www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 23:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 12 feb 2021, 13:44 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Jeg starter lige en ny tråd, så ikke den oprindelige tråd om båndsavhjælp tager en ny drejning. Jeg vil lige videregive det jeg har fået oplyst i dag af FC Larsen i Eskilstrup

Der var et par af jer som var venlige at henviste til FC Larsen i Eskilstrup på Falster, når det gjaldt klinger til båndsave. Jeg fik en snak med dem, da man ikke bare lige kan bestille på deres hjemmeside. Jeg fortalte min erfaring med Uddeholm og hvor kort tid jeg synes de holdt, og med min Luna der danser sideværts. Han kunne oplyse, at Uddeholm ikke var lavet til at holde. Det er blot koldvalset stål og det holder kun meget kort tid. Lidt ærgerligt da Felder hvor jeg købte mine. oplyste mig at de købte dem i steder for deres egne da de var bedre.

Men det de sagde hos FC Larsen var, at skal man skære i hårde træsorter især eksotiske træsorter med også f.eks. tørret bøg, så bør man bruge klinger med platter på, ellers er leve tiden meget kort. Det er så en helt anden pris end koldvalsede eller tandspidshærdede. Og her er ulempen så hvis maskinen er stor. et par tusser vil en klinge til min maskine koste. Han sagde dog at levetiden måske var 30 gange større og så kan det jo godt være at det i sidste ende tjener sig ind. Men så skal man nok lige tænke over ens behov og også bredden da man jo nok ikke lige går ud og køber en 10mm, 16 mm og en 25 mm eller hvad man nu havde tænkt sig.

Er der nogle der har erfaringer med dem med platter eller carbider eller hvad de kaldes. Er de pengene værd. Han sagde at de godt kunne skære lidt grovere, og man derfor nogle gang gik op i tandmængden.

Jeg bruger nogle gange eksotisk træ, til buefremstilling, da mange af de sorter er gode til kompression, så derfor er jeg måske nød til at tænke i de baner og kan ikke nøjes med tandspidshærdede, og tørt eg og bøg skulle også give et slid.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team