www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 22:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: motorsav
håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg skal lige høre om jeg har taget munden for fuld . Jeg snakkede nemlig motorsav med en kammerat, og fik fortalt ham, at mine gamle sachs dolmar (105 111 og ps 6000i ) var sammenligenlige med stihl fra samme årgang. Er det helt ude i skoven? (jeg er under alle omstændigheder glade for mine save)
Mvh Morten

Stig- du må da vide om jeg vrøvler :?:

Titel: Re: motorsav
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Hvis du kan vise mig en eneste professionel træfælder i dette land, som kører sachs Dolmar save, så har du vundet diskussionen!

Bare en enkelt!

Eller sagt på en anden og mindre diplomatisk måde. Dolmar er et mærke, som ikke er fulgt med tiden, ligesom, Echo, Makita og hvad alle de andre hobby save hedder.

Der er 2½ ordentligt professionelt mærke i verden idag IMO.

Stihl, Husqvarna og så de røde Husqvarnaer: Jonsered.

Hvorfor de bliver ved at holde liv i et mærke, der bortset fra navnet er identisk med Husqvarna , fatter jeg ikke.

Efter min mening tabte de svenske save løbet, da alle tre mærker( Husqvarna, Jonsered og Partner) blev opkøbt af electrolux koncernen.
Samme koncern ejer iøvrigt Poulan.

Stihl er stadig et familie ejet firma, uden anden politik end at lave de bedste save, under hensyntagen til de forskellige landes miljølovgivninger.

Eller for at sige det kort: Du tager fejl!!

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg ender så med at skulle købe en stihl, om ikke andet så er det altid sjovt at købe nyt grej.
Tak for et godt svar stig.- hvilken af stahl save vil du anbefale til 18 tommer sværd

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Stig har du aktier i Stihl :D

Men indrømmet, selvom jeg kun har børnestihl (ms250c) har jeg været langt mere glad for denne end min forrige sav, en Jonsered.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
martin_r skrev:
Stig har du aktier i Stihl
Jeg tvivler, Stig og det flest andre professional træ dræber har ikke tid til pjat, saven skal funger optimal i alle slags vejre, være robust og nem at skaffe reserve del til, års erfaring og tusindvis kubik metre skoved træ uden væsentlig problemer, ja... kunne en tåbe spare sig fattig i "billig værketøj"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Gundtoft skrev:
Tak for et godt svar stig.- hvilken af stahl save vil du anbefale til 18 tommer sværd

Jeg kender kun Stihls professionelle save.
MS362 kan trække et 18" sværd, jeg bruger selv MS441 monteret med det.
Det kommer an på hvad og hvor meget, du skal skære.

Min 441 er min hoved sav. Den kører omkring 1000 timer om året og holder normalt to sæsoner.
Det er efter min mening den bedste all round fælde/afgrener sav på markedet idag.
Men det er en halvtung sag at slæbe rundt på.

Hvis du ikke skal skære ret meget, er det mange penge at smide ud på en professionel sav, så kig på en af deres amatør/semi pro save i 60-70 kubik klassen.

Alternativt, hvis du har en god forhandler i nærheden, så se om du kan få en brugt MS460 eller MS360.
Hvis de har kørt 1000 timer, er der stadig ligeså mange timer tilbage i dem, som i en ny amatørsav.
Og så har de varme i håndtagene, det får du ikke på en amatørsav.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Stig:
Da vi lige har haft træf på Djursland, og du i den forbindelse kom med en kommentar om at vi kunne have trængt til en ordentlig sav, har jeg nogle spørgsmål.

Flere gange lagde jeg mærke til at savene stoppede med at trække kæden. Det må vel have noget med at motoren ikke var potent nok. Hvor mange kubik skal man op på før den bare trækker?
André sagde at hans var omkring 75 cm3, og den stoppede heller ikke.

Det har selvfølgelig også noget at gøre med sværdlængden. Hvis man skulle op på en sværdlængde på 75 cm (er vel lig 30"), hvor kraftig skulle motoren så være?

Det er rart med varme i håndtag, men er vel kun nødvendigt hvis man skal skove om vinteren?

