Jeg var heldig at komme på kursus alligevel den 23/5. Det var en lang skøn dag i godt selskab, hvor jeg lærte en hel masse. Efter de indledende øvelser med langsdrejning (jeg havde øvet mig lidt hjemmefra på den del) så sprang jeg fluks på en skål. Det viste sig at det stykke birk jeg fik havde en revne, så formen måtte tilpasses derefter. Ikke noget som en udfordring fra starten:)
Vedhæftet fil:
birkeskaal1.jpg
Vedhæftet fil:
birkeskaal2.jpg
Vedhæftet fil:
birkeskaal3.jpg
Formen er ikke min favorit, men jeg syntes jeg fik den balanceret meget godt. Jeg ville gerne have at svajet på hver side af det brede stykke (hedder det noget hvor skålen er bredest og "spids?) følger eller komplimenterer hinanden. Den blev meget tynd i bunden - nok til at der kommer lys igennem.
Jeg har fået foræret et stort stykke taks og det gav jeg mig så i kast med. Super smukt træ og noget anderledes hårdt at arbejde i. Jeg sigtede efter en rolig balanceret form som gav skålen lidt tyngde uden af den så for massiv/tung ud. Den er jeg særdeles tilfreds med.
Vedhæftet fil:
taksskaal1.jpg
Vedhæftet fil:
taksskaal2.jpg
Så var kurset slut, men for at det ikke skal være løgn var jeg stadig helt klar på mere. Så jeg tog hjem og lavede et greb i ask til et gammelt palisandermøbel vi har.
Vedhæftet fil:
askegreb.jpg
Vedhæftet fil:
askegreb2.jpg
Efter at have drejet på en jet på kurset var det en mærkelig oplevelse at komme hjem til min Arundel. Den er super til langsdrejning men hold op hvor det hele rasler.
Så nu sparer jeg sammen til en Jet:)
Tak til Finn Lading for en god dag.