www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 aug 2026, 19:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
Fremover vil de fleste af mine piber blive solgt via Danish Pipeshop - og sådan nogen lægger jo en del oveni prisen, så hvis man vil have til "gammel pris", skal det snart være
-og den sandblæste med lynlåsen er i anden ombæring

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Med henvising til din anden tråd, hvor du beklager dig over ikke at få respons på den hér tråd, så vil jeg da gerne . . .
Men, jeg er som regel ret tilbageholdende (synes jeg selv) da jeg endnu ikke selv drejer endnu.

Jeg har været piberyger i over 30 år og har en del piber . . . sådan omkring 50. Egentlig er jeg mest til klassiske piber eller til variationer over klassiske piber. Dermed falder de fleste af de viste piber uden for mit primære interessefelt.

Generelt kan man sige om dine piber at de er af skyhøj håndværksmæssig kvalitet. Så er dét ligesom slået fast.

466
466 ligner en model Dublin, men er lidt bredere foroven end den helt traditionelle Dublin. Du har formået at få åretegningen til at ligge så den må betegnes som en perfekt straight grain hvilket er rigtig flot. Den brede top på hovedet gør at piben virker lidt "toptung". De to pynteriller bryder overfladen og ser umiddelbart rigtige ud, men ved nærmere eftersyn må jeg sige jeg synes de er overflødige. De markerer ikke noget, men sidder ligesom lidt umotiveret der midt på pibehovedet. Jeg ville have foretrukket de ikke var der.

465
465 er en billardmodel med saddelspids. Igen er piben skåret så den næsten er en perfekt straight grain. Når dette lader sig gøre på den ene model efter den anden, er det fordi pibemageren kan sin metier. Alligevel synes jeg at den viste model er lidt anonym.

464 og 461
646 og 461 er variationer over et tema. De minder meget om en af Nørdings jagtpiber i den generelle udformning. Begge piber er meget harmoniske med en kort saddelspids. 461 er sandblæst på en af facetterner. I dette tilfælde synes jeg at "pynten" gør pibe lidt mere interessant. Igen er det værd at bemærke åretegningen, som ligger som en "birds nest" bare roteret 90 grader. Rigtig flot.

460
Sidst, men ikke mindst har vi 640 som kan opfattes som en parafrase over en "bent apple". Piben er skåret som en perfekt "birds nest", og det er en fornøjelse at se hvordan årene løber på tværs af både hals og hoved og ender i fugleøjne. Rigtig flot. Der anes en vis uro i overgangen mellem hoved og hals. Jeg har spekuleret over om det ville være bedre med en helt skarp overgang når du nu alligevel har valgt at lave en model hvor hovedet nærmest er en selvstændig del af piben.

Alle spidser er veludførte med fine overgange til pibernes halse. Det er også en af de ting som kendetegner godt håndværk. Når man skal ryge på en pibe, er det væsentligt at biddet ikke er for højt. Generelt har de piber, man kan købe i den almindelige handel, et bid som har en højde enten lige i overkanten af det behagelige eller virkelig er alt for høje, og man sidder og gaber som en fisk der er kommet på land når man ryger på piben. Når biddet er for højt bliver man træt i kæberne, og spytproduktionen arbejder på højtryk med deraf følgende snorkelyde fra piben når der ryges på den. Dine bid ser ud til at være passende tynde, men det er naturligvis svært at vurdere ud fra et billede. Generelt kan man sige at det ikke må være højere end 4 mm. Personligt ville jeg nok foretrække en lidt højere læbe på biddet, men det trækker selvfølgelig ned i det visuelle indtryk. På den anden side ses biddet jo ikke når piben er i brug.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skjern
1000 tak for bedømmelsen/det kritiske øje - og for første gang fra en passioneret piberyger, som ikke "kun" ser på den æstetiske side af sagen, men også på de rent rygetekniske.
Mht straight-grain gør jeg det, at jeg køber så store klodser, at jeg kan save dem på skrå om nødvendigt for derved at opnå, at årene bliver "straight".
Biddene er max 4,2 (men helst kun 4) mm, og bidkanten/læberne er - synes jeg selv - passende. -og lidt større på de større/tungere piber end på den mindre/lettere.
Og som piberyger ved du jo også, at sandblæsning i langt de fleste tilfælde er for at skjule "fejl"/kithuller. Men at det samtidig kan have en dekorativ effekt - nogen påstår endda, at den ru overflade gør, at piben bliver knap så varm som en glat; jeg ved nu ikke helt, om der er en målbar effekt - men flot kan det være.
Nr 465 - billardmodellen er- som du også skriver - en klassiker, som jeg føler jeg er nødt til også at lave en gang imellem for ligesom at "holde formen vedlige" - men ingen tvivl om, at det er de "skæve"/skrå/ualmindelige, jeg synes er sjovest at arbejde med.
Dejligt med response.
-og de fleste ligger nu under galleriet "upcoming pipemakers" hos http://www.danishpipeshop.com
Vh
Nils Frederiksen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]