www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 09:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Hvad er sanding sealer, og hvad er meningen?

Jeg véd godt, at emnet er omtalt i mange tråde, men informationerne er lidt spredte.

Jeg er forvirret. Det ville være skønt, hvis erfarne folk forklarede formål og metode.

Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det ville være skønt, hvis folk mødte op når erfarne folk holdt seminar.

Brugen af sanding sealer blev gennemgået meget detaljeret hos Joe.

Det er det, der har fået Steffen igang med at bruge det.

Sanding sealer findes i en shellak og en cellulosebaseret udgave.
Jeg har kun erfaring med den cellulosebaserede, så det følgende omhandler UDELUKKENDE den.

Ideen med at seale, er at man gennemvæder træet med en ophærdende væske.
Denne trænger ind i porøst træ, løse fibre fra den dårlige drejning etc og får dem til at svulme op og rejse sig.
Når den derefter er hærdet, hvilket tager ca ½ minut med en varmeblæser, er disse fibre og det porøse træ stivnet. og er meget let at shearscrape væk.
Det gentages så efter behov, hvorefter der slibes og efterbehandles som vanligt.
Det giver en meget fin overflade, hvilket jeg på BjørnA's opfordring viste ved at tage et porøst fugtigt stykke elmemaser og lave en pæn overflade på det uden andre hjælpemidler end en v-gouge, varmeblæser og sandingsealer.

Jeg opnår, som jeg iøvrigt har skrevet utallige gange før!!!, den selvsamme effekt ved at bruge en hærdende olie og så lade emnet hærde i 1-3 uger. Fordelen ved cellulose sanding sealeren er hastigheden på ophærdningen.

Man kan købe cellulose sanding sealer færdigt hos alle de firmaer, Mycroft, Chestnut etc. der leverer overfladebehandlingsmidler til drejere.
Der koster det en f...... formue.
Man kan ligeså let lave det selv: køb en dåse cellulose lak ( hedder osse møbellak) og fortynd den 1/3 med cellulosefortynder. Voila! Cellulose sanding sealer.

Håber det var fyldestgørende.

Iøvrigt hører denne tråd vist til under "finish"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej, omkring sanding sealer:

Dette er nok lidt teknisk, men det hele er basalt set et spørgsmål om at få de bløde- og flexible træfibre som "frigives" når man drejer/pudser, gjort stive, hårde og uflexible, så man med et skarpt jern/skraber/pudsepapir, kan få fibrene skåret jævnt af med træets overflade.

Træfibre har den lidt kedelige egenskab at de meget hurtigt optager fugt, som gør at de "svæller" op, sædvanligvis op mod 5-8 gange deres "tørre" rumfang. Jo mere fugt de optager, desto mere svæller de.
Da det træ vi sædvanligvis drejer i har en fugt% på omkring 12-25%, sker der en masse med de træfibre som stadig "sidder fast" i den ene ende - hvor den anden ende stritter ud fra træets overflade.

Alle har oplevet at næsten ligegyldigt hvor godt man pudser, er det noget nær umuligt at få skåret de forba----- fibre ordentligt af. man vender og pudser, vender omdr igen og pudser, men trykker hårdt, og i sidste ende er resultatet slet ikke som ønsket. Træets overflade ser (måske) glat ud, i bedste fald ser den polleret udd, MEN, i samme øjeblik man får påført olie, er fanden løs i laksegade, og de træfibre afslører hvor skit men egentligt er sluppet fra jobbet. Og for at gøre det hele endnu værre, ses alle trykrillerne fra jernet også, men en masse fibre i bunden - og med dertil hørende farveforskellle.

Der findes mange forskellige metoder til at "gøre fibrene stive" så de kan skæres af, men "kemien" er sådan set ret simpel: Man må tilføre et bindemiddel til træets overflade - og dermed også til fiberne, så de kan SKÆRES af. Det gøres nemmest med en sanding sealer, som generelt består af en møbellak/celluoselak, eller anden polymer, som er "fortyndet" med opløsningsmiddel/vand eller olie.

Opløsningsmidlet (Vand, opløsningsmiddelet, olien) har til opgave at få bindemidlet til at trænge ind i træets struktur, hvorefter opløsningsmidlet skal forfvinde igen, og bindemidlet "hærder/stivner/tørrer". Opløsningsmidlet har også til opgave at fjerne evt vand (også selv om det er H2O som er opløsningsmiddel).

