www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 16:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 186 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg synes selv at jeg har fået en del udstyr på det sidste så jeg vil lige vise lidt frem. Det kan evt. inspirere andre til også at fortælle om deres seneste anskaffelse.

En diamantsliber til håndslibning.

En JET tør-slibemaskine (den er bare for lækker - den gule tørsliber fra harald nyborg var altså bare noget skrammel)

Slibeudstyr fra Oneway til den nye JET.

NOVA livecenter (guf)

Ornamenteringsudstyr til NOVA-bænken.

- og et par billeder af lidt af det.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
det allernyeste aldrig set før i mit værksted er spindelvæv på drejebænken...men lys for enden af tundelen !!

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Et betongulv, hvor jeg ikke kan lægge selvnivellerende spartelmasse på før temperaturen er over 6 + grader .

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Bortset fra mere træ )fra Stig) så er det et sæt flade diamantplade 150, 300 og 400 korns - 25 kr.
En diamant kniv fil til flade, knive og til fiskekroge krumme Alt i en 15 kr.

Skulle det vise sig at det er det rene lort så er det et billigt eksperiment.

Købt hvor? Lidl - den unævnelige.

Mvh

tjmanden Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
En adaptor til min Oneway Chuck, der passer til gevindet på Graduate'n.
Det skulle være med både højre- og venstregevind til hhv indvendig og udvendig på bænken.
Men øv, øv, øv, det var kun med højregevind.
Så Promat må ud med en bytter.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Det sidste nye er at jeg kan se gulvet igen. For jeg har muget ud i søndags.
:)

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Det sidste ny er at det er nu lykkedes at lave nogle pæn sinke samlinger (dovetails på engelsk) ved hjælp af en Incra jig (http://incra.com/product_rtf_ultra.htm)

Det næste jeg skal til at sætte mig ind i bliver min Router Boss, se en kort video her.
(http://www.thecraftsmangallery.com/inst ... onals.html)

I løbet af året skal jeg ha lavet overskabe til en væg på ca. 6 meter enten ved hjælp af Incra jiggen eller Router Boss.

Til afslapning og fornøjelse har jeg vel 2-300 stk tør rådrejet emner liggende samt et stort læsse maser der skal rådrejes...

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: grundfør. hinnerup
det siste nye jetbænkesliber onewae slibe udstyr
en teremidt et drejejern fra hamelt en mejsel hamelt 25mmog det sæt jeg lige har købt af anders.
det næste der skal købes er jombo kæber til wickmaken de største og en ny el kædesav da den jeg har er død dise ting komer inden for 14dage omder komer mere hvides ikke lige nu skal lige se snekontoen hvon den har det tror der er noget inuat bruge af
hilsen allan

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg har solgt min Ramatør og købt en Union Graduate med en del tilbehør istedet. Det eneste jeg mangler, er ligesom Bjarne en adapter til udvendig drejning. -min metaldrejebænk kan lige præcis ikke dreje så store gevindstigninger :cry: så jeg må ud at lede efter en smed med en størrere drejebænk, som jeg kan låne.

Mvh Morten

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
Nu er det hele næsten nyt i min lille Woodshop, og det har FULDSTÆNDIG KOMPLET taget overhånd…. :shock: :shock: :shock:
Men hvis vi snakker inden for den sidste uge, så er det sidste nye et live center fra Oneway, en 150mm. planskive, en Schpeppach bænksliber med Ø200 mm. sten samt et diamantafretter system der passer til Oneway grinding Jiggen. Og sidst men ikke mindst et liggeunderlag fra Jysk, så jeg kan lave nogle bløde planskiver og pinoler…
Også er der helt sikkert noget jeg har glemt, og jeg som troede at jeg skulle have en billig hobby.. :lol:

Brian V. Hansen
Det er bedre at sidde på kroen og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på kroen…

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Det nyeste er:
Flotte Træ Skabe til alle mine vægge i værkstedet, epoxy og en aftale med en mure til et nyt gulv i værkstedet. Masser af elmetræ (på rod, gået ud) fra en (næsten) lokal bonde.

Næææ der sker ikke meget på denne tid af året her i Terndrup.

Mogens

spånbunke

ja det meste er nyt i mit værksted
det næste bliver et nyt træ værksted så vi adskiler skur og træ værksted glæder mig :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Jeg kan sige at jeg i weekenden tog noget med hjem fra arbejde der hedder "delian" en laminat vi bruger til diske og skranker med både sten og jern i som jeg ville prøve at dreje i. Jeg skal nok skrive lidt mere detaljeret, når jeg får nogle billeder lavet.Men jeg kan sige så meget at jeg for en sikkerheds skyld tog min fuldface styrthjelm på og det var klogt. Der blev brug for den.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Her er der bare kommet en Makita båndpudser til ... .. .

Senest rettet af JesperOK 16 mar 2010, 21:55, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
:oops: :oops: :oops: mere træ :oops: :oops: :oops:

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: lidt uden for Ørbæk på fyn.
Det sidste nye er et buet stikstål fra promat og det skal snart afprøves på en stor birke klods :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Det sidste nye er et glas indeholdende 1/4 TripTrap spritlak og 3/4 cellulosefortynder, kort sagt: sanding sealer.

