www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 15:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 25 jul 2021, 21:26 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tyvstjålet citat, men den vil godt kunne gøre Dundee's bowie rangen stridig. Og så er er det også lige for at gøre opmærksom på at det er en kniv og ikke en økse. Selvfølgelig er det en økse, men det er et forsøg på at lave en økse og en kniv i et redskab. Det er tanken, at det er til outdoor ture hvis man kun skulle have et skærende værktøj med. Jeg har selv døbt den en snitteøkse, da designet er så det er meningen, at kan skal kunne sidde og snitte med den samtidig med at den skal kunne fungere som en økse, altså et redskab. Et redskan der skal kunne det hele er jo sjældent ideelt til noget, så vis man skal flække brænde er en flækøkse bedre, hvis man skal snitte noget er en mora nr 106 eller tilsvarende bedre, men denne skal kunne lidt af hvert.

Den er lavet i full tang. Billedet fra oven snyder lidt, da tangen taper mere ind end det ses. Den er ca 8 mm ved hovedet og 3-4 mm for enden af håndtaget Fulltang er mange bushcrafters foretrukne metode. Det er noget tungere, men det gør at øksen ikke behøver et øje, så den kan være smallere i ryggen. Og så bliver håndtaget ikke løst. Der er 8 huller i tangen som tildelt som både er pyndt, og for at sikre bedre limning (helt sikkert nok ikke nødvendigt) og så vigtigst få den ned i vægt (men så vejer tangen dog, så det går nogenlunde lige op). Den er nemlig blevet noget kraftigere end udgangspunktet. Den er håndsmedet (af en proff) så jeg har bare sat håndtag på, og så designet øksen, og så rettet op hist og her så den kom tættere på min skabelon og design. Hovedet er blevet lidt større end planlagt, man jeg vil kunne tage noget af æggen af så den bliver lidt mindre, det vil også gøre at æggen kommer tættere på hånden så den bliver bedre at snitte med. Den er kraftigt inspireret af en økse der hedder nordic carver. Den økse er dog skåret af et stykke stål, hvor denne er banket ud og har en indsnævrende tang. denne her har også en kortere afstand mellem æg og ryg for at gøre den mere knivagtig.

Den er beregnet til brug og ikke pyndt, og det kan også godt ses lide på finish. Dyvlerne som i øvrigt er drejet af eg kan man godt lige se lidt af limningen i kanten ved overgangen til askeskallerne. Det kan man nok ikke se på billederne. Jeg synes også der er noget med de to træsorter op i mod hinanden. Jeg valgte med vilje noget mørkt eg som modspil til det lyse ask, men jeg ved ikke rigtigt om det er helt lykkedes. Hvis der er nogle knivbyggere der lige kan pinpointe hvad der er der lige skulle være gjort anderledes ville jeg være glad. Selv om det er 90 % funktion og 10 % udseendet i denne snitteøkse, så vil jeg gerne lige høre hvad jeg kunne have gjort bedre.
PS: selv om det er kraftige sager så har jeg ingen tro på at huggeblokken ville flække da jeg satte den i :D :D :D


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team