Når bindemidlet så er hærdet, kan man skære fibrene fri at overfladen, og man kan da fortsætte "udglatningen" med finere og finere kornstørrelser.

sanding sealerens bindemiddel lukker ikke for at efterfølgende f.eks oliebehandling kan trænge dybt ind i overfladen, og fremkalde den "befugtning" af cellestrukturen som giver de flotte farver vi gerne vil se.
Omvendt betyder brug af sanding sealer, at mængden af slutbehandling (olie) reduceres, da en del af overfladen er "sat fast" af sealeren, og olien dermed fordeler sig UNDER overfladen. man bruger dermed mindre olie.

En sandingsealer/oliebehandlet overflade er nemmere at pollere op, og glansen vil ttypisk blive en del jævnere end hvis man "kun" oliebehandler.

Kig på Joe-P emner, glansen og "lagtykkelserne" er bare så flotte, reelt flottere end man normalt ser med olie/olie behandling.

danisk Oliler en hærdende olie type, som indeholder et BINDEMIDDEL (normalt Alkyd), og denne alkyd vil også - omen langsommere, hærde fibrene, så de kan skæres af. Opløsningsmiddelbaseret sandingsealer er i princippet bare en hurtigere metode, hvor man ikke skal glemme at bruge ordentlig ventilation, og i det hele taget passe på når man arbejde med opløsningsmidler.

Dette er kun den korte version, der er mange metoder tilrådighed, og hvis man interesserer sig videre, kan man søge på nettet.

der er jo allerede skrevet en del om dette emne, kig også på alle de indlæg der allerede ligger under finisk tråden

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Tak for de flotte gennemgange. Det meste står også andre steder. Måske har vi brug for at samle noget af denne al denne information på en anden måde - så det var let at finde. Jeg har tidligere tænkt på at bygge en wiki som wikipedia. Måske er det løsningen. Måske er det bare ekstra arbejde...
:?: :roll: :shock: :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Tak, Stig og Bjørn.
Jeg er oplyst og ikke forvirret.
Jeg er også sikker på, at jeg selv og andre begyndere kan bruge jeres respons.

En af de gode ting ved vores forum er, at man kan stille et konkret spørgsmål og få et nøjagtigt svar.
De gode og brugelige svar har det bare med at være gemt i en lind strøm af indlæg, derfor spørgsmålet.

Jeg havde gerne været med til drejetræf hos Joe, men var i forvejen optaget.

Tak for svar og
venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Prøv det, Jens.
Du vil opdage ast det gør en stor forskel, specielt på det lidt vanskeligere træ.
En dåse lak koster jo heller ikke alverden.

En ting, jeg kom i tanke om i dag: Jeg har læst eller hørt, at hvis man vil bruge en shellakbaseret overfladebehandling, som f.eks. friction polish, er det bedst at bruge en shellakbaseret sealer. De shellakbaserede overfladebehandlingsmidler arbejder ikke godt sammen med cellulose sealer.

Ved du noget om det, Bjørn?

spånbunke

Geografisk sted: 2625 Vallensbæk
Hvor kan man købe Celluloselak ?
Jeg har være i Silvan, Bauhaus, JemogFix og ringet til en Flügger og Sadolin. Der var ingen af dem som handler med Celluloselak.
De har kun møbellak på vand og terpentin basis.

Michal Juul

håbløs træ krammer
Brugeravatar

En lille smule,

problemet med at bruge celluose- og shellak baserede produkter sammen er, at Shellakken - lidt pupolært sagt danner bitte små KUGLER, hvor celluoselakken danne bittesmå FLAGER, når opløsningsmidlerne er væk (Sprit og celluosefortynder)

det andet punkt er at shellakken - i en spritopløsning, indeholder en del vand, som har det med at blive "fanget" i det påførte lag, og så bliver "lakken" "tåget" når man prøver at pollere senere, også selv om man sliber rent inden endelig påføring.

