www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 00:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 11 jun 2021, 16:59 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 07 jun 2021, 13:06
Indlæg: 11
Geografisk sted: Randers
Båndsav. Jeg er ny i trædrejning. Har købt drejebænk mm men mangler en båndsav. Kan jeg få et godt råd? Vil helst bruge så få kr som muligt. HilsenTorben


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2021, 18:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Hej Torbem.
Det er ikke nemt at komme med gode råd uden at vide lidt mere.
Hvis jeg havde masser af plads, også i højden, så stod der nok et stort, gammel skrummel i støbejern i mit værksted.
Hvis jeg prioriterede lav pris før alt andet, blev det en brugt kineser fra Den Blå Avis.
Mit kompromis blev en Luna med omkring 20 cm skærehøjde og til omkring 6.000 kroner fra ny.
Der findes flere lignende i samme prisklasse, men jeg har ikke mødt nogen væsentligt billigere, der kunne "gabe" over den tykkelse, som jeg som trædrejer havde brug for.
Har du 400V i værkstedet?

Hvis du beskriver, hvad du max. vil ofre og evt. nogle stikord og dit behov, er der sikkert nogen andre, der har kommentarer.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jun 2021, 22:17 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 07 jun 2021, 13:06
Indlæg: 11
Geografisk sted: Randers
Hej Lars,
Tak for dine gode råd! Jeg var ude og se på en kæmpe 2,5 m høj tusse gammel båndsav Idag. Men det gjorde det klart for mig at jeg skal have noget mindre. Så stort er mit værksted ikke.
Jeg har plads til en gulvmodel og helst en 220 v. Jeg vil gerne kunne lave skåle der er 25 cm dybe og 30 cm i diameter. Så båndsaven skal kunne save sådan en træklump ud så den kan bearbejdes i drejebænken. Jeg kan godt save den groft ud med motorsav, men tørt hårdt træ er ikke let at save rundt med motorsav.
Jeg ser på en Record 10” Power Sabroe 250 til 4000 kr.
eller en Jet JBS 12M til 9000 kr.
Jeg vil absolut helst nøjes med at spendere 4000 kr men vil ikke fanges i et forkert valg.
Er der nogen der har en mening om dette?
Hilsen Torben


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jun 2021, 07:07 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Jeg kan læse mig frem til at du har set mange YouTube videoer hvor der startes med at save emnet rundt på en båndsav.
I min verden er det spild af tid. Fjern de værste hjørner og begynd så at dreje.

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jun 2021, 19:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Nemlig.
Jeg har aldrig, i de over 30 år, jeg har drejet, brugt båndsaven til at runde emner af med.
På de store bruger jeg kædesaven ( Som jeg så har et überprofessionelt forhold til efter 43 år som skovhugger) og på de mindre er det hurtigere bare at dreje dem runde.

Den er så til gengæld svær at undvære til at skære små blokke ud med til drejeopgaver, så jeg ville nødig være den foruden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2021, 17:46 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 10 sep 2008, 14:54
Indlæg: 1327
Geografisk sted: Skanderborg
Jeg Har ikke helt så gode egenskaber i håndtering af motorsav.
Jeg Saver de store ting med motorsav, retter til med båndsav og drejer næsten altid ottekantede “skiver” med båndsav.
Det virker godt for mig.

_________________
Ingen dag ved bænken uden at prøve nyt!
- og ingen dag ved bænken uden at bruge det allerede indlærte!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jun 2021, 20:21 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 07 jun 2021, 13:06
Indlæg: 11
Geografisk sted: Randers
Tusinde tak for jeres gode råd! Jeg prøver mig frem uden båndsav i første omgang. Hilsen Torben


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jun 2021, 07:51 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Hvis du overvejer den Jet 12 til ca. 9.000 så vil jeg sige at der er andre alternativer i den prisklasse. Ikke fordi jeg har haft fingre i dem personligt, men blot ud fra deres Tekniske specifikationer

JET JBS-12. Vægt 68 kg, Skærehøjde 180 mm, Skærebredde 305 mm, Effekt 800W, 310 mm hjul
Hammer N2-35. Vægt 100 kg, Skærehøjde 235 mm, Skærebredde 340 mm, Effekt 1000 W, 350 mm hjul
Vægt er aldrig noget dårligt udgangspunkt at gå ud fra, selv om det selvfølgelig ikke siger alt.

Tror dog at JET'en har 2 hastigheder hvis man har brug for det, ellers virker Hammeren ud fra en data som et meget bedre bud, de koster det samme, Hammeren er dog lidt billigere. Jeg tror at Hammers ryg er som Jet's, uden jeg dog har haft fingre i nogle af maskinerne. Som med drejebænke så kan man se at mange af dem i virkeligheden er næsten samme maskiner blot med et andet mærkat på.

Ellers prøv om du kan finde en brugt, men skal dog være ret heldig hvis man kan finde en halvkraftig svend som ikke har 100 år på bagen (de kan dog godt være gode), ellers skal der da være kommet flere til salg siden dengang jeg søgte. Synes godt at folk ved hvad de vil have for det brugt.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team