www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 12:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Spørring
Hej forum medlemmer,

Dette er mit første indlæg og jeg håber at finde hjælp hos Jer.

Jeg ejer ikke en "rigtig" drejebænk, men bruger en opsætning med en boremaskine / universal holder hvilket afspejler mit behov. Det jeg bruger den til er, at lave korkhåndtag til fiskestænger og det fungerer den fint til. Nu er jeg "desværre" blevet lidt tændt på at dreje indlæg til hjulholdere selv og der opstår der en mindre udfordring. Det er måske lidt nemmere hvis jeg poster et billede af hvad jeg skal lave:

Billede
(Se bort fra de små dimser til venstre. Der er hul hele vejen gennem hjulholderne)

Metaldelene på billedet er løse dele som man kan sættes sammen med hvad som helst der har den rigtige diameter. Min plan var at købe noget stabiliseret træ og så selv dreje dem. Problemet opstår når hullet i midten skal laves. Der skal bores et 100% lige 10-15mm hul på langs gennem emnet så det kan fæstnes på fiskestangen. Bagefter kan jeg så nemt spænde emnet op og slibe det ned som jeg ønsker, men hullet kan jeg ikke lige greje hvordan jeg skal lave så det bliver helt lige. Det ultimative ville være en metaldrejebænk, men sådan en har jeg ikke råd til (de koster tæt på 10K brugt hvis de skal være noget værd). Jeg har set nogen som bruger et prismeskruestik og en søjleboremaskine, men igen - en god søjleboremaskine koster også en del. Ikke dermed sagt at jeg ikke vil bruge penge på projektet, men de maskiner man kan få til under 2K i f.eks. HH virker som noget der kan falde fra hinanden til hver en tid :cry:

Umiddelbart tænker jeg den nemmeste løsning ville være, hvis der fandtes et sæt kæber man kunne spændes i en boremaskine med 13mm kæber hvor der kunne fæstnes f.eks. et 20mm emne. Lidt ala et sæt kæber til en metaldrejebænk som kunne sættes på en boremaskine. Jeg ved godt det ikke er den optimale løsning, men jeg skal kun kunne bore et ca. 100mm langt hul med en diameter på 10-15mm.

Giver det mening?

Har I nogen forslag?

På forhånd tak!

EDIT: Glemte lige det jeg egentlig ville spørge om først - hvad hedder en Barrel Trimmer på dansk? :D

mvh
Thomas Schreiber
mayfly.dk

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Endeafretter?

spånbunke
Brugeravatar

Gundtoft skrev:
Endeafretter?

Ja jeg ved det ikke ;) Den skal bruges til dette: http://www.rodbuildingforum.com/index.p ... opic=14204

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej.
Prøv at gå ind på trædrejerbutikkens hjemmeside og skriv "afretter" i søgefeltet - så kommer den frem.
Den kan bruges til at rette enden af en klods af med. Der bores et hul i klodsen med samme ø som akslen i endeafretteren har. Inden man begynder at dreje i klodsen retter man enden af klodsen af med hullet i klodsen som "styr". Enden på klodsen og hullet i klodsen er nu 90 gr. i forhold til hinanden, og man behøver ikke at bekymre sig så meget om hvor lige igennem klodsen man fik boret hullet fra starten af.
Jeg bruger den når jeg laver kuglepenne. Nogle gange borer jeg med vilje skævt igennem klodsen for at få åretegningen i træet mere frem i den færdige kuglepen. Når man gør dette skal man beregne mere træ - dvs. starte med en tykkere klods for at have gods nok i den sidste ende.
Hmm - mon det gav mening :?:

spånbunke
Brugeravatar

Bent Karlsen skrev:
Hej.
Prøv at gå ind på trædrejerbutikkens hjemmeside og skriv "afretter" i søgefeltet - så kommer den frem.
Den kan bruges til at rette enden af en klods af med. Der bores et hul i klodsen med samme ø som akslen i endeafretteren har. Inden man begynder at dreje i klodsen retter man enden af klodsen af med hullet i klodsen som "styr". Enden på klodsen og hullet i klodsen er nu 90 gr. i forhold til hinanden, og man behøver ikke at bekymre sig så meget om hvor lige igennem klodsen man fik boret hullet fra starten af.
Jeg bruger den når jeg laver kuglepenne. Nogle gange borer jeg med vilje skævt igennem klodsen for at få åretegningen i træet mere frem i den færdige kuglepen. Når man gør dette skal man beregne mere træ - dvs. starte med en tykkere klods for at have gods nok i den sidste ende.
Hmm - mon det gav mening :?:

Hej Bent,

Det gav meget mening. Det betyder faktisk også at jeg kan overleve hvis et hul ikke er 100% lige. Smart! Mange tak.

Hvad med hullet? Har du en idé til hvordan jeg får det gennemført?

mvh
Thomas

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hvad med hullet? Har du en idé til hvordan jeg får det gennemført?

mvh
Thomas[/quote]
Hej Thomas

Ja - umiddelbart ville jeg svare: i din drejebænk. Men du har ikke en drejebænk. Trædrejerbutikken har en lille drejebænk til 2000.- som vil kunne bruges til formålet. Hvis du kan lave ligeså fine håndtag som vist på billederne skal du vel kun sælge 5-6 stykker for at holde pengene hjemme til drejebænken :D
Hvis du angiver i din profil hvor du bor i Dk så er jeg sikker på at der en i nærheden der kan hjælpe dig. Hvis du bor i nærheden af Frederikshavn kan vi snildt lave en aftale om et eller andet.

Jeg får lige en tanke: Du melder dig på et trædrejerkursus på nærmeste husflidsskole eller lign. Der står du og laver håndtag hele vinteren, og når du når foråret, er du så moden ud i trædrejeriet at du ikke kan lade være med at købe din egen bænk. Men pas på - det er stærkt vanedannende det der trædrejeri ;)

Det kunne være at du skulle lave en tråd der hedder Fiskestangskunst i stil med den tråd der omhandler de dygtige knivmageres kunstværker.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]