Mogens skrev:
Jeg har med stor interesse læst de indlæg der er her på siden omkring det at anskaffe en ny drejebænk.
Jeg er også blevet en del klogere af det - og måske også lidt mere forvirret - om end på et højere plan.
Jer har de seneste 25 år arbejdet med edb-systemer og for en del år siden anskaffede jeg mig en lille billig drejebænk - og den har jeg haft stor fornøjelse af - uanset den ikke er særlig god. Nu har jeg imidlertid passeret de 70 år og er ved at drosle lidt ned på edb-siden og har så tænkt mig at udskifte min drejebænk med en bedre model og bruge lidt mere tid på drejningen.
Jeg har kig på to forskellige - en Jet JWL-1642 og en Scheppach DMS 1100.
Nu kunne jeg godt tænke mig at høre om nogen ville give mig et råd.
Jeg har meget lyst til at dreje skåle og ønsker at kunne dreje hoveddok'en 90°.
Ingen tvivl om at det er godt at bruge hænderne til noget fornuftigt, efter en dags arbejde, hvor det er hjernevindingerne der har kørt på fulde omd.
Hvis du er villig til at betale hvad JETten` koster ( godt 18 af de store lapper) så mener jeg du skal kigge lidt på en maskine fra Promat. Feks:
http://www.sitecenter.dk/promat/data300300tk/Forkæl dig selv med en drejebænk, der kan tage et emne på 50 eller 60 cm i diameter med frekvensomformer. Det vil du ikke fortryde, hvis du er villig til at betale lige under 20 kg.
Husk på, det er lige som i EDB brancen, noget der ikke spiller MAX duer ikke!!!
Vil du drive drejning, til noget ud over det du har prøvet indtil nu, så er en ordentlig bænk et must. Resten kommer med tiden.
En scheppach 1100, er kun en kanøjser i tyske farver, der er et par tusinde for dyr. Det er udmerket at dokken kan vinkles ud over siden, men landet og især holderen er slet ikke dimensioneret til at klare den belastning, uden at det med tiden bliver ødelagt.