www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 21 aug 2026, 11:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Hej derude

Har i forbindelse med Bjørns hjemkøb af Anchorsealer får 10 L hjem - mange tak til Bjørn for det store arbejde og Anders for logistikken.

Nå men jeg har så dette hvide stads (en dejlig emulsion) til at smøre på træ. Herligt...jubi... MEN

Jeg har ikke prøvet at lave grovdrejet emner som stilles til tørre osv. Så hvordan var det lige det var - ind på forumet! Ja tildels for det er lidt svært at finde sammenhængendene information om proceduren. Jeg har prøvet med følgende:

1) Skær stammen over igennem marven
2) Skær stykkerne ud således at de bliver kvadratiske (i mit tilfælde 32X32cm)
3) Spænd træet op (jeg brugte skruen i min spændpatron, støttet med pinolen)
4) Drej med forsigtighed ydersiden indtil der ikke er bark tilbage (lav fod til spændpatron)
5) Vend emnet og støt med pinolen in skrue hullet
6) Drej indersiden af skålen således at vægtykkelsen er 10% af yder diameteren og at der står en "søjle" tilbage til pinolen. (Jeg brugte yder diametren af skålen ikke af den klods jeg begyndte med - har også taget 10% (2,3 cm) med ro så den kan godt være 2 eller 2,5 cm - er det en fejl? skal man være akkurat her? Skal man fjerne "søjlen" tilsidst?)
7) Smør anchorsealer på skålen. Jeg har givet hele overfladen indvendig som udvendig Er det en fejl/nødvendigt?
8) afmonter fra bænken og placeret den i min garage (Carport med låge - så meget åbent sted) Kunne man smide skålene indenfor? (vi har Genvex og derfor meget tørt indeklima)
9) Jeg regner med at gøre skålene færdige til næste år. lager tid 1 år er det nok/for meget? hvordan ser jeg at den er klar?

Jeg ved godt at denne information måske ligger på nettet, men trådene får hurtigt en drejning til sæbebad, spritbad, mikrobølgeovne, vaccumtørring, svingning af døde katte ved fuldmåne osv. Så jeg mister desværre overblikket ret hurtigt over hvordan man faktisk gør ude i værkstederne.

Lad høre
Mogens
Ps. skulle beskrivelse være tilstede på forumet men at jeg ikke har fundet den - så endelig lad mig høre om det.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke
Brugeravatar

og lige de sidste billeder

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Hvad skal den " søjle" gøre godt for???????
Den har jeg aldrig set før.

Hvis du coater både inder og yderside, hvordan skal vandet så komme ud af emnet?
Nøjs med at coate endetræet på ydersiden.

Mht. selve drejningen, så lad være med at lade dig binde af stammens form. Man kan godt lave skåle, som ikke følger stammens runding. Det der med at udnytte træet maximalt, ødelægger totalt ens muligheder for at lege med design og formsprog.

Der er lisså mange måder at tørre på, som der er drejere: jeg plejer at sætte tingene et ½ tørt sted, indtil de har slået sig og så smide dem under loftet ( 50 grader+ om sommeren) i en sommer.
Så regner jeg dem for tørre.

Vedr. dit:
Punkt #2, så ville jeg nok skære dem nogenlunde runde inden jeg begynder at dreje dem.

Punkt #5, så er der ingen grund til at bruge pinolen, medmindre din spændpatron er ude af stand til at holde fast på emnet.
Hvis det er tilfældet, så køb en anden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Til administrator:

Hvor sidder DELETE knappen, så jeg kan få slettet de ene af de to ens indlæg?????????????????

spånbunke
Brugeravatar

Hej Stig

Mange tak for kommentaren.

Lige lidt tilbage igen:
Søjlen = sikkerhed. Jeg er stadig nybegynder og jeg hugger stadig i engang imellem. Jeg vil være ked af at skulle skrive her at jeg holder pause fordi jeg har fået en klods i ansigtet.

Sealeren: Skal jeg forstå det således at sealeren holder det hermetisk lukket? Jeg var af den opfattelse at den var permabel for vandet, men bare dæmpede fordampningshastigheden. Jeg fjerner lige det inderste lag en af dagene.

