www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 04:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Slibe knive
Ny bruger

Hej,
Jeg har erhvervet mig en billig vådliber fra H&N samt holder til lille, stor kniv samt rettesten. Da det er første gang jeg prøver at slibe vores knive herhjemme er jeg lidt i tvivl hvordan man gør. På nettet har kigget forskellige steder og set et par videoer men jeg synes man gør det forskelligt. Jeg har prøvet på en kniv men resultatet var langt fra godt ergo gør jeg det forkert.

- Jeg har indstillet hældningen på 40grader ved at montere kniven og styre højden på den metal der stikker ned i maskinen (ved ikke lige hvad den's rette ord er) samt på bolten på knive montering beslaget så kniven blad står på stenen samt er perfekt "allignet" med de 40grade på den plastik der medfølger. Noget af det der har forvirret mig er at der i manualen i figur 6 side 7 vises et metal der bliver brugt til at måle vinklen men denne del var ikke i kassen (jeg gik endda tilbage og kiggede i de andre kasser hos H&N om den bare ikke var i min). Hvis jeg ser på nettet kan jeg se at sådan et metal eksisterer rent faktisk f.eks på dette billede :
Billede
- I manualen kan jeg regne ud at de sliber mod rotations retningen men på nogle videoer på nettet sliber de med rotationsretningen.
- Jeg har prøvet at køre frem og tilbage på hver side 4-5 gange og derefter i frit hånd kørt kniven over på læderet (med rotationsretningen).

Jeg synes som sagt at resultatet er ringe. Kniven er hverken blevet dårligere eller bedre :( Det er sådan et kniv jeg har prøvet at slibe :

Billede

Jeg har købt en stenretter som vis nok skriver man skal bruge for at rette stenen til en finere korn, hvis man gør det så handler det vel kun om tid før den skal rettes igen eller hvodan gør man det ?

I manualen og her i forumet står der ord som jeg endnu ikke kender f.eks omtaler man typisk "ægget" men hvad menes der med dette ? Er det slibe stenen ?

Vådsliberen er denne : http://www.harald-nyborg.dk/p7171/scheppach-vaadsliber-120w

Jeg håber nogen kan gøre mig klogere eller måske pege mig i en retning så jeg selv kan lære videre.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Mon ikke "ægget" er en slagfejl for knivsæggen.

Den kniv, du viser, er formentlig rustfri og meget
tynd. Min lignende køkkenkniv *kan* ikke blive
ordentligt skarp, men den skærer grøntsager m.m.
uden problemer på grund af den tynde klinge og
en meget ru æg efter slibning. Det er vel i realiteten
mere en sav end en kniv.

VH, Lars

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Klitmøller
Når du har lavet knivæggenpå stenen, skal du efterfølgende slibe den pr. håndkraft på en skiffersten. (Brug alternativt et stykke gammel skiffer) Du kommer vand på sten og sliber efterfølgende en glat æg på kniven. ( kør æggen mod en negl, så kan du let mærke når den er glat)
Når kniven kan barbere hårene af armen er den skarp, og nej der findes ingen alternative måder.
;) ;) ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jo, et alternativ ville for eksempel være at bruge en god Arkansas sten i stedet for et stykke skifer.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Øst for Horsens
For dem der IKKE har en Tormek, findes der måske ikke andre metoder :D
Håndpolering er selvfølgeligt fint, men der er næppe mere end nogle få micropromille af befolkningen der mestrer denne kunst.

Din Scheppach kan sikkert gøre det ok, men du SKAL købe Tormeks knivslibejusteringsfidus (jeg kan ikke huske varenummer :cry: ), så kan du også justere din maskine.

Det hjælper at polere til finere korn, næsten uanset hvilken kniv man sliber. Meeeeeeen den Fiskårs du viser, er nok mere billigt fremstillet end billigt solgt......Bob bob bob

Øv dig på at slibe, FØR du prøver på dyre knive.

Kai
Indehaver af en T7 med bl.a SJ250 (og så bliver det næppe skarpere)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Fortvivl ikke ;) din sheppach kan slibe lige så godt som en tormek! Jeg har en af hver slags. Dit problem, tror jeg, er hvordan du bruger læderskiven- samt en halvdårlig kniv.
Bænksliber, vådsliber, diamantsten skifer, arkansas eller en japansk slibesten. Det kommer alt sammen an på øvelse og den kvalitet som kniven har.

Ny bruger

Kai Boisen skrev:
Din Scheppach kan sikkert gøre det ok, men du SKAL købe Tormeks knivslibejusteringsfidus (jeg kan ikke huske varenummer :cry: ), så kan du også justere din maskine.

Det hjælper at polere til finere korn, næsten uanset hvilken kniv man sliber. Meeeeeeen den Fiskårs du viser, er nok mere billigt fremstillet end billigt solgt......Bob bob bob

Jeg har faktisk købt en sten til at justere stenen, jeg købte denne hos H&N http://www.harald-nyborg.dk/p4349/scheppach-stenjuster

Gundtoft skrev:
Fortvivl ikke ;) din sheppach kan slibe lige så godt som en tormek! Jeg har en af hver slags. Dit problem, tror jeg, er hvordan du bruger læderskiven- samt en halvdårlig kniv.
Bænksliber, vådsliber, diamantsten skifer, arkansas eller en japansk slibesten. Det kommer alt sammen an på øvelse og den kvalitet som kniven har.

