www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 aug 2026, 20:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg har haft det her fad liggende grovdrejet alt forlænge i et ekstra værelse. Nu skal værelset til at bruges til babyværelse så jeg tænkte at jeg hellere måtte blive færdig med mit fad.

Formen er simpel uden detaljer og inspireret af et egetræsfad min far lavede i 70´erne. F.eks er kanten toppet med en let blød bue.

Fad i Ahorn ø 60 cm højde ca. 10 cm - med flammer og sjove sager - behandlet med H-olien og poleret som ind i helevede til jeg blev træt i armene :D - H-olien er bare guld værd til at trække dybden i træet frem ;)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Bare så knivbyggerne ikke bliver dem der ligger flest billeder ind :D :D er her er lige et par billeder i mobilcam - kvalitet fra da den hang på bænken. Forvandlingen til slut resultat synes jeg taler for sig selv - jeg er vild med den H-olie den er bare super ;)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er et dejligt fad, som junior jo nok får sit "hyr" med at få smidt på gulvet, ikk ;)

Det er jo dejligt at se at H-olien komme i god brug rundt omkring, og at man kan bruge den til det der tiltænkt, nemlig at kunne lave en god - og slidstærk overflade direkte på bænken, uden at man skal "pudse sig til støvskyer" op til højere end korn 400 (som er noget at de fineste pudsepapir som kan skære fibrene). Finere end korn 400 er = nærmest polering af træet.

For knivfolket er sagen en smugle anderledes, idet de ikke har muligheden for pudse mens emnet roterer. De en jo tvunget til - langt hen ad vejen, at pudse ved "håndkraft", og da de, i mange tilfælde sætter forskellige materialer sammen i et knivfæste, kan det være en særedels langvarig- og krævende process.

Den "håndholdte slibeprocess" betyder også at det er meget sværere at kontrollere om man får "renskåret" alle fibrene tilfredsstillende. Det er jo derfor KnivMichael "peger" så kraftigt på behovet for at pudse sig hele vejen op til f.eks korn 12-1600, netop for at komme dertil at man kan få den rette "Bund" på træets overflade til at kunne behandle overfladen til den glød og glans man ønsker.

På drejede emner, hvor man kan "rette overfladen til" forholdsvist nemt ved at pudse omhyggeligt f.eks. starte med korn 180, og så vende omdr. ved korn 240, vende omdr. igen korn 380/400, og slutte af med BjørnB's polerpads - så er overfladen jo klar til 2-3 gange H-olie, og når den er jævn og hærdet, kan man polerer overfladen op mens emnet roterer, og man kan få temperaturen lidt op.

Det kan knivfolket sjældent. Den må omhyggeligt forme/pudse fæstet, og det er nok derfor mange gerne vil bruge de tætte/tunge/olieholdige træsorter, som ikke behøver imprægnering. Omvendt bruger de ofte de acrylstabiliserede træstykker som kan købes rundt omkring. De er uendeligt nemmere at bruge, men er omvendt enormt afhængigt af at de bliver pudset "ridsefrit". Enhver lille ridse i acrylen ses igennem den ellers færdigbehandlede polih overflade.

De ridser som er en pestilens i stabiliseret træ (synrtes jeg), undgår man helt ved at imnprægnere sit knivtræ selv. feks med H-pen olie. (Man kan også bruge Linolie eller Danish Oil f.eks)

Bruger man f.eks H-pen olie får man, når olien er udhærdet, en "sej" overflade, hvor fibrene er stive, og kan pudses jævnt af, men, hvor der ikke fremkommer riidser i overfladen - simpelthen fordi træet er en smugle flexibelt, og dermed "fjedre lidt" når det udsættes for tryk (fra pudsningen).

Da Imprægneringen og den efterfølgende overfladebehandling er "forenelige" opnår man at transprerancen (gennemskindeligheden) er meget klar, og at man derfor kan opnå en særdeles høj glans, uden at det er nødvendigt at anvende div. friction polish/glinsemiddler.

Det skal lige nævnes at, hvis man anvender Linolie til imprægnering, og påfører Danish oil - H-olie eller ren Canaubervox som slutbehandling, kan man opleve at overfladen "rynker" over tid, og at overfladen kan antage et lidt "gråligt udseende".

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fredericia
Flot træ og håndværk! - du har virkelig fået en flot overflade frem.

Det kræver vel et godt stort bord at have den stående ;)

mvh Torben

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Hej Anders.
Med den overflade er man ikke et øjeblik i tvivl om hvem kunstneren er!
Når man står med et lækkert stykke træ i hånden, skal der tages mange beslutninger inden det færdige resultat er nået.
Du har valgt de rigtige hele vejen igennem.
Flot skål!
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Hej Anders
Det er en utrolig flot fad du har lavet.
Du har lavet et ben hårdt arbejde for at få den til at se sådan ud til sidst.
Jeg ved også at den først kniv du lavet på vores kurus havde en super flot finish.

Det er noget du er super god til lige meget hvad du giver dig til.

Jeg tager hatten af.

Stuart

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
ja den er sågu flot. Jeg kan slet ikke forstå du har fået den så blank med h olien. Har den slet ikke fået sandingsealer???????

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Tak for de rosene ord alle sammen - det varme altid.
Jeg er lidt i tidspres men, i det nye år (om et par måneder) gennemgår jeg lidt mere poleremetoden og forarbejdet med H-olien. Det faktisk ikke så svært som man skulle tro. Som med alt andet skal dere bare invisteres lidt ekstra :D :D

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: 8670 Låsby
Hej Anders
Det er sgu da lidt af et fad/skal du har haft roterende der ude på værkstedet.
Finish kan der da kun siges rosende om. Jeg kan især godt lide de sidste billeder mens den hang på bænken.
Det giver et fantastisk billede af størrelsen. Godt den kunne pudses/poleres maskinelt.
Skulle man have lavet den som knivmand havde det kostet 500 meter sandpapir.
Fantastisk finish.

http://www.schroderbo.dk

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
flot arbejde, det viser jo hvad en Nova DVR kan præstere.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Anders

Meget smukt arbejde.

Til Steffen
Det er ikke nok at have bænken, den skal også håndteres.

Esso havde engang en kampagne med: Kom en tiger i tanken!! Vi andre tilføjede: Hvad hjælper det hvis der sidder en idiot ved rattet?

Mvh

Godt nytår til alle på forum og tusind tak for året der gik.

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Esso havde engang en kampagne med: Kom en tiger i tanken!! Vi andre tilføjede: Hvad hjælper det hvis der sidder en idiot ved rattet?

Torben du tager fejl, det var et æsel bag rettet, ( en sløv sag :D :D )
jeg må indrømme , det er jeg lige pt hvad drejning angår.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]