www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 07 aug 2026, 12:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle og Århus
Hej.

Jeg har drejet på min efterskole i 2 år og er nu kommet hjem, og vil rigtig gerne i gang herhjemme. Men jeg har et lille problem. Jeg er venstre-håndet. Det vil sige jeg skal have en kort drejebænk, fordi det ikke er muligt at udhule skåle, når man er venstrehåndet, på en lang drejebænk. På samme tid vil jeg rigtig gerne have en "stærk" drejebænk, der kan tage nogle forholdsvis store emner. Pinol radius skal være mindst 20 cm. Er det nogen der ved hvor man kan få fat i sådan en? eller om det overhovedet kan lade sig gøre.

På forhånd tak

Søren :)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Hej Søren- Jeg er også venstrehåndet, men klarer mig udmærket ved en lang drejebænk. Drejestillingen bliver speciel og det er nødvendigt at kunne fjerne pinoldokken.Du kan også stille dig på den modsatte side af bænken. Det er synd hvis du begrænser dine muligheder indenfor drejebænke. Køb eventuelt en med drejelig motordok (mc1100 eller en luksusmodel fra vicmarc-sminge).
Hvis du kommer i nærheden af Fredericia, så viser jeg dig gerne hvordan man kan dreje skåle med venstre hånd.
Mvh Morten

Ps. Hvem har fortalt dig, at du ikke kan dreje med venstre hånd?
Jeg er sløjdlærer og det er ligegyldigt om man bruger venstre eller højre hånd.

spånbunke
Brugeravatar

okay mange tak for svaret.
Der er ingen der har fortalt mig det som sådan, men jeg har bare vænnet mig til at stå for enden af bænken, og troede egentlig slet ikke det var muligt at gøre det anderledes, uden det blev meget akavet. Men mange tak for svaret :) jeg er fra vejle, så kunne jo være jeg engang skulle kigge forbi. Har du evt. en hjemmeside?

Vh Søren

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Leegaard, det kunne være du skulle udfylde din profil. Så kan du risikere mange flere svar,
eller søge lidt her på forum om dem der er venstrehåndet.

Jeg har en søn på 11 år der er venstrehåndet, og han drejer uden problemer på en ganske almindelig bænk.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Leegaard - en NOVA (også sminge) bænk hvor du kan svinge hovedet ud må være en god løsning til dig - du er velkommen til at komme og prøve min - den løser alle de nævnte forhold. ;)

Min er en NOVA DVR XP - men den fås også i en anden model som også er super god - skriv en PB eller mail så kan vi aftale en tid hvor du kan prøve min. - jeg kan desværre ikke anbefale "kineser modellerne" (MC1100/MC900 eller Güde/Gude)selvom jeg selv har ejet en engang.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
leegaard jeg kan heller ikke anbefale en gude har haft en i et år den
stod stille det halve af tiden alt hvad der kunne gå i stykker gik i stykker
og jeg skulle spænde den samen hele tiden, har aldrig haft værre gang l.... du kan også prøve nova hos mig
hilsen allan

håbløs træ krammer

Jeg har ikke en hjemmeside og for en god ordens skyld er mc1100 heller ikke mit førstevalg.
Mvh Morten

spånbunke
Brugeravatar

okay, mange tak for de mange svar.

Nogle der kender noget til Ferax FTS 1100?? http://www.linaa.dk/shop/ImagePopup.asp ... ctMessage=
- her er et billede af den.

Søren Leegaard

ps. ved godt det er en god ide det med at udfylde profilen, men er først lige blevet oprettet og har ikke lige fudnet tid til det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hej Søren

Prøv at gå op i 'søg' og tast 'venstrehåndet'.
Så kan du se nogle der har samme 'problem' som dig.

Jeg har haft en 1100 fra trædrejerbutikken - kan ikke anbefale den, eller andre 900/1100. Og det har ikke noget med en bestemt butik at gøre - men at det er det mindst gode kineserne har lavet.!!

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jeps, det er en kineser - i samme stil som Gude-MC900 og MC1100 - jeg kan desværre ikke anbefale den. Spar hellere lidt mere sammen - du vil med garanti ikke fortryde. Det lover jeg 100%.

Hvis du fortryder at være gået i gang er vil jeg mene at det noget nemmere at komme af med en af de bænke man regne med har en høj kvalitet.

Jeg troede slet ikke at linaa var forfalden til den type bænke, de plejer dog at have bænke med et lidt højere kvalitetsnivau, dog som regel til en ret høj pris.

Jeg kan kun anbefale dig at prøve at slå en handel af med enten Rasmus eller Sminge - Ring til dem det kan være de har et godt tilbud stående - eller evt. promat eller tempa. Man ved ikke, det kan være de har noget i gemmeren. ;)

Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

Så vidt jeg ved har Alan Cristoffersen, Vordingborg, en Ramatørbænk som han vist nok gerne vil sælge. der får du en bænk i en meget høj kvalitet, også som brugt.

Alan er på ferie i øjeblikket, men kommer vist nok hjem i løbet af en uges tid.

