www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 11:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
I april 2008 startede en tråd, der handlede om opspændingsmetoder, som man kan bruge til at gøre en skål færdig under bunden.
En af metoderne, som blev nævnt sent i tråden var vacuumopspænding.

Stig skrev:
"Man laver en planskive med gummibelægning.Den kan være ligeså stor, som der er plads over vangerne. Fidusen ved det her set-up er bl.a. at man kan vende lige så store skåle, som man kan dreje på bænken. På med skålen, vacuum til og dreje bund af. Der skal være tændt for sugeren under hele operationen.
Man skal centrere skålen. Jeg laver altid en prik i midten af mine skåle, netop til det. Så holder man den på plads med pinolen, sætter sug på og fjerner pinolen. Dvs. jeg fjerner først pinolen til sidst, når bunden er næsten drejet væk. Jeg er en utålmodig fyr, og på den måde kan man tage en meget grovere spån, uden "flyver den af" paranoia.
Kraftig støvsuger, det ved jeg ikke, som tidligere skrevet, bruger jeg en Nilfisk af ældre dato."

Jeg har fået Michael Kristiansen (Promat) til at lave en vacuumadapter til mig.
Den er til at montere på drejebænken som en planskive; omstillingen tager derfor ikke ekstra tid.
Jeg har ikke sat gummibelægning på endnu; det virker fint alligevel.

Der er en ting man skal regne med i praktisk brug:
Den kraft, som holder emnet fast på planskiven, er proportional med emnets areal og er afhængig af støvsugerens sugestyrke.
Hvis man siger at støvsugeren kan levere 0,1 bar undertryk, er kraften cirka 0,1*Pi*radius*radius kg.
Altså
d = 10 cm, kraft = 8 kg
d = 20 cm, kraft = 31 kg
d = 30 cm, kraft = 70 kg
d = 40 cm. kraft = 126 kg

Billeder herunder.
Venlig hilsen Jens

Vedhæftet fil:
1 Støvsuger i baggrunden.JPG

Der er godt nok gevind i akselens bagende, men der foreligger ikke noget om dimensioner. Enden er derfor bare lukket med en træprop.

Vedhæftet fil:
2 Bagstop.JPG

Overgangen mellem søvsuger og vacuumadaptor.

Vedhæftet fil:
3 Maskinrummet.JPG

Tænd for støvsugeren, køreklar.

Vedhæftet fil:
4 Køreklar.JPG

Færdig

Vedhæftet fil:
5 Færdig.JPG

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er godt nok en elegant løsning som ser ud til at kunne bruges på så at sige alle typer bænk. Hvad koster sådan en adaptor??

Den løser jo et generelt problem i og med man kan bruge en støvsuger direkte. Hvor sidder by-pass ventilen?? så der kommer en smugle luft igennem støvsugermotoren??

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Bjørn
Den koster 700 kr, hvilket er mange penge; men til gengæld tager det ikke lang tid at omstille, og Michaels løsning kan, som du siger, bruges på alle drejebænke. Han har ikke adaptorer på lager, de bliver lavet efter mål.
Jeg har ikke lavet en ventil til bypass; støvsugerslangen er bare tilsluttet med en gennemboret træprop uden gummipakning. Jeg tror, at det giver nok.
Den er i brug kort tid ad gangen, og jeg har mærket på støvsugeren. Den bliver ikke varmere end den gør ved normalt brug.

Venlig hilsen Jens

spånbunke

det ser smart ud men er ikke det ikke en dyr løsning hvad koster det med det hle altså vacum osv kan man bruge en støvsuger til vacum

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Ribe
Bruger du o-ringe til at tætne selve adaptoren med? eller hvordan har i tætnet den.

Quebec

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Hele ideen, når man bruger en støvsuger, er at det hele ikke skal være for tæt.
Der skal kunne komme luft igennem systemet til at køle støvsugeren, så der er ingen grund til O-ringe.
Der skal selvfølgelig være tæt mellem emnet og pladen, ellers går det galt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Quebec, hvis du kigger på billede 3 af "maskinrummet", kan du forestille dig hvordan det virker:
Inderst er der en almindelig planskive. Der er boret huller i akselen, hvor luften suser ud.
Uden om er er et rulleleje, som er monteret lufttæt med et par gummipakninger. På lejet er monteret en studs, hvor luften suges ud.
Da støvsugeren er luftkølet, bør man vel ikke køre for længe/sørge for luftindtag til køling. Lidt utætheder er altså en fordel.

Det tager altså ikke en hel eftermiddag at lave det sidste på en skål; jeg har endnu ikke hørt om nogen, der på denne måde har sat ild til Nielfisken.

Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Da jeg serieproducerede salatskåle, blev Nilfisken godt nok varm, selv med lufthul i slangen.
Når den begyndte at lugte for svedent, lod jeg den køre lidt med fuld ludt gennem slangen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]