Det er godt at vide at det rent faktisk godt kan lade sig gøre, så lang så godt. Hvordan bruger man læderskiven rigtigt ? Jeg kører kniven et par gange på den. Der kommer små stykker af læderet af. Jeg ved ikke om det er meningen og nej jeg sætter ikke kniven så den kan grave sig ned i læderet. Jeg har givet den noget olie og derefter slibepasta men måske ikke nok ?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Jeg sliber også vores knive på min Scheppach, og ja, når jeg sliber knive, kører stenen MOD kniven, sådan er maskinen åbenbart. Når jeg sliber drejejern, kører den FRA stålet (heldigvis).
Jeg fik et råd af en beslagsmed om at polere knivene efter slibning. Jeg har en polereskive monteret på en gammel bænksliber, og det gør mig tilfreds med vore knive.

Ps.: Der fulgte den viste målehalløj med til min, den er godt nok ikke i metal men af plastik.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

Senest rettet af Kai Ingemann 16 mar 2016, 09:33, rettet i alt 1 gang.

Ny bruger

Kai Ingemann skrev:
Jeg sliber også vores knive på min Scheppach, og ja, når jeg sliber knive, kører stenen MOD kniven, sådan er maskinen åbenbart. Når jeg sliber drejejern, kører den FRA stålet (heldigvis).
Jeg fik et råd af en beslagsmed om at polere knivene efter slibning. Jeg har en polereskive monteret på en gammel bænksliber, og det gør mig tilfreds med vore knive.

Ok så du bruger ikke læderskiven til at polere med ? Har du prøvet læderskiven for at se om resultatet er det samme som din polereskive ?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
mihaicph skrev:
Ok så du bruger ikke læderskiven til at polere med ? Har du prøvet læderskiven for at se om resultatet er det samme som din polereskive ?

Jeg bruger ikke læderskiven, jeg synes, det er noget bøvl med at komme slibepasta på læderskiven, men det er nok bare mig, der er lidt underlig, for det virker sikkert ligeså godt :lol:

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Drej en mdf plade sæt den i drejebænken og kom slibe pasta på. Virker fint til polering af knive og mejsler.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Sådan en Fiskars-kniv kan sikkert blive skarp nok til at rage hårene af armen, uanset om den er lavet af superstål, hvad det så end er, eller ej.

Selv om jeg uden blusel vedkender mig at tilhøre badedyrene, dvs.dem der kan lide at bruge vådslibere, så er det kun i begrænset omfang jeg bruger vådsliberen til knive. Jeg synes at knive som regel er af så tyndt stål at selv en vådsliber fjerner for meget materiale for hurtigt. Det er kun hvis "æggen", ikke "ægget" (jeg er bange for at Onkel Harald har haft fat i en oversætter uden kendskab til skærende værktøjer), er fuldstændig deform eller rund at min Tormek kommer i aktion.

Køkkenknive ville jeg aldrig stryge på en sten eller på læderskiven. Jeg stryger alle vores køkkenknive på strygestål. Det tager lidt tid at få håndelaget, men jeg synes det vel er besværet værd. En velstrøget kniv rager nemt hårene af en arm, hvorfor jeg stort set ikke har hår på højre arm ... jeg er venstrehåndet og holder kniven i dén hånd.

Jeg har ingen ide om hvad det er der gør forskellen på en stenstrøget kniv og en stålstrøget kniv. Men min erfaring er at køkkenknive bliver bedst hvis de styges på et stål, og skærende værktøjer til værkstedet skal have en tur på en strygesten.

Læderskiven, hvad med læderskiven? Læderskiven med en klat slibepasta giver rigtig gode resultater. Når jeg alligevel bruger strygesten til skærende værktøjer i værkstedet, så har det nok både en rationel og en mindre rationel forklaring.
Den rationelle forklaring er at jeg synes læderskiven med slibepasta "runder" æggen. Gentagen brug af læderskiven uden mellemliggende slibning på stenen kan gøre æggen helt rund. Det er meget længe siden jeg har kommet slibepasta på min læderskive og jeg bruger den kun som den allersidste strygning.
Den mindre rationelle forklaring er at jeg gerne vil øve mig i at stryge ordentligt på en sten, læderskiven er ligesom "for nem".

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Stig

Jeg købte en "god" Arkansas-sten for et par år siden ... den kostede over 1000 kr.

Set i lyset af hvor længe den kan holde, og hvor mange ægge den kan være med til at gøre skarpe, så er det jo ikke dyrt, meeeen udskrivningen kan nok lige få en til at tabe vejret et øjeblik.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Mine køkkenknive sliber jeg sjældent sådan rigtigt. Jeg har en gammel meget fin sten, og sliber i hånden.

Når det er nødvendigt, får de en tur med det keramiske strygestål, som jeg synes er godt til knivene.
En tidligere slagter gav mig for nogle dage siden et fif. Han har altid et stykke vandslibepapir K800, liggende sammen med opvaskebørsten. Når han vasker knivene af, lægger han sådan en strimmel ud på bordet, og så får knivene lige et par strøg på begge sider, og er altid lynende skarpe.
Han har ikke brugt en slibesten på sine knive, de sidste 25 år.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]