ErlingSj skrev:
På forhånd: Undskyld Steffen, hvis jeg misbruger dit indlæg eller udtaler mig provokerende.
Når jeg ser en skål som din, tænker jeg hver gang, at den hører til i brændeovnen.
posting.php?mode=quote&f=12&p=56843#Ikke fordi den er dårligt udført - bestemt ikke- men fordi der er hak i kanten og store knaster i overfladen på ydersiden.
Jeg har set mange skåle med barkkant, knasthuller og revner, som er flot udført, men hvor jeg - som en betinget refleks - tænker, jamen hvad skal den bruges til?
Når jeg drejer en skål, og giver min gamle mor den i hånden, sidder hun og glider den rundt, og føler hvor glat, tyk/tynd den er og kommenterer på, hvor meget chokolade, der kan være i den, Hun ville blive meget stilfærdigt høflig, hvis hun fik din skål i hånden.
Som en prydgenstand/kunsthåndværk kan jeg da godt se værdien i en skål med barkkant/knasthuller/revner, men som brugsgenstand?
Hvad mener i andre?
Er jeg helt ødelagt af min gamle mors opdragelse?
Står jeg ikke helt alene?
Du er ikke provokerende, eller måske , jeg tager det som et lærere rit skulderklap,
der er andre som er værre end dig.
De to skåle er lavet af samme stykke træ , jeg fik en klods som var skåret til en skål,
på daværende tidspunkt havde jeg ikke tid til at dreje i den , den blev henkastet på en presenning
for at den ikke skulle blæse væk, der lå den ca. 1 år i alt slags vejr nærmest druknet i vand.
da jeg fik fat på den igen var den næsten på vej i brændeovnen, men nej , jeg delte den i to stykker
og så op på drejebænken, det var et margerit , ikke på grund af farven eller knaster, men på grund
af sand indhold , jeg har aldrig sleben jern så tit som her , jeg brugte en hjemmelavet skraber for ikke at slide de dyre jern op før tid , jeg har aldrig set så flosset træ før som dette , så der lå også
et stort pudsearbejde bag efter .
jeg har ikke en gammel mor som dommer , men en kritisk hustru der nok skal give mig tørt på
hvis det ikke er i orden,
Man kan diskuter kvalitet , ikke skønhed.
hjemmeside
http://u528439.mono.net/