www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 16:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke

Geografisk sted: Knebel, Mols
Så kom mine engelske svigerforældre på besøg og med sig havde de min svigerfars gamle drejebænk.
Men jeg har ventet, er der blevet hentet et gammelt køkken fra 1977 så alting i mit beskedne værksted kan komme i ly for støv og spåner.
Efter nogle timers arbejde med at få tingene lidt på plads, sokkel bygget, skabe sat på samt bordplade monteret er jeg nu klar til at montere selve bænken. En 35 år gammel sag der står som næsten ny. Har sat det hele så jeg kan komme til at dreje større åbne emner på ydersiden når jeg lige får lavet noget som støtten kan sidde på.

Første skridt på en lang rejse udi trædrejning for min hustru og jeg:
Vedhæftet fil:
rps20140914_194553.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Tillykke med den rutinerede bænk :)

VH,
Lars

spånbunke

Tak skal du have. Den er rutineret (godt ordvalg:)), hvilket jeg er overbevist om er en styrke.

I går aftes fik jeg fikseret selve bænken og motoren til bordet og gik i gang med at se på at tilslutte motoren. Kablerne er bare blevet klippet, så jeg skal lige finde ud af at sætte en afbryder et tilgængeligt sted. Jeg forestiller mig en afbryder med kip i første omgang. Forslag velkomne.

spånbunke

Geografisk sted: Dragør
Tillykke og velkommen i en verden af utrolige fornøjelser.

Tænk i sikkerhed...gør jo, at unødvendige hendelser forhindrer flere fornøjelser.

En af sikkerhedsforanstaltningerne er, at afbryderen kan nås uden at du skal række over området, hvor fritflyvende genstande kan rase forbi fra bænken. Det vil sige, til højere for din arbejdsplads.

Det er nemmere, at have afbryderen på venstre side, for vi holder jo tit drejerøret i højere hånd. Men når du har valget, kan du jo træffe et kalkuleret valg og ikke bare give efter for en tilfældighed.

venlig hilsen William

spånbunke

William thomassen skrev:
En af sikkerhedsforanstaltningerne er, at afbryderen kan nås uden at du skal række over området, hvor fritflyvende genstande kan rase forbi fra bænken. Det vil sige, til højere for din arbejdsplads.

Det er nemmere, at have afbryderen på venstre side, for vi holder jo tit drejerøret i højere hånd. Men når du har valget, kan du jo træffe et kalkuleret valg og ikke bare give efter for en tilfældighed.

venlig hilsen William

Tak for de gode råd.
Jeg tror det bliver en sikkerhedskontakt med sikring, efterfulgt af en afbryder med nødstop. Jeg er venstrehåndet, så det forekommer naturligt for mig at slå ud med venstre for at stoppe den - det må jeg lige se når jeg står med delene.
Det skal i hvert fald ikke sidde på væggen bag bænken.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Når du nu skal i gang med at "samle" hele afbryder systemet, kunne du jo overveje at lave det sådan at bænken kan køre begge veje. Det vil du blive glad for fremover.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke

BjoernA skrev:
Når du nu skal i gang med at "samle" hele afbryder systemet, kunne du jo overveje at lave det sådan at bænken kan køre begge veje. Det vil du blive glad for fremover.

Det lyder spændende. Jeg tror også at jeg så at diagrammet på indersiden af låget på motoren nævnte noget om direction. Der er også nævnt en accessory i det gamle katalog som kan det samme.
Hvilken fordele er der ved at bænken kan dreje begge veje?

Nu er jeg ikke så skarp til elektronik, så hvis der kommer mere end en afbryder og en sikkerhedskontakt begynder jeg at miste fodfæstet en smule.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Begge veje er en gevaldig god egenskab, specielt når når der skal pudses (ved små omdrejninger). ved at kunne vende omløbsretningen opnår man at kunne "skære" træfibrene på en bedre måde, og man opnår derved en bedre overflade før den endelige behandling med lak, olie vox etc.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Begge veje kræver en omskifter eller en afbryder, der kan slutte på to måder.
Fasernes rækkefælge bestemmer retningen, så hvis afbrydere/omskifter giver rækkefølgen 1, 2, 3 i den stilling, der kører frem, skal den fx. give rækkefølgen 2,1,3 for at komme til at køre den modsatte vej. Med andre ord, du skal bytte om på to af de tre faser. Bauhaus sælger ligefrem CEE stik, hvor man kan rotere to af benene (ikke en løsning for dig).
Du kan finde nogle her: http://www.garo.no/index.php/komfyrvakt/brytere-fotoceller/vendere-19585.html

Jeg undrer mig lidt over ideen om at sætte en nødafbryder på en trædrejebænk. De gange hvor jeg er kommet galt af sted er emnet røget ad H. til, og så er det jo underordnet om maskinen roterer videre eller ej.
Men det er da vigtigt, at afbryderen sidder et bekvemt sted.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Det kan jo være at det er en én-faset motor - så er det slet ikke sikkert at den kan køre begge veje rundt.

