www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 12:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 feb 2021, 11:51 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Jeg har i min øvning lavet en kagerulle, ja man skal jo starte et sted :D . Det er et stykke træ fra en væltet stamme fra skoven. Den er lige skåret så der er ikke blade på. Jeg troede det var hassel, da der var en del småstammer op fra jorden som hassel tit gør. Men da jeg sammenlignede den med barken på en tynd stamme jeg havde derhjemme, som helt sikkert er hassel, så synes jeg ikke det passede alligevel. Så var jeg over i bøg. Men da jeg drejede i det så synes jeg ikke det var bøg, da det var ret blødt, jeg fik i al fald efterfølgende sat nogle mærker. Overgangen mellem årringene kunne også virke lidt ask agtige. Der er en lille marv i midten, ikke som hyl, men sådan en antydning af en marv.

Jeg starter lige med et billede af gennemskæringen. Jeg skal lige blive dus med at komprimere billeder. Så der kommer 2 billeder mere. Men der er jo sikkert nogle af jer erfarne der lige kan spotte det med det samme. Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at blive bedre til at kende træer, det er spændende.

mvh
Henrik


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2021, 11:58 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Her er stammen


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2021, 12:14 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Og her er kagerullen. Det krævede lige lidt at finde billede frem, da det var taget i messenger. Man skal jo være computer haj for at finde ud af det her. med billeder og komprimering Men det er vel lige som med trædrejning, man lære ved at prøve :D


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2021, 16:38 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Ask.
Såvidt jeg kan se fra billerne, med solen faldende ind på skærmen.
Kigger igen, når mørket falder, men billede 2 ligner i den grad.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2021, 17:42 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Tak stig. Tænkte nok en som dig kunne give mig svar.

Jeg er også selv mest til at det er Ask, efter jeg fik set nærmer på selve det drejede emne, og ikke så så meget på stammen. Jeg har dog ikke haft ask i hænderne før, når der er så ungt som en 8 cm stamme. Jeg har lavet buer fra ask, men det var fra gamle stammer og der er barken jo helt anderledes. Det var de mørke lag mellem ringene der fik mig på asketanker, så når nu du også mener det er ask konkluderer jeg også det er ask. Tak for hjælpen.

Men så bliver der ikke mere drejeri af den stav/stamme. Den bliver til en bue :D på et tidspunkt, der er stadig ca. 2 m tilbage så der kan blive en fin bue af det. Jeg må over i skoven igen og se om der er mere, hvor jeg fandt den.

mvh
Henrik


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team