www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 19 apr 2024, 04:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 25 feb 2021, 12:06 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
I min kikken på drejebænke har jeg set en del på beskrivelserne af hastighedsreguleringen. Og jeg kan forstå at den enkelte bænks hastighedsstyring i høj grad hænger sammen med prisen af maskinen og kvalteten af maskinen og så alligevel ikke altid.

I det jeg har set er der 2 overordnede princippet, som igen kan deles ind i forskellige måder.
1: Mekanisk
2: Elektrisk

Mekanisk
De mekaniske kan som jeg ser det må udelukkende være styret af udvekslingen mellem motor og spindel. Og som jeg lige kan tænke mig frem må der være 2 måder hvorpå det kan ske (der er måske andre jeg ikke lige kan regne ud)
1: Faste hastigheder hvor man ændre bæltet og dermed udvekslingen mellem motor og spindel. Det er vel sådan mange af de gammeldags maskiner virker og det er også sådan den billigmaskine jeg har lånt virker. Der er 4 udvekslinger på min. Det er meget upraktisk, men hvis det var lavet smart som nogle af de nye modeller har, hvor det ændres med et snuptag, så kan jeg på en måde godt se fordelen. Det må være billigt, og så må det jo bevare momenter, da motoren jo arbejder på sit optimale hele tiden.
2: Glidende overgang, sådan en slags milliongear. Jeg har set hvad det hedder et sted men kunne ikke lige finde det. Jeg kan se af en af JETs modeller 1440 bruger det system, så det må jo kunne et eller andet siden så lækker en maskine bruger et sådan princip, hvor andre i samme prisklasse bruger frekvensomformer. Synes jeg så et sted at det skulle støje noget mere ved ikke om det er rigtigt.

Elektrisk
Det er vist sådan de fleste moderne maskiner fungerer, jeg har kun set det makaniske på en dyrere maskine altså den omtalte JET 1440
1: Lysdæmper systemet som jeg har set det omtalt. Jeg har set jer erfarne omtale det som det dårligste system, da det forringer momentet ved de lave hastigheder
2: PWM (puls bølge modulering): Det bruges bl.a. af den lille Laguna 1216, og omtales som steppet op fra "lysdæmper". Det blev også i en test beskrevet som at det normalt ikke blev brugt i de små og prisbillige modeller. Så kan det noget momentmæssigt i forhold til, eller hvad gør det som bedre.
3: Frekvensstyret (VFD): Som jeg ser det, så bliver alle de dyre kvalimaskiner denne metode. Det beskrives som at det er den bedste metode for at holde højt moment ved lave hastigheder.

Og så er der oveni spørgsmålet omkring AC og DC motorer. Som jeg har set så virker VFD kun på AC motorer. Jeg har så også set at DC motorer skulle have op til 4 gange så meget moment som AC motorer. Den lækreste bænksliber jeg har set på markedet en Tradesman DC skriver selv at deres DC motor generere 600% mere moment end AC motorer. Og hvis frekvensstyring skulle være det bedste momentmæssigt og det kun virker på AC motorer hvad bruger de så af hastighedsregulering, for de har også variabel hastighed. Det må da være et meget meget dyrt princip eller ville alle de andre vel også bruge det princip. Deres bænkslibere er i øvrigt enormt dyre, så det er sikkert noget der koster at lave, siden ikke alle går som dem.

Men er alt det bare noget snak, og har det meget lidt betydning i den virkelige verden. Håber der er nogle elkyndige derude. Har i al fald set nogle input med folk der selv sætter motorer og hastighedsreguleirng på gamle maskiner I må jo vide lidt om disse ting.

Ved godt jeg spørger om meget :D for en person der lige er begyndt at dreje i søndags på en lånt maskine fra en byggemarked.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 feb 2021, 15:18 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 05 nov 2018, 13:15
Indlæg: 43
Geografisk sted: Odense
Jeg har en gammel Union Graduate, med det oprindelige udvekslingssystem - altså, omskift af rem på remskiver..
Jeg har aldrig prøvet en bænk med elektrisk justerbar omdrejningstal.
Men jeg vil da som udgangspunkt sige, at det gamle mekaniske system fungerer fint - ja, det tager 20 sekunder at skifte hastighed, men jeg skifter heller ikke hastigheder konstant..