Send ham evt en PM, hvis du er interesseret.

Du kan se specifikationerne på Ramatørbænken hos http://www.sminge.dk . Sminge forhandler disse drejebænke.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer

Hej Søren-Ferax drejebænken er ligesom alle andre billige drejebænke en blindgyde, den mangler alt der er nødvendigt for et godt resultat(stabilt støbejernsstel, gode lejer, konus i pinol osv.) køb hellere en god brugt maskine (eks. Ramatør pris ca.6000 alt efter stand og tilbehør) eller en lille ny i fornuftig kvalitet fra feks. Jet (ca.4000kr). En kendt kvalitetsmaskine kan man altid sælge igen- det er svært at få sine penge igen på en billig "harald nyborg model". Den billigste maskine, som jeg kan anbefale, er en Scheppach dmt 250 til 2000kr. Der findes selvfølgelig mange andre gode maskiner, end dem jeg har nævnt. (men de er heller ikke billige).
Ps. Jeg kender måske et sted hvor du kan købe en ramatør til en rimelig pris- Jeg har ikke selv brug for flere! Hvis jeg skal undersøge om den er til salg, så ring til mig 31370916
Hvis du vil prøve en bænk, så er du velkommen til at kigge forbi (Taulov Fredericia) Jeg har en stor Kramper, en Ramatør og adgang en scheppach
Mvh Morten

Ps. Jeg drejer som sagt med venstre hånd- på en ramatør! (men det kan du som sagt på de fleste bænke)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Hmmm jeg har et ekstra JET 3520 Hoved stående.. det kan rende begge veje :) så mangler du bare resten af bænken hehe..

Nej du kunne evt overveje at en bænk der kan reverseres kan jo bruges på den modsatte side... Men som sagt af andre er der masser af venstrehåndere der drejer på alm drejebænke.. Jeg vil da sige at jeg bruger begge hænder begge veje (venstre knap godt nok men det skal nok komme) det er ikke et krav at man kan dreje med begge hænder men det er godt nok rart !

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ja, jeg bruger også begge hænder nogen lunde lige godt ...... eller lige skidt :D :D :D :D :D

spånbunke
Brugeravatar

mange tak. jeg tror jeg dropper ideen om en Ferax så. Tak for alle de fine tilbud, men jeg har ikke et værksted endnu, så jeg har ikke plads til en drejebænk endnu :) Vi går i gnag med at bygge til foråret og så regner vi med at værkstedet står færdigt til næste jul :) Så tror jeg vender tilbage til den tid :)

- Men mange tak for det hele :)

VH

Søren Leegaard

moderator
Brugeravatar

Søren, hvad med at melde dig ind i en husflidsforening eller en aftenskole med
trædrejning på programmet?
Så får du både noget undervisning og træning inden du får dit eget værksted.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Det er altid en god ide med en husflidsforening eller aftenskole :D

Når du kommer til, at skulle bygge værksted kan du jo smide en skitse herind hvis du vil have en kommentar med gode ideer med på vejen - Her er alt fra garvede håndværkere, gør det selv folk, ingeniøere tror jeg også er her og der er da i hvertfald 1 bygningskonstruktør imellem. Så værktedet kan godt få en gang konstruktiv kritik med på vejen hvis det har interesse. ;)

spånbunke
Brugeravatar

Jeg er ikke helt på bar bund med drejning, efter 2 års træning hver dag, kan jeg da lidt :)
Men ville egentlig også gerne finde en forening, men har ikke kunne finde nogen i vejle eller omegn.
Ja, var en god ide :) Vi har bare lidt problemer med kommunen for tiden, fordi der er nogle regler med hvor højt huset må være. Så enten skal jeg i gang med den helt store skovl, ellers skal vi have lov til at bygge selvom det ikke er helt lovligt :)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Tørring
Hej Leegård.

Der er en husflidsskole i Horsens. De har 2 drejebænke hvis ikke 3. Der er ingen egentlige underviser, men alle hjælper alle. Jeg tror det koster kr. 100 for et år.

Svend Aage

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Hej Legaard og alle i andre.

Hvad er problemet med at være venstre håndet? Man vender da vel bare drejebænken med motoren mod højre og pol-vender motoren så den løber den anden ved. Vupti så forgår alt så mod højre istedet for mod venstre. Lille problem simpel løsning. Enhver elektriker vil kunne pol-vende din motor på et snuptag (oftest for en mindre anerkendelse i form af en øl/kaffe og et par produkter fra bænken. Eller hvis det er helt galt - ½ times løn)

Jeg har på min bænk sat en frekvensomformer så den løber begge veje med trinløs hastighedsregulering - Det kan jeg godt lide og anbefale. Noget dyere men kan eftermonteres.

Husk at du ikke selv må pille i ledningerne i mortoren - kun autoseret elektrikker må det.

