www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 10:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Nu ved jeg at der er flere der har fået eftermonteret en frekvensomformer på deres drejebænk. Er der nogen erfaringer i vil dele.
En andbefalet dingenot, ydelse i fht, effekt osv, og hvad koster sådan en fætter mon og ikke mindst hvor kan den mon skaffes. :?

Glæder mig til at hører lidt fra jer.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
Jeg har købt en brugt 10 Kv til min drejebænk :) til en god pris ca 1200,- så vist jeg husker, den er bare ikke monteret i nu :x
jeg har set at de skulle værer til at betale i Tyskland på ebay 8-) ellers koster de jo en krig :cry:
jeg vender til bage når den bliver monteret 8-)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Min drejebænk var født til at køre på en fase, 220 Volt 60 Hertz via en frekvensomformer, som ikke alene laver de 220 enkelt fase (for dem som kender USA's strømforsyning, egentlig 220 volt split fase) om til 220 volt tre faser men også leverer fra 1 Hertz til omkring 120 Hertz til den 1.5 kW motor på drejebænken.

Om-programmeringen fra 60 hertz indgang til 50 Hertz indgang var en meget enkelt indtastning af nogle få tal.

Det er en Square D Altivar og er styret af et potentiometer og en frem-stop-bak kontakt.

Bænken hare remskiver med fire spor, så du kan vælge hvilken mekanisk udveksling du vil have og så simpelthen dreje dig in til den hastighed du vil have mens du drejer. Acceleratiion og nedbremsnings karakteristika (?) kan programmeres.

Hvis din bænk har en trefaset motor er det meget nemt at installere en frekvensomformer. Hvis den kun har en fase, tror jeg ikke det kan lade sig gøre - men jeg er ikke elektriker.

Systemet har ikke haft nogen som helst problemer i 10 år. Hvis der er en eller anden overload, så lukker den ned. Den skal så slukkes helt i 60 sekunder og er så klar igen.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Hej.
Angående frekvensomformer: En frekvensomformer kan kun bruges i forbindelse med trefasede 400volt motore ikke enfasede 230 volts motore, men til gengæld kan en trefaset 400volts motor komme til at køre på 230 volt med en frekvensomformer, frekvensomformeren skaber de tre faser.
EM

Senest rettet af dc-olduser 02 maj 2008, 08:47, rettet i alt 1 gang.

Bjerg af spåner

Den nye bæng fra Jet er på 230 v og med frekvensomformer ???

Bjerg af spåner

Fordelen ved frekvensomformer er, at den holder et konstant træk, ved lave omdringer .Det vil ikke være det samme med en lysdæmper da den bare regulere for voltene :(

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Jeg er ved at ombygge en af mine drejebænke, og der har siddet en 900 omd. motor på, med laveste udveksling 1:3 altså 300 omd. Det var lige lovlig hurtigt. Bænken bliver nu Promatiseret med ny aksel, med gennemboring i morsekonus 2. Ny pinol og anlægsholder og så en komplet frekvensomformer.

Det var så her jeg tænkte jeg kunne bruge den til den anden bænk jeg har:http://www.woodturning.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=128
Iøvrigt en god bænk som jeg har drejet skåle på siden foråret. Den bar lidt præg af den ikke havde kørt i mange år. Jeg har sat ny rem på den, men har det samme problem med aksel uden gennemboring og 1 tomme gevind, lejerne havde ikke været smurt i årevis og larmer.

Også den skal Promatiseres med ny aksel, lejer og pinol. Anlægsholder i 30 mm. og nye anlæg. Jeg har allerede bøjet den der var med, ved rådrejning. Det var så her jeg evt kunne skifte mellem de to frekvensomformere.
Men skal de kodes om er det udelukket, så er det mere aktuelt, at eftermontere endnu en her.

Laveste hastighed er 425 omd. og max størrelse er 56 cm. det går også rigeligt stærkt.
_________
Harmand

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hvis I har lyst til at læse lidt om frekvensomformere er her lidt natlæsning:
http://kurser.iha.dk/eit/et-aut1/Kursus ... m%20fc.pdf

PAS PÅ, det er på 176 sider!!!!!!! :P

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg fik Michael (Promat) til at ordne min. Jeg kan ikke huske hvad jeg gav, men det var ikke overvældende (fordi jeg ikke skulle have mere end en 1Hk motor i. Prisforskellen mellem en 1Hk og 1,5Hk er til gengæld 4000 kr - Ja forskellen!!
Min frekvensomformer går fra 0-400Hz, hvilket i praksis ikke er så meget værd, (jeg kan køre 10.000Rpm, men til hvad nytte, hvis det skaber så meget varme at jeg ikke kan røre ved gevindet?) Jeg har den indstillet til 20-100Hz tror jeg (omkring 100-4500Rpm), men det var også noget Michael gjorde.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]