Design og formsprog: Enig! Men jeg skule jo starte et sted.

Jeg fjerner lige søjlen i midten også - jeg syntes ellers at have læst et sted at den var en god ide. Jeg vil nok bruge pinolen som sikkerhed indtil jeg bliver modig nok til at lade være. Måske lade søjlen blive på en eller to af skålene og se hvad jeg syntes om det.

Spændpatronen holder fint jeg er bare en kryster.

Endnu engang mange tak for feedback
Mogens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Sealeren er semipermeabel, men det kommer til at tage forever at tørre skålene hvis de er helt coatede.
Jeg har sommetider coated hele ydersiden og endetræet på indersiden på guldregnskåle i store dimensioner. Dels fordi det er en af de "livlige" sorter, dels fordi guldregn i store dimensioner er sjælden, så jeg ville nødigt miste skålene.

Problemet med søjlen er at den kommer i vejen når du arbejder dybt i skålen.
Derfor kommer du nemmere til at hugge i. Så den er nærmest counterproductive, hvad det så lieg hedder på dansk.

Hvis du kommer til Sjælland en gang, så giv et ring.
Så skal jeg vise dig nogle grundlæggende teknikker på mit værksted.

Rasmus og jeg har talt om at gentage seminaret i Jylland.
Så kunne du se hele proceduren der.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Jeg blander mig lige.Risikerer han ikke også at søjlen bliver pi**** skæv og ikke kan bruges alligevel. De æbleskåle jeg har drejet er blevet mega skæve.Så er det jeg spørger.Før man drejer skåle færdig ,er man så ikke nødt til at rette den tap, man har lavet ,så den bliver rund igen ,for den er jo også nærmest oval.??????

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Jeg har heller aldrig lavet en tap indvendigt.
Jeg tror den gør mere skade end gavn!
Hvis tappen der skal bruges til at holde skålen i chucken er blevet oval, skal den rettes til inden man spænder op igen.
Jeg gør det ved at sætte chucken på, lægge et par lag skumgummi klippet ud af et gammelt liggeunderlag på chucken, spænde skålen fast mellem chuck og pinol og så rette tappen til med f.eks mejslen brugt som skraber. Skålen drejer ved at skumgummiet virker som friktion. Hvis skålen er for dyb, kan man sætte en klods i chucken.
Sæt bænken på lav hastighed for en sikkerheds skyld.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg retter ikke "tappen" til.
Jeg sætter den bare i min Oneway Stronghold patron og klemmer til.
Til med stort "T"!!!!!
Har endnu ikke været ude for en skål, den ikke kunne holde.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Der findes faktisk en fremgangsmåde, hvor der bliver drejet en reces indvendig i den fordrejede skål - den må ikke være for dyb. Når den fordrejede skål er tør, bliver den spændt op mellem den indvendige reces og et "pinolhul" lavet ved fordrejningen i den udvendige, derved sikres at skålen centrerer så godt som muligt.

Ved fordrejning anvender jeg selv en planskive til de store skåle og en skruepatron til de små skåle, og uden anvendelse af pinolen. Den udvendige skål drejes færdig på planskiven, og der laves en reces med et "pinolhul" i, dernæst vender jeg skålen, spænder den fast i min spændpatron, og drejer den færdig indvendig. Tykkelse sådan ca. 10 procent af diameteren på skålen. Mine tørreforhold er så gode, at jeg ikke forsegler dem, hvis de skal forsegles, vil jeg kun forsegle dem udvendigt og specielt endetræet. Den tørre fordrejede skål bliver ved hjælp af "pinolhullet" i den udvendige reces spændt op mod en krydsfinersplade sat i min spændpatron, og jeg drejer den noget ovale reces rund, derved får jeg en sikker opspænding.

Skulle du komme til Fyn er du velkommen til at kikke ind, men giv mig et ring i forvejen. Jeg planlægger at lægge anvisningen ind på min hjemmeside med billeder, men hvornår?

Hilsen

Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]