Må skæret være med dig og dine spånner flyve mod venstre
Mogens

moderator
Brugeravatar

Det eneste problem jeg kan se, med at vende det hele og lade motoren dreje modsat,
er gevind på patroner, boringer og så videre. Der er altså en rimelig risiko for at rive en skål med patron og det hele af bænken.
Jeg vil anbefale at de venstrehåndede drejer med bænken kørende den rigtige vej. Det vil til enhver tid være det sikreste.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg kunne se et problem (har prøvet det selv): Spændpatronen kan skrue sig af gevindet.

Når man starter med grovdrejningen, så hugger jernet i emnet. Og i stedet for at patronen bliver skruet mere fast, bliver den skruet løs.

Når jeg skriver at jeg har prøvet det selv er det fordi jeg engang havde monteret min Vicmarc 120 patron med jumbokæber. Jeg skulle så lige reversere motorgangen for at slibe den anden vej. Før jeg kunne sige sporvognsskinneskidtskraber lå patron kæber og skål på gulvet.

UPS jeg så ikke at Kaj havde skrevet næsten det samme. :oops:

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er jo en kedelig egenskab gevindet har med at "løsne" når det drejer den "gale" vej.

På bagsiden af min gode - gamle ML8, har jeg lavet et helt nyt vangesæt, med tilhørende pinoldok. Min Vicmac 100 patron er også forsynet med adaptor til 7/16" x 7 gpt, og da jeg også har frekvensomformer på maskinen kører den jo ligegodt frem som bak.

Adaptoren er forsynet med en stopskrue som holder fint på Vicmacéns 45 mm gevind, men det viste sig hurtigt at jeg måtte bore en stopskrue i til at holde på selve akslen.

jeg var jo rigtig "dygtig" og lagde en kobberskive ind som "friktiongiver". Det viste sig at være en dum ide. den mindste oliefilm imellem kobberskiven og stålet betyder at der så at sige ikke er nogen friktion tilbage - og i dette tilfælde var det en klods på ca 6 kg som besluttede sig for at gå i kredsløb.

Der skete hverken person eller tingskade, men deraf kan man så lære at det SKAL være STÅL MOD STÅL for at sikre at patronen sidder fast når man vender omdrejningsretningen.

bare lige hvis andre skulle få tilsvarende ideer ;) ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Oneway's stronghold patron har sætskruer, som holder den fast.
Jeg kører med stor fornøjelse "baglæns" , når jeg udhuler lukkede former.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Joo, men min ML8 har 7/16" LINKS genvind på bagsiden, men 45 mm standard gevind i Vimac chucken udvendigt og 7/16" indvendigt. Derfor er der så brug for en temmelig solid gang stopskruer til at sikre at det hele ikke går i kredsløb, men , efterhånden som jeg har lært det (lidt på den hårde måde) virker det fint, og jeg kan med sindsro køre begge veje på bagsiden.

fordelen med at have en stopskrue i begge mine adaptorer er jo så at jeg også kan køre begge veje foran på bænken hvor den har 1", 7tpi. (God gammel englænder ;) )

Så resultatet e jo så at mange opgaver bliver en del lettere, bl,a som Stig skriver når man drejer lukkede "hule" former,, men også hvis man har lidt problemer med noget frønnet træ som man ikke kan skære helt rent, så "snyder man " og pudser i begge retninger.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg pudser ALTID i begge retninger.
Skifter for hver 3. spring i kornstørrelse.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Se, det var jeg jo godt klar over du ville sige. jeg er jo så gammeldags at jeg skifter for HVERT spring i kornstørrelse. Gem lige nogle vanrispuder til mig i morgen, men de skal jo ikke være for store ;) ;) ;)

spånbunke
Brugeravatar

Jeg har fundet en anden løsning end at købe en kort drejebænk. Jeg slagter sparegrisen og køber en Jet 1642 :) et dyrt valg måske, men håber ikke jeg kommer til at fortryde det. er der nogen der har nogen erfaringer med den?
Hovedstokken kan rykkes hele vejen ned til enden af vangerne, og det afliver jo mit problem.

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Lolland
Nu har jeg siddet og læst denne tråd igennem - og kan nikke genkendende, til det der bliver skrevet.
Jeg er selv venstrehåndet - men har lært at bruge de fleste ting som højrehåndet - men indrømmet jeg kan også bedst lide at ha jernet(altså drejejernet :D ) i venstre hånd..

Jeg har fået en Güde af et familiemedlem - Derfor jeg holdt op med at dreje - Men nu klør fingrene igen for at komme igang - men det bliver først når jeg har fundet en maskine der duer.

Jeg tror det var Anders der havde en Nova maskine - Jeg har kigget på en Nova 1624-44 - den ser bare lækker ud - og den løser problemet for venstrehåndede - dokken kan drejes - så den bliver bestilt her en af dagene - så nu er i advaret - i kommer nok til at trættes med mig fremover - her på dette rigtig gode trædrejerforrum..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Lennart,

Krydser fingrene for at du finder en maskine som psser til dig, og hvad du ønsker at dreje.

Du er velkommen her oppe, lige nord for Storestrømmen, hvor vi er en del amatørdrejere som mødes engang imellem og får en god snak om maskiner, drejning og alt det andet som rør sig rundt omkring en god hobby.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]