www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 10 aug 2026, 06:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Hej alle,
Jeg har et projekt gående ud på at lave noget lamineret finer i lighed med Dymond wood http://www.rutply.com/products/dymondwood.html
Jeg har fået noget wet-rot sealer fra England som kan bruges til at forstærke træet vha vacuum, så porerne i træet fyldes ud med hårdt acryl. Jeg tænker jeg skal save de tynde skiver træ og forstærke (og evt farve) dem før de bliver limet sammen til klodser. Men hvad lim skal jeg bruge? Har læst at gammeldags benlim er rigtig godt, og jeg har da også noget på lager, men jeg ved ikke hvordan det skal bruges. Det skal varmes ved jeg, men skal der vand i? Og hvor varmt skal det være når man bruger det?

Jeg skal lave lange tynde stykker der skal bruges til strikkepinde som dem her. Formålet med at bruge lamineret træ er at gøre dem mere stive.

Hilsen Kathe

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Kathe,

Det vigtigste er at du har en god metode til at sætte emnerne under press. Dvs at du skal bruge en eller anden form for presse som påfører et kraftigt tryk på HELE længden. helst op mod ca. 8 kg(cm2.

Grunden til det høje tryk er at nok vil ønske at se en helt tæt limfuge hvor farverne kommer til at stå helt skarpt.

Lim: Du kan med fordel bruge en Hvid lim (Snedkerlim) af en god kvalitet. Danalim og Casco har nogle gode kvaliteter. Check deres hjemmesider. Bare husk at det SKAL være PVAc lim til limning af TRÆ.

PVAC lime binder sædvanligvis udemærket på Acrylen, men hvis du ser tendens til delaminering kan du med fordel anvende en PU-lim fra f.eks Danalim eller Casco. Brug den "brune" - den hærder næsten farveløst op.

Du behøver ikke bruge varmlim. Det er en god limtype, men også noget besværlig at bruge.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Det lyder fint! Jeg har en prof rullepølse presse i rustfrit stål, den havde jeg tænkt at bruge til at presse træet sammen med.
Jamen så er det jo bare at gå i gang, tak for hjælpen!
Hilsen Kathe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej kathe:

Pressetryk på op mod 8 kg/cm2 skal holdes i hele tidsforløbet mens limen hærder/tørrer, og det vil for en PVAc lim (Typisk) betyde ca 1 time /20C og for en PUL/skumlim typisk 4-6 timer/20C.

Du bør også overveje om du kan acceptere "flexible" limfuger (PVAc Lim) eller om du ønsker "stive" limfuger (PU-lim/Skumlim)

Du bør også huske på at PVAc limene tilfører en del vand/fugt til træet, PU-limen/skumlimen behøver derimod en smulee fugt for at reagere korrekt (Fugt tilføres med en vandforstøver).

Begge limtyper har en "Åbentid" som sætter grænsen for hvor lang tid der kan gå inden emnet skal være under tryk.

For en PVAc lim er det typisk ca 10-15 min/20 C/150 g/M2, og for PU-limen/skumlimen fra 5- til 15 min/20 C. For PU-limen/skumlimen er har den påførte mængde ingen betydning for "åbentiden".

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Kathe, jeg skal blande mig en kilometer udenom dit
konkrete limprojekt, men typen Dymondwood og dens
fætre ColorWood, PakkaWood m.fl. er lavet under
enormt tryk.
En lidt anderledes udgave er Tigerwood (hos Toolpost i UK).
Stadig tung og hård men med lidt mere uensartet "struktur".
De førstnævnte er så massive, at de fremstår som ét materiale
og opfører sig ret forudsigeligt - det er også den type, Rosengren
bruger til kniplepinde.
Jeg har selv leget lidt med materialet til mine tippers/"trommestikker"
og vil ikke anbefale Tigerwood-typen til tynde emner, der skal kunne
håndteres
. Derimod er DymondWood-typen fin.

Og min pointe: At jeg *gætter* på, at et hjemmepresset produkt vil
være for usenartet til at være velegnet at dreje i og resultatet ikke
brugbart til sit formål.

Jeg krydser fingre for at jeg har fuldstændig uret!

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Og min pointe: At jeg *gætter* på, at et hjemmepresset produkt vil
være for usenartet til at være velegnet at dreje i og resultatet ikke
brugbart til sit formål.

Jeg krydser fingre for at jeg har fuldstændig uret!

Nej lars, du har noget ret. Det er en lidt svær opgave Kathe er igang med, men - selfølgelig afhængig af hvad hun forventer, kan hun selv presse forskellige finerer sammen og skabe sig det kalaidioskop af farver hun ønsker sig.

De 8 kg/cm2 i pressetryk som jeg peger på et par gange eller 3, er grundlæggende en nødvendighed for at opnå et godt resultat.
Overskrider pressetrykket væsentligt de 8 kg/cm2, er der risiko for at træet deformerer, og det er vist ikke ønsket.

Omvendt, hvis alt træet er HÅRDTRÆ/Tætporet træ, kan pressetrykket hæves til omkring 12 kg/cm2 med et godt resultat.

Forskellen mellem - som jeg opfatter hvad Kathe ønsker, og de produkter I henviser til, er jo at Kathes finerer IKKE kommer til at indeholde Acryl eller lignede - kun LIM. Dermed er det den valgte lim som afgør hvor god limfuge fyldigheden bliver, og hvor høj grad af "befugtning" der sker i træmaterialet.

PS: jeg har - i tidernes morgen (1970'erne) arbejdet en del med disse teknikker, hvor der blev produceret enorme mængder såkaldt "Fineline Veneers" ogl. som blev limet sammen med UF-lim (Ureaformaldehyd lim) under højt tryk og varme (90 - 110 C).

Jeg glæder mig til at Kathe -hen ad vejen viser lidt af hvad hun får ud af denne snak. :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Kathe,

Det vil nok være nemmere at håndtere hvis du limede "plader" sammen, og så skar dem ud til pinde bagefter.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Agerbundsen skrev:
Kathe,

Det vil nok være nemmere at håndtere hvis du limede "plader" sammen, og så skar dem ud til pinde bagefter.

Rigtigt, men så bliver pressen bare også så meget størrer. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]