www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 19 apr 2024, 01:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 19 aug 2021, 15:15 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 19 aug 2021, 15:01
Indlæg: 2
Hej

Jeg har overtaget en trædrejebænk, men skal nu til at købe det mere "kedelige udstyr" ;) en form for spånsuger/støvsuger/cyklon? Må indrømme jeg er meget nybegynder hvad dette her angår.

Kunne læse mig til at det vidst var nødvendigt med en støvrenser/jet/microclene til de mindste støvpartikler.

Har kigget på denne her, da det var den med det mindste areal jeg kunne finde (10m2)

https://www.zubels-shop.com/epages/6250 ... s/20021801

Og så var min ide egentlig bare ar købe en billig støvsuger alla dette her, men er det dumt til formålet?

https://stoevsugerposen.dk/andre-maerke ... LIQAvD_BwE

Håber i kan hjælpe :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2021, 10:17 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4562
Geografisk sted: Gislev
Hej anonyme.

Udsugning dækker over flere behov.

1) Hvis du vil af med alle spånerne, skal du have en kraftig spånsuger.

2) Hvis du (som jeg) gerne lader spånerne lande på gulvet, bare jeg kommer af med støv til og med størrelse savsmuld, så rækker en mindre spånsuger. Selv bruger jeg en stor industristøvsuger med 100 mm indgang. Det er ikke ideelt mht. sugekraft, men jeg fik den foræret, den er ret lydsvag og den tager støv og smuld. En støvsuger flytter generelt for lidt luft til udsugnings-formål.

3) Uanset om du er til 1) eller 2), så er det største sundhedsproblem det fine svævestøv. Det er du på sporet af med det svævestøvsfilter, du linker til. Hvis du har pladsen, ser jeg ingen grund til at gå efter den allermindste, du kan finde.
Jeg har denne udgave og ville nødig nøjes med mindre. Det er en fordel, hvis den du vælger også har en timer indbygget. Det er genialt at kunne sætte den til at køre en time mere, når man forlader værkstedet, det fjerner meget ekstra støv.

Askesugeren ville jeg glemme alt om, hvis jeg var dig. Den kan slet ikke flytte de mængder luft, der skal til for at tage støv og smuld med ud og slet ikke spåner.
Et andet problem er, at støvsugere oftest blæser det fine støv lige ud i lokalet igen.
Jo billigere jo værre. Du skriver ikke, hvor du bor, så jeg vil ikke invitere dig til at kigge forbi og se tingene i funktion hvis du nu bor i Skagen eller Rønne.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2021, 15:48 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 19 aug 2021, 15:01
Indlæg: 2
Hej Lars

Tusinde tak for det hurtige svar!

Jeg er nok også mest til din løsning 2 (så kan man også se der er fjernet materiale ;) )

Hvilken sugeevne ville du anbefale sådan ca.?

Og tusinde tak for tilbuddet, men jeg bor desværre I jægerpris så der er lidt vej :(

Vh Lasse


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2021, 15:56 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4562
Geografisk sted: Gislev
Beklager, jeg har ikke nævneværdig viden om spånsugere og sugeevne, men mon ikke dine 8 m² betyder, at du skal gå efter den mest kompakte model, du kan finde?
Tag med i dine videre overvejelser om sugeren skal puste "udstødningen" ud i lokalet eller ud i fri luft.
Det første holder varmen inde i lokalet, det sidste løser en del af problemet med svævestøv.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 aug 2021, 18:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4562
Geografisk sted: Gislev
OK der var jeg unødvendigt tungnem: Huntersprice, nu faldt 10-øren også her.. :oops:

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team