Birger

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
jeg vil også sige tak for en herlig dag og tak til "fru Joe" for et fint kaffebord.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Horsens
Hejsa med Jer!
Det var en rigtig hyggelig dag hos Joe, og det var rigtig inspirerende at se Stig med sine stål, der er rigtig meget at lære endnu for mig.
En rigtig stor tak til fru Joe for et fint tragtement.
hilsen til alle Ole i Give.

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg melder mig til koret

Tak for en god dag. Det er fantastisk lærerigt at kigger jer over skulderen, og tak til Stig for at stille ekspertise til rådighed. Det var også fedt at få et par stumper træ med hjem, jeg håber snart jeg får gang i min nye bænk, så jeg kan vise resultaterne frem ;)

Venligst
Esben

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej alle.
Tak for en dejlig dag med en super instruktion i brug af værktøj.
Tak til Joe som lagde sit værksted til fruen som lavede en hyggelig frokost-
Det var hyggelig at være sammen med så mange som har sammen interesse.
Til Stig.-Tak for spændende klodser og ikke mindst den jeg kaprede.
Håber I alle kom godt hjem og at vi ses en anden gang.
Vh. Vagn

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
En stor til Stig, Joe og hustru fra Fyn. Vi havde nogle rigtig gode timer. En særlig tak til dig Stig, der brugte tid på at lære fra dig, samt den fantastiske tålmodighed du udviste når folk nærmest omklamrede dig for at kunne se hvad du lavede. Tak også for det spændende træ.
Desværre blev der taget et billed for meget af mig, da jeg kørte hjem: Et billed taget fra en 'stærekasse'. :oops: :cry:

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

spånbunke

Så er der lagt billeder og video op, men i må lige bærer over med kvaliteten, da billederne og video er taget med min mobil. Der er ikke redigeret i noget af det, men der er god forklaring og lyd på nogle af videoerne.
I kan hente billeder og video på denne side http://www.duerher.dk/wood/Seminar/?A=&S=N&view=image Mappen til video ligger i bunden af siden.

Michal Juul

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Tak for alle de pæn ord om den først "Seminar dage".
Jeg håber inderligt at det er bar den først af mange som bliver hold rund omkring i Danmark, hvis vi som mål, kan hold sådan en, bar en gang om år, helst i lidt støre lokaler så flere kan komme til og lær af "dem som kan lidt mere" (end det flest af os, :oops: :D ) vil det blive en basis få en store fremskidt for trædrejning i Danmark. :D :D :D :D
Men tak til alle dem som gjorde dagen til en dejlige dage med en speciale tak til Stig:D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Det var en rigtig hyggelig formiddag, og jeg slutter mig til den generelle glæde og taknemmelighed til Joe og Stig for deres tid og interesse.

Til de, som ikke fik et stykke valnød med hjem, sig lige til, så finder jeg de manglende stykker i bunken, og vi finder nok en lejlighed til at overlevere dem.

Forslaget til en savværkstur til Lolland (eller var det Falster?) synes jeg er rigtig god. jeg tager levering af en ny trækker til hængeren senere på ugen, så det må jo prøves :P

Billederne var rigtig gode - nu er det måske nemmere at huske hvem der er hvem - bortset altså fra det i stærekassen

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Spindelgouge... Nu omtaler både stig (og nu også bjørnA) det spindelgouge med en speciel slibning.. noget med en stej fas .. Billeder please.. jeg skal til at lave noget hulningsarbejde og ville så bruge det som træning men jeg er ikke sikker på hvordan jernet er slewn..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Hej
Den jeg bruger er ca. 5cm bred og rundet og med en stejl vinkel(kan godt være stejlere )med den kan man lave den fineste overflade i bunden af skåle og ligende man skære det fineste fehår med spidsen og jernet lagt op på siden så der kun skal minimal pudsning til.Jernet kan købes hos Carl Heitmann
Vedhæftet fil:
picturejern1.jpg
Vedhæftet fil:
jern2.jpg
Vedhæftet fil:
overflade.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hejsan erik.. længe siden ! håber alt vel med byggeriet og hvad har vi :)

Ser interessant ud.. jeg har nogen jern af den slags til at ligge i skuffen. måske de skulle have et håndtag og det skulle prøves..