Det eneste jeg kunne drømme om, som jeg ikke kan på det mekaniske system, er at sætte hastigheden meget langt ned.. lavest mulige hastighed er omkring 400 rpm, hvilket er lidt voldsomt når jeg starter en uafbalanceret træklods på ø40-50cm .. så danser bænken rundt i hele værkstedet :lol:

Så alt i alt, savner jeg sjældent andet end det jeg har.. men det ville selvfølgelig være "nice to have" trinløs justering.
Fordelen er, som du selv nævner, at man altid har fuldt moment med mekanisk omskift.

_________________
|~ glad amatør på en Union Graduate ~|


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 feb 2021, 16:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 969
Geografisk sted: ebeltoft
Der er ingen tvivl!
Frekvensomformer til hastighedsregulering, det er nogle gange bare et spørgsmål om 20-50 omdr.min. for at holde træet i nogenlunde balance, det gør det meget nemmere at arbejde ved bænken, ved godt det ikke betyder så meget ved små emner, men bare du kommer op på maks. diameter i en lille bænke ca. 25cm. så er det bare med at komme ud af værkstedet i en fart hvis man ikke har husket at sætte hastigheden ned (tror de fleste har prøvet).
Hvis jeg selv har et emne omkring Ø. 60cm. sat op i min Vicmarc, har jeg monentet med nedefra 50-100 omdr. det er skønt når man i starten skal rette en klods man har været for doven til at starte motorsaven til.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 feb 2021, 17:51 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Så det der PWM som bl.a. Laguna 1216 er ikke for godt, selv om det skulle være bedre end lysdæmper som JET 1221 vist har.

Er det sådan at maskiner med frekvensomformer altid starter ved lav hastighed, ellers kan kan vel også glemme at dreje den ned, så er man vel lige vidt med et ujævnt emne.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 feb 2021, 22:27 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1378
Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jet 1221VS har en 120VDC motor, med en kombineret strøm/spænding styring.
Det ligger lidt langt fra min ide om, hvad en lysdæmper er.
Den har kræfter, som fint matcher størrelsen.

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 feb 2021, 09:32 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak for indspark Finn
Min viden beror sig også bare på hvad jeg har set skrevet om de forskellige hastighedsreguleringer. Jeg har kun set JET'en på nettet, og den virker også som et klasseprodukt. Jeg så en yputube video i går med "Cody fra Wranglerstar", en amerikaner som får tilsendt mange produkter for at teste og beskrive på hans youtube kanal (det er meget sådanne outdoor relateret , som jeg også har interesse i). Han havde netop selv købt den JET 1221 (og han får ellers nærmest alt forærende). Forinden havde han forhørt sig hos forskellige reparatører af maskiner. De havde nævnt, at en maskine de aldrig så på deres værksteder var JET, så det var jo tegn på at det er noget der funger, så derfor købte han en sådan.

Jeg er glad for at du nævner det. Den rangerer høj på min liste over kandidater.

Ved du hvilken type hastighedsregulering der så bliver brugt i den, men jeg kan heldigvis forstå at det med moment mangel ved lave hastigheder ikke er et issue for den maskine. Jeg skal ud til en i dag der har forgængeren 1220.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 feb 2021, 20:18 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4562
Geografisk sted: Gislev
Der er sket ganske meget på området med styring af motorerne.
Min første bænk var en Jet 1220VS og som du sikkert har erfaret i dag, kan man uden problemer bremse den ved at holde om emnet, hvis man kører ved lav hastighed. Ud over det var det en god bænk, og den næste ejer bruger den stadig uden problemer her en halv snes år senere.
Min nuværende, lille Jet 1015VS har en lille motor, men den er meget sværere at sætte i stå.