Stihl skelner åbenbart lidt mellem savene om de skal bruges til 'jordbrug, skov og mark', eller til 'skovbrug'. Hvad er den store forskel?

Hvad har jeg ikke spurgt om, som kunne være nyttig at vide?

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Min "daglige" sav når jeg skover er en Stihl MS441 ( jeg kører udelukkende Stihl, efter min mening er de svenske mærker sakket voldsomt bagud, siden de blev købt op af Electrolux ( som iøvrigt osse ejer Poulan)).
Den er på 70cc og monteret med et 18" sværd.

Til at fælde større træer med bruger jeg en MS660 monteret med 24" sværd. Den er på 90 cc.

90cc er normalt det største man har brug for. Den trækker let et 30-40" sværd, specielt hvis man går en størrelse ned i kædehjul. Det vil normalt være fra et 8 tands, til et 7 tands ( det modsatte af hvad vi gjorde, når vi lavede vores knallerter ulovlige for 40 år siden)

Min bemærkning til Alan var møntet på at han har købt en MS880 på 125 cc magen til den, jeg har .

Der er kun en lille håndfuld af dem i landet.

Det er MEGET sjældent at jeg bruger den store sav til blanks. Undtagelsen var de to askeblanks på 120x120 og 250 kg stykket, jeg skar til Alan for et par år siden på Ledreborg slot ( det vat nok der, han fik et ulykkeligt kærlighedsforhold til mega save).

Det er meget nemmere at skære fra begge sider, end at kaste rundt med sådan en monstersav.

Men den er god at have til de RIGTIG store træer, selvom herr. Freud sikkert ville have haft et par dumme kommentarer til den.

En væsentlig grund til at save har svært ved at trække kæden, er at kæden ikke er skarp.
Ordentlig kædefiling er en kunst som tager laaaang tid at lære.

Farmersave, eller som de kaldes af os professionelle savbrugere: "Bondesave" er lavet af billigere dele, så de har en forventet levetid på måske 1000 timer, højst.

Derfor er det tit en bedre løsning at købe en brugt pro-sav. De holder typisk 2-3000 timer, så en pro-sav, som har kørt 1500 timer har ligeså langt til kirkegården som en ny "Bondesav".
Så får man bedre afvibrering, bedre luftrensning, karburatorvarme og opvarmede håndtag med i købet.

Hvis du drømmer om en stor sav, så sig til. Jeg har en MS660, som skal på pension ( sælges til en person, som max skærer 200 timer om året, så har vedkommende nemlig sav til 5 år i den) om et års tid. Før hvis nogen vil give lidt mere for den.

En løsning for dem, som gerne vil køre lange sværd på små save, er at køre med skip-tooth kæde.
Der er længere mellem skæretænderne, så de kræver mindre kraft, og fjerner iøvrigt spånerne bedre i lange snit. Derfor kører jeg skip på mit 60" sværd.

De forhandles kun i USA, men jeg skal have en palle varer hjem derovrefra indenfor et par måneder.

Så hvis nogen vil prøve skip tooth, så giv mig et praj inden der er gået en uge ( der går bestillingen afsted.

Det samme gælder, hvis nogen mangler sværd, kæder eller andre løsdele. Det er ca ½ pris at hente det i USA.

Her er firmaet, jeg handler med. http://www.baileysonline.com

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hum!
Hvis jeg var gået tilbage og havde læst mine forrige indlæg, kunne jeg have sparet en masse ord.

Jeg troede, det var en ny tråd.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Undskyld, jeg syntes bare jeg ville samle det lidt omkring det der havde været skrevet om før.
Skip-tooth kæder lyder interessant, selvom jeg ikke synes jeg kunne finde nogle på dit link. Jeg fandt noget der måske var det. På dem var der en advarsel om større risiko for kick-back.
Er det nogle man køber i metermål, eller til en bestemt sværdlængde?

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Holder kæderne bedre?
Er der nogen idé i at anvende dem på en babysav ms250c?
Hvad vil du forlange for din pensionist sav?

