På
http://www.lscontrol.dk/info1.html fandt jeg en forklaring omkring omløbsretning, som jeg har klippet lidt fra her:
---
1-fasede motorer med kondensator og kondensatorvikling fremstillet specielt til regulering. Der er 2 viklinger i motoren. En driftvikling / arbejdsvikling (main) og en startvikling (aux)...
Kondensatoren på startviklingen er koblet til reguleret nul...
For at ændre omløbsretningen på en 1-faset motor vendes startviklingen (den med kondensatoren i serie). Dette kræver at alle viklingerne er ført ud i klemmekassen. Hvis de ikke er det, kan man ikke vende retningen.
---
Motoren på MC 900 har ingen klemmekasse, men det kunne den vel få. Et eller andet sted skal omskifteren jo alligevel sættes fast.
Altså: Hvis jeg kan finde de to ender af startviklingen (den ene sidder allerede på kondensatoren, den anden er skjult inde i motoren, men er formodentlig loddet til fødeledningen), skulle jeg ved at ombytte dem kunne få motoren til at starte baglæns, hvilket er det jeg ønsker.
Det store spørgsmål er jo naturligvis, om det er en motor af den type, eller om der er en helt anden type motor med 1 fase og kondensator. Det er den der med "fremstillet specielt til regulering" der spøger.
PS
Undskyld henvisningen og citatet i foregående indlæg, jeg har fået læst på lektien nu.