Shellak er super sammen med diverse vokstyper, og kan polleres op til en helt fantastisk glød og glans, hvor celluoselakken - på grund at et væsentligt højere "tørstofindhold" altid vil skulle pudses lidt mere, nærmest helt ned til råt træ ige. Men, så er fiberne sædvanligvis også skåret effektivt væk. det kan knibe med Shellakken, OG GLANSEN VIL TYPISK VÆRE LIDT LAVERE.

Det var typisk at man med Shellak måtte påføre mange gange for at få en rimelig fyldig "forsegling" så man kan få skåret fibrene effektivt. Op til 5-8 gange lak var ikke ualmindeligt.

De af jer som har arbejdet med Shellak som "lakforsegler" har sikkert set at det kan være endog meget svært at få Shellakken til at "fylde" nok over endetræet, og dermed også at få fiberne skåret ordentligt af ved pudsning/skrabning.

Så, det korte af det lange er: brug kun en af typerne, og undgå de ulemper de - kombineret kan give.

DOG SKAL DET NÆVNES AT : CELLUOSELAKSEALER SAMMEN MED F.EKS SHELLWAX ER ET GANSKE FORTRINELIGT SYSTEM - SÅLÆNGE MAN ER VILLIG TIL AT ACCEPTERE ET LILLE KOMPOMIS I FORM AF EN LIDT LAVERE GLANS, OG, AT GLANSEN KAN FALDE OVER TID PÅ GRUND AF DET RELATIVT HØJE FUGTINDHOLD VI NORMALT HAR I DREJERTÆ.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Michael,

Sadolin plejer at have 1-komponent møbellak på lager som skal fortyndes med celluosefortynder.

spånbunke

Tak BjørnA.

Ved ikke om jeg har misforstået noget mht. møbellak.
Jeg har spurgt efter en Celluloselak eller Møbellak med cellulose, Og det var der ingen der havde.
Skal den møbellak som bruges til denne sanding sealer ikke indholde cellulose?

Sadolin snakkede om en anden møbellak, mener den hed noget med Nitro Celluloselak pvg. Kan den bruges?
Jeg kan godt nok ikke se den på Sadolin side http://www.sadolin.dk/

Michal Juul

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Michael,

Nitro- Celluoselak er lige den du søger, og sammen med Sadolin Celluosefortynder, som du blander i lakke i forholdet 1 del lak til 3 dele fortynder, ja, så har den laksealer du ønsker

spånbunke

Super BjørnA :P :P
Det var dejligt, så behøver jeg ikke rende rundt og lede mere.

Fik du forresten købt en varmepistol ?

Michal Juul

håbløs træ krammer
Brugeravatar

nej, der jo et stykke vej til Næstved, og sneen udsatte jo turen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Har lige fået en Portion sanding sealer i dag fra Ajørn A, tak.
så skal der leges efter jul, har lukker værkstedet ned, skal gøres julerent. :o

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Sanding sealer lavet af hvid shellak fåes fra Knifeforlife (eller hos mig) Den har jeg brugt på et par projekter her på de senest og jeg kan kun anbefale den, der er slet ikke nogen farvning af træet så specielt til de lyse emner er det super godt. Jeg har faktisk lave ikke mindre end 3 egetræs ting som kun har fået sanding sealer, de står dermed mere rå i looket, men pudset til korn 800 er det er meget meget lækkert look. Kan varmt anbefales, samme under de shellakbaserede polere ting, giver en meget meget lækker overflade..

Er lige nu ved at teste Shellawaxcreame, til hudløshed. det er er umiddelbart når jeg sammelinger det med Mylands nemmere at arbejde med og giver en bedere mere holdbar overflade..

Husk nu udluftning eller udendørs med cellulose fortynder... man bliver meget bims af det ellers.. Har engang malet en reol med det i et lille lukket rum samtidig med at min makker bjørn svejsede den færdig... uha man bliver skæv og slår mange hjerneceller ihjel på den måde

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke

Kan man bruge Sanding sealer på fade/skåle som bliver brugt til spiselige ting, f.eks frugt eller slik?

Michal Juul

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej,

Al den snak om Shellak contra Møbellak/Celluoselak etc.

jeg er ikke enig med Rasmus i ovenstående indlæg, idet et af formålene med at bruge en sanding sealer - i min verden, netop er at få træets naturlige farve/glød så fint frem som muligt.