At forsegle overfladen med lak, tørring med varmepistol og efterfølgende finskrabning har reduceret mit sandpapirforbrug til næsten ingenting, og desuden opnår jeg pænere overflader med mindre tidsforbrug.
Jeg får aldrig mere brug for sandpapiret med korn 60, 80, og 120 til drejetingene.

Tak til de, som har foreslået metoden.

Venlig hilsen Jens

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej

Det sidste nye på mit Værksted er en solfanger, af den type man også bruger i Sommerhuse. håber jeg får glæde af den, eller i det mindste spare lidt på elvarmen.
Billederne er ikke helt ok men man kan vel se hvad det er.

MH
eljensen

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Øh Jensen... hvor har du købt den solfanger.

Det virker som en kanon ide ... kunne godt tænke mig sådan et par stykker.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg havde egenlig regnet med, at jeg skulle have sådan en fætter, når vi kom til et nyt sted, og jeg fik et nyt værksted. Desværre har værkstedet en placering, som betyder, at jeg ville få meget lidt gavn af den, så det bliver nok ikke til noget. I vinter har der desuden været så meget gråvejr, at nyttevirkningen ville have været begrænset.
Jeg håber, at du vil holde os ajour med nytten af den. Tillyke med den - det er et godt initiativ.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Jeg har lige fået mig en bordrundsav, godt nok en af billigmodellerne (Black Bull fra XL-Byg), men den er ok.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Kaj

Jeg har købt solfangeren hos Sola Venti, Fabriksvej 8 8881 Thorssø, pris 5000 kr. det er lidt dyret. men håber den er det vær. Det er en hel selvstændig unit hvor venilatoren køre på på en solcelle.
Her til morgen var det overskyet, men så snart solen kunne ses gennem skylaget gik den i gang.

MH
eljensen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Jeg har købt et svævestøvfilter: Jet JAFS 500. En genial ting der sidder der oppe under loftet og snurrer lige så stille. Det er rart at se at filtrene bliver støvet til. Det er blevet mærkbart bedre og renere at arbejde i værkstedet. Udover at filtrere luften, flytter den også varmen fra min ovn rundt i lokalet, så der hurtigt bliver varmt over det hele. Kan anbefales. Spørg Rasmus hvad den koster.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så har jeg også noget nyt i værksted. I går komme der en pakke i posten fra BjørneA med en, ja hvad heder sådan en Bjørne, skraber? der var en fin håndtag til + en flaske polervoks til afprøvning, så i aftes prøvet jeg om det virket altsammen, :? efter et par mislykket forsøg, (selvfølige skul jeg prøve indvendig på en lille skål først, uden håndtag med det resultat at jeg nu har 2 stykke plaster på håndfladen) :oops: :oops: :oops: men så fik jeg fidusen og nu kan jeg ikke forstår at vi ikke alle SKAL har sådan en ved bænken, det forbedre resultatet væsentlige :D
Polervoks er også noget for sig, først dufter det meget behageligt men den efterlader skålen med en fantastik overflade som også er meget behaglige at føle på og samtidig fremhaver det træets struktur meget fint.
Jeg er sikker på Bjørne har tidligere fortalt om både skrapper og voksen men kunne du ikke rems det op igen Bjørne?
(der kommer et par billede snart)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Joe,

tillykke med "plasterfingerne" ;) - trøst dig med at det kommer med øvelsen. Hvis du lægger et par billeder ind af skraberen /med holder, så kan folk jo bare lave den selv. jeg skal nok lægge et billede af min egen skraber ind, men da du fik den eneste holder, bliver det bare skraberen.

Pollervoxen:

recepten er:

1 l parrafinolie + 80 gram canaubervox.

Knus canaubervoxen til et groft "støv",

Sæt parrafinolien i et vandbad og varm olien op til70-80C,
- Tilsæt canaubervoxen under konstant omrøring, og fortsæt omrørringen et par minutter efter den er blandet ind i olien.
- Varm olie/voxbalndingen gundigt igennem og kontroller at voxen opløses jævnt ved at rørre grundigt med jævne mellemrum.
- Når man kan se at AL canaubervoxen er opløst i parrafinolien, slukkes for varmen i vandbadet, og blandingen får lov til at køle af til ca. 45-50C.
- ved 45-50 C flyder blandingen stadig jævnt, og den hældes på en HDplastflaske.

- Pollerblandingen er klar til brug når den er kølet af til normal rumtemperatur. Den vil da være "cremeagtig" men stadig ret nem at presse ud af plastflasken.

- Påfør pollermidlet med en klud i et nogenlunde jævnt lag på emnet, og lad det sidde i ca. 5-10 minutter.
- I løbet af de 5-10 minutter vil olien trænge dybt ind i træet, og lade canaubervoxen + lidt af olien sidde på overfladen.
- Start bænken på højt omdrejningstal, og brug en bommuldsklud til at pollere overfladen op.
- Kontroller at overfladetemperarturen stiger (friktion fra kluden), og det gør ikke noget at overfladen bliver godt håndvarm (d.v.s op mod 40C).

