www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 04 aug 2026, 17:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: bøgetræ
Bjerg af spåner

Geografisk sted: AARHUS
hey idag ville jeg lige prøve at dreje en bøge skål færdig efter den var tør... men jeg syndes at træet flosser meget og udanset hvordan jeg prøvede at skære lykkes det mig ikke at få bare et nogenlunde overflade.....det sammen galte indvendig.... og kom til at dreje hul i bunden.... hvad er jeres aferinge med bøgetræ?? :D :D :D

slid, men vid at ting tager tid

Titel: Re: bøgetræ
Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Jakob!
En hilsen fra en lidelsesfælle. Jeg har også drejet hul i bunden på en skål, det skete, da jeg ville lave en skål mage til en tidligere, hvor det var gået godt, jeg kunne ikke få den bare rimelig indvendig, specielt i bunden, jeg målte ikke efter hvor langt jeg var, og pludseligt kunne jeg kigge igennen. Surt show.
Det var på drejerkursus, og jeg havde brugt det stål, som var tilbage, jeg fik senere, at vide, at det stål var slebet til et andet formål, det var meget spidst (lille vinkel på æggen), senere har jeg kun brugt mine egne stål, (Fingrnail Bowl Gouge, ægvinkel ca. 80gr.)
Det var så vidt jeg husker asketræ.
M.h.t. bøg, så har jeg ingen erfaring, men det er mit indtryk, at bøg er ret hårdt, og vist også med korte faser, så kan det tænkes, at dine stål ikke har været skarpe nok?
Men det vil jeg overlade til klogere folk.
Jeg kan tilslutte mig din slutbemærkning: Ting tager tid.
M.v.h. Erling

Bjerg af spåner

det har ikke noget med at mine jern ikke er skarpe nok ellers vil jeg gerne se nogle skarpe jern... lige som dig bruger jeg også fingernaill bowlgouge men det er lidt som om træet splinters... men tak for svaret...
hvad er jeres mening om bøgetræ? :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Bøgetræ er egentligt bedst til frugtkasser og malerpinde sagde man i "gamle" dage, men , man godt få noget rigtigt flot ud af et stykke Bøgetræ.

Forudsætter vi at træets fugt ligger på 12-16% RF, og at drejebænken kan håndtere høje omdrejningstal, uden at træet kommer til at vibrere, er min "recept" for Bøg følgende:

F.eks en ydere diameter på 200 mm, og en dybde på emnet på ca. 120 mm, sættes omdrejningstallet så højt som bænken tillader, uden at der opstår vibrationer. Til "det grove" bruger jeg sædvanligvis en 12 mm bowl gouge med lange vinger (fingernail slibning)

Når emnet er i balance sættes hastigheden op - simpelthen så hurtigt som bænken kan "tåle", og man kan så dreje emnet helt glat - også over endetræet. Faktisk så fint at pudsning kan begrænses til f.eks korn 240-400.

Jeg bruger selv en særdeles kraftig skraber til sletspånen - faktisk en gammel hovfil, som er slebet om til formålet. Den får et fantastisk skarpt skær, og kan, på grund af at den er så "stiv" også sættes imod spånen i en vinkel, så sletspånen bliver ligesom fint "fehår".

Indvendig udhulning sker oftest med en bowlgouge, ca 10-12 mm tyk, og med lange "vinger" så den kan "Shear scrape", alternativt kan styre på fasen, og fjerne en masse træ ad gangen (Udefra og ind).

Sletspånen bliver så lavet med en 12 mm 4-kantet scraper, med en halvcirkel som skær til at lave hele indersiden af skålen.

Er der brug for en skarp overgang fra væt til bund, bruges en scraper som er tildannet til netop dette formål.

Inderside i en skål - drejet i Bøg kan være svær at få helt ren, d.v.s at man nok må påregne at der skal pudses "i bund".

Har man et problem med at komme de lange fibre til livs, kan det nok være en fordel at bruge en sanding sealer indvendigt.
Dermed bliver de lange fibre så stive, at de relativt nemt kan pudses i bund.

Nu har jeg det rigtigt godt med at bruge scrapere, andre bruger andre jern, så det er vel vigtigst at påpeje at den type jern/metode som falder en lettest, nok også er den metode som man får det bedste resultat med.

Jeg drejede 2 små emner forleden dag. Da løb bænken ca. 2700 o/min, og de blev så at sige lavet færdig i en arbejdsgang - næsten uden pudsning. Billeder følger en af dagene ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Jeg har ingen erfarin med bøg, men rent umiddelbart lyder det som et drejeteknik eller slibning af jerrn-problem.

Jeg bruger V.formet bowl gouge til ydersiden og U-formet til indersiden. Til den sidste omgang bruges vingerne af jernet i en spids vinkel - nogen kalder det shearscrape. Til bunden indvendig har jeg et par jern slebet så de er mege stumpe, Indersiden gøres evt. færdig med en skraber og meget fine spåner.

At dreje gennem bunden sker jo af og til. Det kan ikke rettes, men der er et fix:

Vedhæftet fil:
footed bowl 002.JPG

Her var det godt nok ikke drejet igennem, men der gik et ellr andet galt med foden - det er så længe siden at jeg ikke husker nøjagtigt hvad.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Når du siger det er længe siden du har drejet den skål, så må jeg sige den holder glansen fin.Kan du huske hvad den har fået? Du kan godt høre jeg er lidt missundelig på den overflade. :)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Her de 2 små bøgeting. De er næsten ikke pudset inden de fik en gang polervox. (En let pudsning med korn 240 og korn 400)

De er ca 8 cm i diameter og ca. 3,5 cm høje. Vægtykkelsen er ca. 2 - 3 mm

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Niels Erik skrev:
Når du siger det er længe siden du har drejet den skål, så må jeg sige den holder glansen fin.Kan du huske hvad den har fået? Du kan godt høre jeg er lidt missundelig på den overflade. :)

Lys shellak - 200 gram opløst i 1 liter bioethanol. Der er nok tre lag, påført med en time imellem hver.

Advarsel: Det er ikke godt til skåle, hvor man kan forestille sig at der ligger et råddent stykke frugt eller lignende. Shellakken kan ikke tåle syre eller sprit, men den kan godt vaskes af - og så er den nem a friske op med et nyt lag om det skulle være nødvendigt.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Bjerg af spåner

tak for alle svar træet jeg drejede i var med svamp angreb det kunne godt tyde på at jeg næste gang skal køre noget hurtigere
tak for de super gode svar :D

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Til svampe angrebne emner, bruger jeg ofte spraylak, eller gulvlak, gerne tyndtflydende, jag har nogle skåle som jeg er igang med der har nok fået 200-300 gram lak (tørvægt). Lakken påføres lidt ad gangen på henholdsvis inder og ydersiden når emnet har nogenlune de ønskede mål. Lad emnet stå til næste dag hvor lakken er hærdet, ordne overfladen med en skraber, efterfulgt af en let slibning og det sædvanlige overfladebehandling.

Jeg har heldigvis flere chucks, så jeg lader emnet sidde i chucken, og skruer chucken af, så kan jeg lave noget andet imens lakken tørrer.

Hvis ikke træet er meget frønnet så er Steffens løsning at påføre shellac også gode. Jeg anvender en opløsning på ca. 150 gr/liter bioethanol,men 100g/l er også fint.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]