Jeg har også mødt en noname-bænk med en 1,5 hk motor, som jeg også pærelet kunne bremse med håndkraft i lave omdrejninger. Hvis jeg prøver det samme med min Vicmarc med samme hk-tal, ryger jeg med rundt.

Også jeg savner et overblik over motor- og styringstyper, men da reklamerne alverdens forskellige salgsgas-ord, er det hulens svært at sammenligne. Køb aldrig noget, du ikke har haft "i hænderne" først.
Når Jet har fået et godt ry selv om den er fremstillet i Det Vilde Østen, er det pga. god samlekvalitet og god kvalitetskontrol. Jet omsætter titusindvis af drejebænke og kan sætte og få overholdt krav.

VH, Lars

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 feb 2021, 20:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4086
Geografisk sted: Hvalsø
Det er lidt sjovt, at professionelle trædrejere har kunnet dreje på bænke, hvor hastigheden skiftes ved at man skifter remmen over på et andet sæt hjul, i århundreder.
De sidste 15 år er det pludselig blevet en umulighed for hobbydrejere...............Uuuuuuuuuuuuuuuuuuh, det er så besværligt at skifte rem.
Nu er selv begyndere, som ikke engang har drejet endnu, nødt til at have trinløs hastighedsregulering.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 feb 2021, 21:15 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Måske er vi ikke nødt til det, men det er vel rat at have. Tror nærmest ikke at man kan få en maskine i dag fra ny som ikke har en eller anden form for trinløs hastighedsregulering. Den TRU 800 med 4 remme som jeg har lånt, er i al fald ikke så handy når man skal skifte hastighed, og så er selv den laveste hastighed ikke så lav endda.

Men som Lars er inde på, så er det jo interessant, at der er nogle maskiner som man kan standse uden videre, og andre drejer en med rundt. Vicmarc som lars drejer på er jo også toppen, så det er vel klart at den har en stærk motor. Men der skrives jo altid hvor mange hk eller watt de har. Men det er jo bare hvor meget energi de suger fra nettet. Det interessante er jo hvor meget kraft der kommer ud i den anden ende. Og det er vel maskinens evne til ikke at tabe fart der er interessant. Og derfor er det jo interessant hvad de enkelte mærker skriver om deres fremragende systemer. Så 1 hk er jo ikke bare 1 hk i den ende hvor man bruger den.

Mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 feb 2021, 23:22 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4562
Geografisk sted: Gislev
Alt indkøb er et spørgsmål om prioritering.
Når det kan anbefales at tage et kursus før man smider penge efter en drejebænk, er det bl.a. fordi man får syn for sagn. Hvad er vigtigt og hvad er bedøvende ligemeget. Nice to have og need to have. Man bliver altså bedre i stand til at prioritere.
Fordele og ulemper afvejes nu en gang bedst, når man har haft grejet i hænderne.

Jeg underviser på to aftenhold, og jeg har kun hørt få nævne, at de kunne ønske sig hastighedsregulering - selv om de har prøvet det og for nogens vedkommende har det på deres egen bænk.
Til gengæld arbejder de ved knokkelstærke og driftsikre Ramatørbænke. Intet fancy, start og stop, manuelt "gearskift" - men de kører garanteret længe efter at jeg er begyndt at studere træerne nedefra.
Du nævner Vicmarc, der ER en dyr bænk. Det eneste "smarte" ved den er den trinløst regulérbare hastighed. Resten af pengene er givet ud på stabilitet, driftsikkerhed og præcision.
Der er kommet 117 nye features ved drejebænke siden jeg købte den brugt for 10 år siden, men jeg drømmer aldrig om en ny, bedre, større bænk.

Den største risiko ved at give sig GOD tid inden man køber en drejebænk er, at prisen falder og/eller der kommer en forbedret model.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2021, 07:35 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Super kommentar Lars. Jeg er helt enig, og det du skriver er noget jeg kan bruge. Jeg har også tænkt om ikke jeg skulle slå kold vand i blodet, men så kommer jeg måske aldrig videre.

