www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 24 aug 2026, 02:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Ny på listen
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Daw på listen!
jeg har lige meldt mig til, er helt ny udi trædrejningskunsten, men vil gerne lære en masse mere. Da jeg har nogle skavanker er det svært for mig at komme rundt, og f.eks. deltage i kurser - og så er internettet jo et glimragende sted at finde info. Det var i øvrigt Bjørn, som sparkede mig herover - tak for det!
Nå, men selv om jeg er ny i træet er jeg ikke helt grøn i at bruge hænderne - jeg er guldsmed af fag, har også arbejdet med tekstiler i masser af år, og det er bla.a det jeg gerne vil lave redskaber til.

Og apropos textiler, så har jeg i mange år undervist i spinding ligesom jeg har repareret/tunet adskillige spinderokke - for en tid siden fik jeg foræret en "gammel" dansk rok, dvs. det var en elendig udført kopi af en meget smuk gammel dansk rok, men da jeg ville skille den ad for at slibe delene op opdagede jeg at den var lavet i fyrretræ og at delene var limet sammen - så lorted gik selvfølgelig i stykker.
MEN - jeg har samlet alle stumperne i en kasse, og hvis nogen har lyst til at bruge den som skabelon til en ny rok (og samtig få en masse info om funktion af en test pilot), så står den til fri afhenting!
Jeg bor mellem Randers og Hobro - men i øvrigt skal jeg da ned og besøg Linå træ næste lørdag når de har åbent hus og demo.

Drejebænk - jeg har en gul taiwaneser magen til den Bjørn viser på sin blog, den fandt jeg på et loppemarked. Medbringeren var totalt nedslidt, og jeg har forgæves forsøgt at finde en ny, så nu er jeg ved at slibe den gamle til. De andre dimser aner jeg ikke hvordan man bruger. Endnu da!
Træ - vi har i mange år samlet spændende træ sammen, for vi vidste det ville komme her til en dag, så jeg har nok at øve på.

Men jeg har da lavet en enkelt ting - en vindepind som jeg stolt viser frem på min blog! Det var ikke nogen ubetinget succes, men jeg har en fornemmelse af at det er mig der bruger jernene forkert. De er nok heller ikke slebet korrekt - i øvrigt er det noget billigt skrammel, men bedre stål må komme hen ad vejen.

http://mycraftsdenmark.wordpress.com/

Hilsen
Kathe Lewis

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Kathe,

Rart at se at du nu er hoppet med her på forum, det er jeg overbevist om at du vil få stor fornøjelse af, og også lære af alle de kyndige deltagere som (heldigvis) villigt deler ud af deres viden om alle de spændende ting som rør sig omkring trædrejning.

Jeg er også overbevist om at der nok findes en eller anden i dit nærområde som kan/vil hjælpe med "Rok projectet".

Så nu er det bare at få Taivaneseren igang med at dreje spændende ting. :) :) :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Bjørn,

Mange tak, jeg glæder mig til at se hvad der sker her.
Mht rokken, så har jeg ingen intentioner om få en selv, det var mere om en anden kunne bruge modellen, det er en ret flok gammel dansk type.
Selv har jeg rokke i overflod! :D

Hilsen Kathe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Kathe, din vindepind( hvad det så end er?) er smuk. Dårligt drejet, med detaljerne slebet itu, ja!
Men formen er ramt lige i øjet.
En god formsans er det vigtigste, for den kan ikke læres, enten kan man se formen for sit indre øje, eller ej.
Drejeteknikkken kan læres, så gå Du bare igang.
Det er iøvrigt rart at høre, at der stadig er folk, som prøver at slibe en medbringer op, istedet for straks at benytte lejligheden til at købe en ny.
Velkommen til forum.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
velkommen til :-)

jeg er sikker på du kan finde infomationer i masse vis her og folk der vil hjælpe med info og demo hvis det er ... mellem hobro og randers.. tja det kan da ikke langt fra kaj...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Velkommen til Kathe L .
udover at dreje laver jeg også redskaber til håndarbejde, så som
vindepinde , nullergafler, haspetræer mm.
du kan se det på min hjemmeside under , kun for damer.

http://steffen-hjemmeside.webbyen.dk/

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Steffen,

Jeps, jeg har været inde og beundre dine fine sager - var det ikke noget for dig at lave en spinderok?
I øvrigt - jeg kender en del mænd der gør i at spinde og strikke - lige så vel som der er damer som mig der gør i træ og metal... ;) :D

Er der nogen af jer der kommer til Linå på lørdag? så kunne man måske hilse på...det er mig i rullestolen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg kommer, og jeg tror desværre også godt du kan droppe at finde en medbringer i Linå, hvis du ikke har forsøgt. Jeg ved promat kan lave en, hvis det har interesse, men jeg kigger lige på hvad der sidder på min thaivaneser..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
hejsa Kathe L
jeg har en spinderok stående som skal laves,
har bare det problem, at jeg kan ikke rette det store hjul af på den bænk jeg har,
men lige pludselig er den der .

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Det lyder spændende, er det en du selv har lavet?
Hvordan vil du rette hjulet op, vil du dreje det af så det bliver lige, eller sætte det i spænd, eller...?

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Stig,
Ja, jeg er godt klar over det er noget makværk med den vindepind, men det er jo så også den første...jeg havde det problem at jernet nærmest rykkede splinter af træet mens jeg drejede, om det så skyldes at jeg holder forkert på det eller det ikke er slebet rigtigt, er jeg ikke helt klar over - nogen der har et bud?
Og tak for rosen - det hjælper jo lidt når man i forvejen har arbejdet med formgivning og design..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Hvis du kommer med et billede af dit jern, og eventuelt et billede af hvordan du holder på det, så er jeg sikker på, at der er nogen, der kan fortælle dig, hvad der er problemet.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Kathe L.

Først vil jeg byde velkommen til forum, og som du sikkert har set er der masser af mennesker der
gerne vil hjælpe dig i gang, og det vil sikkert heller ikke forbigå din næse at der for hver 5 trædrejere mindst 50 ideer om hvordan tingene skal gøres.

Jeg vil ikke kloge så meget, men... din vindepind... som jeg tror er beregnet til at vinde garn/uld op på, kan som Stig skriver gøres lidt/noget bedre, men formen og proportioner er bare ramt lige i øjet.
Vi er ikke forvænte med drejere her i det Midt/Østjyske, men jeg vil meget gerne komme og kigge dig over skuldren,
og måske give dig nogle gode råd med de evner jeg nu har. Det kan også være at du bare har brug for lidt hjælp til at slibe dine drejeværktøjer. Du kan sende mig en PB hvis det har din interesse. Jeg kører ofte turen mellem Hobro og Randers, så det er ikke den store omvej for mig at komme forbi en dag.

Jeg kommer ikke på lørdag til Linås temadag.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]