Netop fordi Shellak ikke "befugter" træet særligt meget/hårdt, skal der mange behandlinger til før "gløden" rigtigt kommer frem.
Det var bl.a derfor de gamle møbelmestre/drejere udviklede en "verden" af skønne farver/tonere som var lagt ind i forskellige voxtyper, som blev brugt til at pollere netop Shellak.

Om Shellakken er rafineret (hvid) eller naturlig (gullig) gør egenlig ikke den store forskel, fordi også den Hvide Shellak over tid "Gulner" temmeligt meget. Det var bl. a det man i gamle dage (før min tid) reducerede ved at bruge alle disse indfarvede pollervoxer. Gamle møbler som handles til enorme priser på auktioner i dag er stadig kun behandlet med den Shellak/voks som de oprindeligt blev lavet med.

Omvendt: De moderne sanding sealers, f.eks Nitro- Celluose lak i forholdet 1 del lak til 3 dele mineralsk fortynder, "befugter" træet effektivt, og fremkalder træets naturlige glød effektivt. Hvor Shellakken skal have mange behandlinger (4-8 gange + pollering) skal man normalt kun bruge 1-2 gange Nitro-Celluose sanding sealer.

Lak sandingsealeren "gulner" kun meget begrænset, men er en særdeles stabil/resistent base for en videre oliebehandling.
En lak sanding sealer "afviser" reelt vand/fugt, hvorimod Shellak (både sanding sealer og vox) indeholder - optager vand/fugt, og det er ikke altid ønskeligt til trædrejning når det træ vi typisk anvender har et RF omkring 12-20%.

Gå en tur på nette og søg på Shellak, Wilkipeda skriver bl.a:
Shellak anvendes som polish i møbelhåndværket. Et møbel, der lakeres med shellak, skal typisk have 8-10 lag af lak. Mellem hver strygning slibes overfladen med ultrafint sandpapir og poleres efterfølgende. De mange lag er med til at give dybde og glød til den brunlige lak.

Shellak anvendes også af maleren mod harpiksholdigt træ ved at forsegle knasterne. Shellakken er ikke vejrbestandig, hvorfor den efterfølgende dækkes af maling.

Glarmesteren bruger shellak til at forsegle vinduesrammer for at beskytte kittet mod udtørring.

Ydermere benyttes det også af fødevareindustrien til overfladebehandling. Æbler kan f.eks. med et meget fint lag shellak få en blank overflade som beskytter æblet mod udtørring og (udefrakommende) skimmelangreb. Shellak har i varedeklarationer E-nummeret E904.

Glædelig jul til alle

PS: Vælger man at bruge enhver for for sanding sealer skal man huske god ventilation/udsugning.

Senest rettet af BjoernA 22 dec 2009, 10:19, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Michal Juul skrev:
Kan man bruge Sanding sealer på fade/skåle som bliver brugt til spiselige ting, f.eks frugt eller slik?

Ja, Michael, det er den flydende lak og mineralske fortynder som ikke just er sunde, når sealeren er hærdet er der ikke noget problem. bare hus at tingene ikke er egnet til opvaskemaskinen.

spånbunke

Tak for det BjørnA :P

Michal Juul

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
KAn man også bruge lak baseret på sprit??? Jeg tænkte at den må være ligeså god hvis den er tyndet op med sprit i samme forhold?

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

I princippet er der ikke noget problem med at bruge spritbaseret/vandbaseret lak som sealer. "Problemet" er bare at disse laktyper består af andre polymertyper som ikke har helt den samme struktur som de opløsningsmiddelbaserede lakker, og som generelt ikke "befugter" træet helt så godt som de opløsningsmiddelbaserede typer.

Sprit/vandbaseret lak kan være noget sværere at pudse ordentligt, og kan også, kræve væsentligt længere tørre/hærdetid, og, så skal man alligevel altid være opmærksom på at vand/spritbaseret lak er lige så sundhedsskadelig som opløsningsmiddelbaseret lak = husk god udsugning/ventilation.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Jeg har prøvet med shjellak, virkningen skulle være den samme ,
lugten er ikke så slem, men den farver træet en smule,

Rasmus fortæller at man kan få hvid / klar shjellak, det skal prøves.

Glædelig JUL

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]