- lad emnet "hærde" til næste dag (min 24 timer) og påfør en gang mere med efterfølgende pollering. Disse to påføringer er normalt nok til enhver form for overfladebehandling, og da både parrafinolien og Canaubervoxen er ok til fødvare, kan pollermidlet anvendes til så at sige alt hvad man ønsker at lave.

- Det er også anbefalessværdigt at overveje følgende:

- Lav en sandingsealer : 1 del Junkers spritlak + 3(4dele) dele celluosefortynder.
- Påfør sandingsealeren i et tyndt lag og lad den tørre. Puds let med max korn 300, og påfør pollermidlet efter ovenstående.
- Dog vil normalt 1 gang pollermiddel være nok på de fleste træsorter når der ligger en sandingsealer i bunden.

Og til sidst: Disse produkter er væsentligt billigere at lave/bruge, så det er "added' value",

det skal også lige nævnes at man kan gå endnu videre med hensyn til glans og overfladehårdhed på emner som ikke skal anvendes til fødevare:
- brug en gang sandingsealer,
-puds , korn 300 (280-320, finere kan selvfølgelig anvendes, men pas på at lakoverfladen ikke bliver polleret/lukket)
- påfør, og poller med pollermidlet, og lad det hærde i 3-5 dage/20 C
- påfør Danisk Oil 1-2-3-gange (efter smag og formål), og lad DA'en hærde grundigt op inden endelig pollering. Dermed opnås en rigtigt resistent overflade som også knivfolket kan anvende på jagtknive.

Hvis man ikke har brug for "fødevarekvalitet" kan man også anvende Hvid Vaselineolie til pollervomidlet. Vaselineolien give endnu dybere farver i træet.

Båre Parrafinolien og Vaselineolien er ikke influeret af sollys, og "falmer" ikke over tid som. fek Linolien gør.

En anden fordel er at disse olier heller ikke "harsker" som det kendes fra madolie etc.

God fornøjelse, og fortæl tilbage her på forum hvordan du syntes om dette, og experimenter gerne så vi alle kan lære mere. :) :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Super beskrivelse Bjørn. Så er spørgsmålet bare - hvor finder du parrafinolie i liter mængde?

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

lille spån

Hej

Parrafinolie kan fås hos Sløjd-detaljer.dk

Torben

Senest rettet af Torben N 05 maj 2010, 22:22, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Lige et lille "pip" :

indtil nu har jeg kun brugt den "klare" parrafinolie fra Apoteket, og den er godt nok noget dyrere.: 105,00 pr. liter, men den er jo også "spisekvalitet" med alt hvad der deraf følger.

Der findes et "hav" a kvaliteter på markedet, men problemet med de fleste er at de kan (måske) ændre farven på træet, måske gulne ligesom man kender det fra Linolie, og en masse andre egenskaber jeg ikke har forstand på.

Men, i den sidste ende er blandingsprisen pr. l alligevel ret billig : 105 kr for parrafinolien pr. l, canaubervoxen 100,00 for 250 g (trædrejerbutikken), så recepten ligner jo så:

1000 g olie + 80 gram canaubervox : 105 + 32/1,08 = 126,00 pr.l, + lidt varme og lidt arbejde. så det overlever man vel. det skal også lige nævnes at forbruget med denne pollermasse er væsentligt lavere end med mange andre produkter, og ved brug af en sandingsealer skal man faktisk passe lidt på ikke at få påført for meget. Så bliver det sværere at pollere jævnt.

PS: Jeg glemte tidlige at give en lille advarsel omkring sandingsealer lavet på Junkers spritlak og celluosefortynder. Der ER EN RISIKO FOR AT ALKYDEN I LAKKEN IKKE ER KOMPATIBEL MED CELLUOSEFORTYNDEREN OG DERFOR KAN FINDE PÅ AT "FORTYKKE" (KOAGULERE).

Derfor: lav lige en lille testblanding inden du blander for store mængder, eller gør som foreslået andetsteds, brug shellak og opløs i sprit.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Som lovet, billeder af skraberen og lille skål i RØD BØG er behandlet med voks, skålen er skrabet og pudset meget let med korn 400 ( de hvid pletter i højre side er støv :oops: )
Vedhæftet fil:
P1020199.JPG
Vedhæftet fil:
P1020200.JPG
Vedhæftet fil:
P1020201.JPG
Vedhæftet fil:
P1020203-3.JPG
Vedhæftet fil:
P1020202-1.JPG
Vedhæftet fil:
P1020202-1.JPG

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle og Århus
det nyeste i mit værksted er en kæmpe bunke sandpapir, en vådsliber og en masse grej til at lave piber af.
Som tidligere beskrevet er jeg ved at bygge værksted, så er ved at købe en masse ting ind. tegningerne over bygningerne er nu sendt ind og sendt videre til nabohøring. Så byggeriet kan gå i gang om 2 ugers tid, hvis alt da går som det helst skulle.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 186 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]