www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 22:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Som nævnt i en anden tråd, har jeg fået tilsendt en ny frekvensomformer på garantien og aftalt, at jeg selv skifter printet.
Det er et relæ, som er begyndt at støje/summe, men nu er det ikke lige så galt, som da jeg rettede henvendelse til Axminster, så det haster ikke SÅ meget med at skifte printet, men på et tidspunkt stopper relæet måske med at virke, så er jeg dækket ind :)

Mit spørgsmål er, at i den nye frekvensomf. sidder der en trafo og et filter, det gør der ikke i den gamle, det sidder sikkert inde i motor-/ spindelhuset men det er kapslet ind, så jeg kan ikke se det, og hvis det sidder inde i indkapslingen, er det i hvert fald noget mindre end det "nye"
Selve printet ser tilsyneladende helt identisk ud, så jeg har egentlig tænkt mig bare at skifte det, da tilslutningerne jo også er ens fra det eksisterende.
Jeg undrer mig bare over den større trafo og dette filter (den sorte boks, er det noget med støjdæmpning?) På den "nye" trafo står der 2009, bænken er købt i 2012, så det kan evt. være fra en tidligere model.
På den nye sidder netkablet direkte til trafoen (logisk nok), på drejebænken går kablet ind i motorhuset.
Har nogen et kvalificeret bud?

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jeg vil skifte hele boksen.
Den sorte klods er et støjfilter, som begrænser elektrisk støj fra maskinen.
Den store klods er ikke en transformator, men en reactor-spole, som er med til at begrænse startstrømmen.
Bænken kan sagtens køre uden disse, men det er ikke sikkert den kan overholde gældende krav til elektrisk støj.
Reactor-spolen er med til at beskytte den elektroniske styring. Det problem du ser, var muligvis undgået, hvis den havde været monteret fra starten.

Kai, du kalder det en frekvensomformer, det er det ikke!
Det er en elektronisk regulering, også kaldet inverter, til en trefaset børsteløs permanentmagnet DC (jævnstrøm) motor.
Den består af et switch-kredsløb, som skiftevis sender strøm til de tre faser, og derved laver et roterende magnetfelt.
Hastigheden reguleres ved at ændre switch hastigheden. DC spændingen på motoren er konstant.

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak Finn, så blev jeg alligevel en del klogere, så skal jeg godt nok lige have gransket lidt mere i tilslutningerne, men det skal nok kunne lade sig gøre.

(Timer senere) ;)
Jeg tror faktisk, det er rimeligt enkelt (alt er selvf. relativt), for der er stik på ledningerne o.s.v. som skal føres ind i Hovedblokken, og så er der to kabler fra motoren, som skal monteres.
Skruehullerne til fastgørelse af det hele passer også lige over på.
Da den jo lige nu kører problemfrit, satser jeg lige på at vente, til jeg har fået overstået to julemarkeder, der skal lige produceres lidt :D

Kai Ingemann

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så fik jeg skiftet inverteren, og det hele kører bare, som det skal, uden andre lyde fra inverteren ende et lille klik, når den starter.
Samtidig fik jeg jo lært en masse (Finn), her gik jeg og troede, at inverter bare var det engelske ord for frekvensomformer, samt jeg fik lært det om reactor-spolen og filtret, tak for hjælpen.

Jeg tror, de muligvis har kendt problemet på forhånd, for hele opsætningen med spole og det hele, er lavet, så den passer direkte over på :D

Kai Ingemann

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]