www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 13:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Hundslund, en landsby i Østjylland
Jeg har med stor interesse læst de indlæg der er her på siden omkring det at anskaffe en ny drejebænk.
Jeg er også blevet en del klogere af det - og måske også lidt mere forvirret - om end på et højere plan.
Jer har de seneste 25 år arbejdet med edb-systemer og for en del år siden anskaffede jeg mig en lille billig drejebænk - og den har jeg haft stor fornøjelse af - uanset den ikke er særlig god. Når man arbejder med noget så difust som at sætte edb-systemer i gang i virksomheder, er det godt at kunne gå ned i sin kælder og dreje et lille emne - så har man da udført noget håndgribeligt. Nu har jeg imidlertid passeret de 70 år og er ved at drosle lidt ned på edb-siden og har så tænkt mig at udskifte min drejebænk med en bedre model og bruge lidt mere tid på drejningen.
Jeg har kig på to forskellige - en Jet JWL-1642 og en Scheppach DMS 1100.
Nu kunne jeg godt tænke mig at høre om nogen ville give mig et råd.
Jeg har meget lyst til at dreje skåle og ønsker at kunne dreje hoveddok'en 90°.
Jeg vedhæfter et billede af min nuværende bænk samt et billede der viser navn specifikationer omkring hastigheder.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Der er noget ved alting, men det er ikke alting der er noget ved!

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Mogens skrev:
Jeg har med stor interesse læst de indlæg der er her på siden omkring det at anskaffe en ny drejebænk.
Jeg er også blevet en del klogere af det - og måske også lidt mere forvirret - om end på et højere plan.
Jer har de seneste 25 år arbejdet med edb-systemer og for en del år siden anskaffede jeg mig en lille billig drejebænk - og den har jeg haft stor fornøjelse af - uanset den ikke er særlig god. Nu har jeg imidlertid passeret de 70 år og er ved at drosle lidt ned på edb-siden og har så tænkt mig at udskifte min drejebænk med en bedre model og bruge lidt mere tid på drejningen.
Jeg har kig på to forskellige - en Jet JWL-1642 og en Scheppach DMS 1100.
Nu kunne jeg godt tænke mig at høre om nogen ville give mig et råd.
Jeg har meget lyst til at dreje skåle og ønsker at kunne dreje hoveddok'en 90°.

Ingen tvivl om at det er godt at bruge hænderne til noget fornuftigt, efter en dags arbejde, hvor det er hjernevindingerne der har kørt på fulde omd.
Hvis du er villig til at betale hvad JETten` koster ( godt 18 af de store lapper) så mener jeg du skal kigge lidt på en maskine fra Promat. Feks: http://www.sitecenter.dk/promat/data300300tk/
Forkæl dig selv med en drejebænk, der kan tage et emne på 50 eller 60 cm i diameter med frekvensomformer. Det vil du ikke fortryde, hvis du er villig til at betale lige under 20 kg.
Husk på, det er lige som i EDB brancen, noget der ikke spiller MAX duer ikke!!!
Vil du drive drejning, til noget ud over det du har prøvet indtil nu, så er en ordentlig bænk et must. Resten kommer med tiden.
En scheppach 1100, er kun en kanøjser i tyske farver, der er et par tusinde for dyr. Det er udmerket at dokken kan vinkles ud over siden, men landet og især holderen er slet ikke dimensioneret til at klare den belastning, uden at det med tiden bliver ødelagt.

lille spån
Brugeravatar

Tak til Hatmand - og så lige en lille rettelse - det var nu en Jet 1442 til lidt under 10 kg jeg havde kigget på.
Men det kunne jo godt være, at jeg skulle rebe sejlene og så vente il jeg er klar til at slippe de 20 kg

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Ikke for at gøre din forvirring større, men her er en bænk med rimelige data i den billige ende:
http://www.traedrejerbutikken.dk/?p=pro ... endt-motor

Der er pudsigt at vi er flere med baggrund i computerbranchen der har kastet sig over trædrejning. I sin tid var jeg supervisor for 15 computerbutikker.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
tja bjørn jeg tror det har noget at gøre med ønsket om at skabe noget, og faktisk også noget hvor teknik spiller en rolle...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
BjørnB skrev:
Ikke for at gøre din forvirring større, men her er en bænk med rimelige data i den billige ende:
http://www.traedrejerbutikken.dk/?p=pro ... endt-motor

Jeg har ikke prøvet den endnu, men er et rigtig godt bud på en bænk til fornuftige penge.
Motor i den rigtige størrelse og med M33 gevind på akslen.
_________
Hatmand

lille spån
Brugeravatar

Tak for tippene!
I dag har jeg hentet min nye drejebænk i Trædrejerbutikken - og så røg der selvfølgelig et par andre ting med, nu jeg var i butikken.
Jeg har stillet bænken op og også prøvet den - og jeg kan godt se, at det er noget andet end min gamle bænk. Forskellen på vanger af stålrør og så som på den nye - støbejen -er helt utrolig stor.
Så lige nu er det en glad mand :D der skal til at omorganisere værkstedet.

venlig hilsen
Mogens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Mogens.
Tillykke med din nyerhvervelse.
Vi vil gerne se billeder af hvordan du får dig indrettet.

lille spån
Brugeravatar

Ja, det skal nok komme - men det er et større projekt jeg skal ud i.
Mit værksted ligger i kælderen, og der har jeg en ca. 4 m lang mur i 130 cm højde som skal brydes ned, og bag ved den ligger en gammel olietank, som er svejset sammen på stedet - så den skal klippes i stykker og bæres op også :cry:. Men så får jeg også en udvidelse på ca. 8 kvm. :)

/Mogens

lille spån
Brugeravatar

Så er det ved at være tiden jeg skal i gang med min nye bænk.
Nu er muren revet ned, oliebeholderen skåret i stykker og kørt væk, gulv og vægge er repareret
og væggene kalket -det var godt nok en ordentlig omgang - men nu er jeg på den rigtige side
af det og jeg er meget glad for resutatet.
Her kommer som lovet et par billeder af resultatat som det er nu - der skal jo sikkert "møbleres"
lidt om når der kommer gang i det igen.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
TILLYKE Mogens, sikkert en orden du (stadig) har på tingene ;) :oops: :mrgreen: , flot nye drejbænk også :mrgreen:
hej joeP
PS hvad bruger du til støv opsamling?

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
det ser skide godt ud mogens.. nu skal det hele bare dækkes i et lag støv og spåner, så er den hjemme :-)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

lille spån
Brugeravatar

joe-pearson skrev:
TILLYKE Mogens, sikkert en orden du (stadig) har på tingene ;) :oops: :mrgreen: , flot nye drejbænk også :mrgreen:
hej joeP
PS hvad bruger du til støv opsamling?

Hej Joe

Ja det er jo nemt at have orden så længe man ikke er kommet rigtig i gang med at bruge tingene - og som
Rasmus skriver så "mangler der blot et lag støv og spåner" - men bare rolig - det skal nok komme :D
Jeg har en lille spånsuger med en 1 HK-motor - 850 m3/t. - og til rundsaven har jeg en aflagt støvsuger.

Hilsen/Mogens

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]