Jeg skal bruge en god bordrundsav, og lige nu står valget mellem:
- Kity 419 (omtales generelt positivt)
- Scheppach ts 2010 (kraftig motor, forhandles i DK)
- Axminster TS200 (en del billigere, bord i støbegods)
Hvad villle folk vælge, hvorfor og er der andre modeller jeg også bør overveje?
Jeg har læst det meste på nettet, og for alle tre er der både folk der er glade og mindre glade for dem. Derudover er de flestes erfaringer med Kity typisk baseret på maskiner der er 10 år eller ældre, så det er svært at vurdere om kvaliteten i dag stadig er på samme niveau (til den pris må den være bygget i østen nu til dags).
Scheppach TS2010 ligner Kity 419 meget, men har en kraftigere motor og forhandles bredere i DK (Kity skal helt sikkert hentes hjem fra UK, med de priser den ligger til i DK). Modellen fra Axminster er væsentligt billigere end de to øvrige, men til gengæld har den bord i støbegods, og jeg forventer alligevel at skulle opgradere/forbedre diverse land, klinger, mv. på alle tre modeller, så hvis blot kvaliteten i grundenheden er ok, så betyder resten ikke så meget. Derudover tror jeg man får mere for pengene med modellen fra Axminster - og så vil jeg alt andet lige helst have en model med bord i støbejern

Jeg har desværre ikke plads til noget større, og den skal ned i en kælder, så den må heller ikke være meget tungere. Derfor er køb af en større brugt model ikke en mulighed.