En rød paddehat type stopknap er ikke en dårlig idé. Det kan jo være at man har et ubalanceret emne, hvor man meget gerne vil kunne slå STOP på vej væk fra bænken.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

spånbunke

Jeg har netop set at motoren er 1 fase, så det bliver desværre ikke aktuelt at se på retningen.

Der er åbent til remmen og motor på denne bænk og det i sig selv giver mig anledning til at ønske en nødstop. Dertil kommer tanken om at et eller andet vikler sig om emnet eller som nævnt at der kommer ubalance. Better safe than sorry :)

håbløs træ krammer

Christian TH skrev:
Jeg har netop set at motoren er 1 fase, så det bliver desværre ikke aktuelt at se på retningen.

Du skrev tidligere:

Jeg tror også at jeg så at diagrammet på indersiden af låget på motoren nævnte noget om direction

Kan du ikke sende et billede af indersiden af det låg?

Hvis der kun er tre ledere i kablet kan man let gå hen og tro, at der er tale om jord, nul og fase, men på en så gammel bænk/motor kan det lige så godt være tre faser. Nul bruges alligevel ikke, og jorden blev ikke altid benyttet.

spånbunke

Jo da☺

Her er diagrammet som nævner R for reversing, men jeg har på fornemmelsen at det er et generisk diagram som er blevet brugt til alle deres modeller.
Vedhæftet fil:
Diagram.jpg

For på pladen der sidder på den står det tydeligt at den er 1 fase:
Vedhæftet fil:
Faceplate.jpg

Jeg vil altså lige nævne at jeg er vildt glad for at i er så hjælpsomme. Det er fedt.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
"Parkinson Motors" - håber ikke, det beskriver motorgangen...! :roll:

VH, Lars

håbløs træ krammer

Som jeg læser diagrammet er der tale om en motor, der skal fødes L1 og L2.
U1, U2 og Z1, Z2 er viklingerne inde i motoren. Passer det ikke, at de fire ledninger med farverne rød, grøn, gul og sort forsvinder ind i dybet?

L1 er altid forbundet til U1 og L2 til U2. Det er hovedviklingen i motoren.

L1 er enten forbundet til Z1 eller Z2, mens L2 modsvarende er forbundet til Z2 eller Z1
Det er sammen med kondensatoren startviklingen. (Kondensatoren sidder i serie med z-viklingen)
Hvis strømmen løber fra L1 gennem Z-viklingen og derefter kondensatoren til L2 kører motoren den ene vej.
Løber den omvendt fra L1 gennem kondensatoren til Z-viklingen og derfra til L2 kører motoren den anden vej.
Hvis du slet ikke kobler Z-viklingen ind vil motoren ikke starte med mindre du selv sætter den i gang manuelt.

Du kan montere en dobbelt omskifter med 3 ben i hver side (http://dk.rs-online.com/web/p/vippekontakter-afbrydere-og-omskiftere/0317178/). Den skal erstatte de to lasker der er vist på de midterste tegninger (forward reverse). En der kan klare omkring 3A og 240V er tilstrækkeligt stor.
Lod L1 og L2 fast til de midterste ben i hver side. Lod Z1 fast til de to ben, der sidder i hver sin ende i hver sin side og Z2 til de andre to hjørner.
Monter omskifteren i dækslet, hvis der er plads ellers i en lille kasse oven på dækslet.
Sæt en afbryder til netledningen (med relæ, hvis du vil have flere afbrydere sat op rundt omkring, og ikke vil risikere, at maskinen starter når der igen kommer strøm efter en afbrydelse).
Nu har du for 100-150 kr og lidt snilde en motor, der kan køre i begge retninger.
Pas godt på motoren - den er meget lettere at ombygge end en moderne, hvor ledningen typisk blot går ind gennem et hil i siden.

spånbunke

Mange tak for detaljerne Erling. Selvom det umiddelbart forekommer som en længere teknisk operation som går ud over mine evner, tror jeg nu godt jeg kunne få det til at spille.

Jeg tror jeg lige starter med at bare få en afbryder på som fortalt. Når jeg så har fundet ud af om det med drejning bliver min sekundære hobby (efter lystfiskeri:)) eller min hustru's primære hobby, vil jeg se på at modificere til behovet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]