Men det var modellen til udhuling af små æsker jeg var på jagt efter.. hvis du har en anden metode hører jeg den gerne

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Seminar i trædrejning er noget der er meget lærerig, selv har jeg deltaget i adskillige demonstrationer i England, og som stig skrev er det meget udbredt, i øvrigt findes der også et meget stort semionar i Tyskland/Østrig. Det burde også kunne udvikles her i Danmark. Jeg tror vi skal begynde i det små som f.eks det ved Stig. Da jeg også har gode faciliteter og bor på Fyn kunne vi også her arrangere et seminar, vi kunne nok have op til 20 deltagere om vinteren. I sommerhakvåret kunne vi sagtens have flere. Forudsætningerne er at der er nogle der gider arbejde med forberedelserne og at der er deltagere der vil betale for en sådan dag eller to. Jeg vil komme tilbage sidst på foråret, først skal jeg have afviklet kurset i drejning af hatte med Johannes "the hatman"

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jeg har talt med stig om det i flere ombæringer og der arbejdes på sagen. jeg er ved at tjekke muligheder tider priser osv.. Jeg melder nok noget ud i slutningen af januar i forhold til de tanker vi har gjort os.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Rasmus, jeg skal se at få taget et billede af mit " æskejern"!

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tak stig ! det vil jeg glæde mig til

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej,

Her er et foto af de to u-jern jeg har leget med til små dåser. Jeg gjorde som Stig fortalte, sleb vingerne meget langt tilbage, og "rejste" frontvinkelen til tæt på 90 grader i forhold til vingekantens retning.

Nederst et 13 mm u-jern, som blev brugt i en æske med indvendig diameter på ca. 5 cm og en dybde på 7 cm. Efter at cylinderen var drejeg ud, blev bunden indvendigt rettet til med en 20 mm bred skraber.

I midten et 10 U-jern - også slebet med meget tilbage lagte vinger og en meget stejl fas (tæt på 90 grader). Den blev brugt til en lille æske med en indvendig diameter på ca. 3,5 cm og en dybde på 5 cm. Bunden afrettet færdig med skraber.

Øverst men nye "Stig Shadow master" som jeg ikke har prøvet endnu. den er slebet af en 8 mm HSSCo10 stang. det bliver sjovt at prøve.

Ps: Måtte ud og anskaffe en ny bænksliber med lange aksler for at kunne lægge vingerne så langt tilbage som er nødvendigt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Bjørns billede illustrerer meget godt, hvordan jeg sliber "æskejernet".

Bortset fra at jeg bruger en spindlegouge og ikke sliber vingen tilbage i venstre side, da den alligevel ikke skal bruges.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Stig,

bare for at forstå hvad du faktisk opnår ved at bruge en spindle gourge og ikke et U-jern til udhulningen med lang vinge:

1: jeg syntes at forstå/har oplevet det sådan at u-jernet - ved små huller(diameter) er nemmere at få ind i området omkring centerlinien. Har det faktisk nogen betydning ifølge dine erfaringer.

grunden til at jeg har slebet u-jernene på begge vinger er at jeg gerne vil lære at lave et ordentligt pull/push cut med tilhørende sletdrejning - uden for mange bandeord og hug i. Så er det jo rart at kunne bruge begge vinger. Ikkkkk :) :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det ser ikke ud som om, det u-jern du bruger, har et ret dybt U.

Jeg har kun slebet den ene vinge fordi jeg udelukkende bruger jernet til at udhule med. Det er klart at hvis jernet bruges til udvendig brug også, er det smart at kunne bruge begge sider.

Mht fordelen ved et u-jern eller en spindlegouge, er det ikke noget, jeg har forsket i.
Jeg startede med en spindlegouge fordi det er det Ray Key og Richard Raffan bruger.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Super ! så er der lidt billeder at arbejde med...

Stig den forreste vinkel hvad er den 80 eller noget i den stil ?? som varigrind stillet helt op

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 86 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]