Tiden i øjeblikket har bare ikke været til kurser, og at man har kunnet besøge forretninger med udstyr, og private, men nu skulle det jo heldigvis åbne lidt op. Og som man kan se af mængden af mine indlæg så har jeg forsøgt at skaffe mig viden på anden vis, men intet kan jo sammenlignes med at have haft fingre i det, og de erfaringer jeg har gjort mig, er som jeg har nævnt, bag en TRU 800 og måske 3 timer, som i stabilitet ikke står mål med selv de billigste på markedet i dag (i al fald dem man kan få i trædrejebutikker). Men selv den maskine kan sagtens fungerer, her er det mine evner og de jern der er som sætter begrænsningerne.

Mit første besøg i fredags førte dog ikke til, at jeg kunne prøve en maskine, da drejeren var i gang med at lægge sidste hånd på en serie skåle, og der var en skål i maskinen. Men jeg fik dog syn for hvad det kræver af udstyr hvis man er seriøs. Så seriøs bliver jeg nok ikke, jeg laver for mange forskellige gør det selv ting med træ. Men han sagde faktisk at det med at skifte rem var møg irriterende, og den Laguna jeg har set på der sagde han at de hastigheder lå lidt dumt, så man ofte kom til at skifte rem. Han skriftede stor set aldrig på den Stratos FU 230 han kørte på. Han anbefalede han man skulle købe en Stratos midi for den havde nemlig frekvensomformer.

Men uden jeg ved noget om det så må remtræk uden noget elektronisk fiksfakseri være det optimale rent momentmæssigt. Men hvis man ikke er heldig at løbe ind i en gammel støbejerns blok på 300 kg som har kørt i 30 år, og som kører i 30 år mere, og som koster en slik, så er man jo nød til at købe en ny, og de har jo alle en eller anden form for trinløs hastighed, jeg har i al fald ikke set nogle gængse mærker bare med remme. Så mit spørgsmål går mest på om der var nogle der havde viden om de forskellige systemer. Køber man en bil kan man jo se en momentkurve, her kan man kun se at hvad de skriver. Og jeg tror nu at en sådan vicmarc som du har, har en motor der har et meget større moment end en men samme antal HK fra en billig kinesisk producent. Og dermed ikke sagt at man ikke kan lave ordentlige ting i Kina for det kan man, det er bare et spørgsmål om firmaet vil betale for at de gør sig umage og laver finesserne ordentligt. Selv gode mærker kan jo være produceret i østen, og hvis de får ekstra tid til tingene så kan de jo lave præsisionsarbejde også.

Og ja det er finesserne og præsisionen man betaler for, og det er nok også det der giver den store arbejdsglæde. Der var en som skrev at i bund og grund skal en drejebænk jo bare køre rundt, og det har han jo helt ret i, så simpelt er det, men det har vel lidt betydning hvordan den kører rundt, siden der findes så mange forskellige mærker og motorsystemer.

PS: Jeg har set indlæg om folk der har købt gamle solide maskiner, og så har de sat frekvensomformer på, eller har i hvert fald spurgt ind til om hvordan man gør. Så det er nok noget de fleste efterspørger i dag. Det samme med automatgear, det skal alle jo også have i dag. Jeg kører i øvrigt med manuelt på en næste ny bil :D :D :D

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2021, 21:57 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 05 nov 2018, 13:15
Indlæg: 43
Geografisk sted: Odense
Der kommer jævnligt gamle støbejerns bænke til salg.. :) Kramper, Ramatør, Union Graduate og lignende.. med lidt tålmodighed (en måned eller to) og lidt udkig på Facebook, dba m.v. skal der nok dukke en op..

_________________
|~ glad amatør på en Union Graduate ~|


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 mar 2021, 11:57 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 05 nov 2018, 13:15
Indlæg: 43
Geografisk sted: Odense
Der er fx lige kommet en ramatør til salg på facebook gruppen "trædrejere køb salg og bytte" til 4000 kr.
(jeg har intet med opslaget at gøre, bemærkede det blot, og tænkte på denne tråd)

_________________
|~ glad amatør på en Union Graduate ~|


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team