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Stig, jeg kunne godt tænke mig et par kæder med skip tooth til de 36" sværd... mener det var 123 links. Den store MS880 har jeg tænkte mig at bl.a anvende til udskæring af planker. Stig har lånt mig sin planke aggregat som skal prøves her til vinter, og den kræver en 36" sværd.

Jeg har tidligere brugt en Husqvarna igennem ca 10 år, men jeg syntes Stihl er mere lækker, og især deres choker/halvgas gør at savene starter lettere syntes jeg, selv den stor med 120 kubic.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

spånbunke

Geografisk sted: Ålsbo,Fyn
Hej Stig

Jeg har en husqvarna 55, og vil gerne bestille følgende, ArborPro 20" Narrow Kerf Bar & Chain Combo (.325 Pitch)+ en ekstra kæde, og en kæde til at flække med.

Jeg kan ikke lave et link til siden hvor det er, håber at du kan finde det alligevel.

http://www.kniplepinden.dk/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det kan jeg sagtens. Skal det være .50 eller.58 sværd og kæde?

Alan, jeg tager 260 links hjem, så har vi lidt at kvaje os med, når vi samler dem til kæder.
De koster ca 1,60 kr/link, så det er peanuts at tage lidt ekstra.
Vil du have ½ eller full skip?
Min anbefaling vil være ½ skip, og så gå ned til et 7 tands hjul på 880'eren. Så har den ingen problemer med at hive et 36" sværd på langs i en stamme.

Skiptooth bør kun bruges på de lange sværd dvs 20" og opefter. risikoen for kast er for stor på de korte.

spånbunke

Jeg ved ikke hvad forskellen er på de to, du bestiller det du mener er bedst til en hobby sav :P

spånbunke

Geografisk sted: Skovlunde
Hej Stig.

Jeg vil gerne benytte mig af muligheden for at få noget mere udstyr til kædesaven.

Jeg har en Husqvarna 353 med et 18” sværd, hvor jeg gerne vil have en kæde til at flække med.

Jeg er ikke helt sikker på betegnelserne på kæden, så jeg har taget et billede af æsken, som en af kæderne der passer, er leveret i. Dette er en standardkæde, - det som jeg efterspørger, er en kæde til at flække med.

Og så vil jeg bestille et kædehjul til en hobbysav, et: Oregon 28001.

Håber at det kan lade sig gøre.

De typiske opgaver er at få noget fornuftigt ud af stammer af bøg og kirsebær, som ses på det andet billede.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kan du tælle hvor mange drivled, der er på din kæde.

spånbunke

Geografisk sted: Skovlunde
Der er 144 nitter, så formoder jeg, at der er 72 drivled.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
stig bredsgaard skrev:
Det kan jeg sagtens. Skal det være .50 eller.58 sværd og kæde?

Alan, jeg tager 260 links hjem, så har vi lidt at kvaje os med, når vi samler dem til kæder.
De koster ca 1,60 kr/link, så det er peanuts at tage lidt ekstra.
Vil du have ½ eller full skip?
Min anbefaling vil være ½ skip, og så gå ned til et 7 tands hjul på 880'eren. Så har den ingen problemer med at hive et 36" sværd på langs i en stamme.

Skiptooth bør kun bruges på de lange sværd dvs 20" og opefter. risikoen for kast er for stor på de korte.

Jeg følger dit råd Stig, kan du også få et 7 tands hjul til mig?

Tak

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Man kan ikke få ripping chain i str .325

Beklager.

spånbunke

Hej Stig

Hvis det er mig der ikke kan få en "ripping" kæde, så prøv venligst om du kan finde en i en anden størelse, jeg har ikke en s... forstand på det, bare den passer til en Husquarna 55.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det vil kræve at du skifter både sværd og kædehjul.
Så er det sgu nemmere og billigere at jeg viser dig, hvordan du konverterer en almindelig kæde til "Ripping".

spånbunke

Så gør vi det, jeg skal alligevel over til dig og hente kæderne så kan du vise mig det.

Du har snakket om det før, er det noget med at fjrene hver anden tand ?

Du må hellere bestille 3 kæder og et sværd

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Bestillingen gik afsted igår.
Der er bestilt 2 kæder og et sværd til dig, beklager.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]