erling_j skrev:
derfor til 3x220 volt, det havde man tidligere i udkanterne, hvor man oprindeligt havde haft små lokale el-værker.
Det er en fæl vandrehistorie den med 3*220V.
De to tal angiver den spænding der ligger over spolerne i motoren.
Mellem NUL og een fase er spændingen 220V, mens den mellem to faser er 380V.
Det, der var problemet i gamle dage var, at man kun førte en eller to faser ind i husene. Deraf udtrykket at få kraft ind (læs de manglende faser), så man kunne trække 3*380 V mellem faserne.
I trekantekoblingen rammer de tre faser den ene ende på to spoler, hvis anden ende rammer de to andre faser.
I stjernekoblingen sidder de tre spoler sammen i et punkt (den øverste række skruer). Dette bliver til et nulpunkt, idet summen af de tre faser altid er nul. Den anden ende af hver spole er så koblet til hver sin fase.
Du har helt ret i det du skriver om startstrømmen. I stjerne er den ca. dobbelt op, mens den i trekant er 6 gange det antal A der står på motoren. Det gælder faktisk også under drift. Hvis motoren belastes, vil en stjernekoblet motor ikke reagere så kraftigt på faldet i omdrejninger som en trekantkoblet.
Man kunne så tro, at en 10A sikring ville stå af, hvis den belastes med en 6*2A startstrøm, men sikringer er nogle sløve indretninger. En 10A sikring kan kortvarigt belastes med omkring 18A, uden at brænde af af den grund.
Om vakuum test:
Man kan sagtens bygge vakuum på en maskine uden gennemboret spindel - det findes i de fine butikker, som jeg ikke skal nævne.
Du kan jo prøve at dreje en hulning i en klods, bore et hul, der passer til slangen fra malkemaskinen, lime et lag gummi på, og se, om konstruktionen kan holde en skål, når der kommer sug på. Sidder skålen fast, er du langt tættere på at få vakuum end jeg er - jeg har ingen malkemaskine.
Og vil du ikke lege med det, så vil jeg gætte på, at maskemaskinen med motor let kan byttes ud med en motor i en passende størrelse.
Du har guld hængende på væggen - ødelæg det nu ikke bare fordi det ser gammelt og støvet ud.