www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 13:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 06 feb 2023, 15:08 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 13 apr 2012, 19:21
Indlæg: 17
Geografisk sted: Furesø
For lidt tid siden var der en som spurgte efter noget træ til håndtag på stemmejern.

Jeg har også drejet nogle nye håndtag til nogle gamle stemmejern, hvor håndtaget enten manglede helt eller var i meget dårlig stand.
Og her er der til de små jern valgt ostindisk palisander, og til de lidt større er der brugt hvidbøg, men så fandt jeg også lige på, at bruge et par stykker padauk, som er skåret med lige meget kerne og splint.

Der er ingen ring i toppen af håndtaget, da jeg ikke regner med at slå på dem, - jeg har andre stemmejern, som tåler at blive slået på med hammer.
Men der hvor jeg stadigvæk havde ringen forneden, der har jeg brugt den.

På de jern hvor der er brugt et stykke rustfrit rør, - der var intet håndtag, da jeg fik jernene.

På hvidbøg og padauk harjeg givet dem et par gange med linolie, og det har det meget mørke palisander også, men de to yderste i palisander har kun fået blandet håndsved som overfladebehandling.

Faconen kan vi altid diskutere, men jeg påstår at mine håndtag er mere behagelige at holde på.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 feb 2023, 17:57 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Rigtig fin effekt med de tofarvede hæfter.
Jeg ville også have svært ved at få mig selv til at slå på dem med en hammer.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 feb 2023, 18:17 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 20 dec 2014, 00:19
Indlæg: 68
Geografisk sted: Skanderborg
Lige en kommentar fra en "gammel" håndværker: man slår ikke med en hammer på sine stemmejern, man bruger en knippel :lol:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 feb 2023, 20:24 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
Som man selvfølgelig selv har drejet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 feb 2023, 21:06 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Og hvis ikke det var så f… besværligt at uploade fotos. ( kamera - stationær Pc.- fotoprogram med meget mere) ville jeg poste et foto af de håndtag, jeg har drejet til min arvede stemmejern fra min morfar.
De er ikke meget anderledes end de viste, men til de allerstørste jern har jeg valgt at slibe siderne smallere, da det ellers er - imo - et alt for tykt håndtag.
Øv for at vi da f.. f.. ikke snart kan få en ny version af det her forum.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2023, 09:38 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 jan 2010, 19:09
Indlæg: 143
Geografisk sted: næstved
som gammel håndværker ved jeg at en knippel er en besværlig størrelse at rende rundt så man med så man bruger hammeren .jeg kan heller det med foto men stigs træ er omsat til hæfter efter model fra gammelt stemmejern e a berg mvh hans nielsen

_________________
ting tager den tid ting tager


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 feb 2023, 14:21 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 13 apr 2012, 19:21
Indlæg: 17
Geografisk sted: Furesø
Det kan være at jeg lige skal fortsætte lidt mere om de stakkels stemmejern, - om der bliver slået på dem eller ej.

Til at starte med så var min far møbelsnedker med eget værksted.
Og når jeg kiggede ham over skulderen, så brugte han aldrig knippel på stemmejernene, - han brugte en almindelig snedkerhammer af stål på ca 450 gr.

Min far kunne ikke dreje, men det lærte jeg, da jeg startede i lære som maskinarbejder.
Og for lidt over 30 år siden splejsede vi så til en billig Harald Nyborg trædrejebænk.

Og det allerførste jeg overhovedet drejede på denne bænk, var et nyt skaft til den knippel, som altid havde stået i værkstedet uden skaft.

De originale håndtag på stemmejernene er lavet i birketræ. I hvert fald dem som har stempler fra: E A Berg, Eskilstuna, Jernbolaget, Eskilstuna og Eskilstunasteel, Eskilstuna.

Alle disse jern stammer fra en æske, som min far havde samlet sammen af stemmejern uden håndtag.

Nå men, efter at jeg fik drejet et nyt skaft til kniplen, blev kniplen lov til at blive stående, nu bare med skaft.
For far brugte stadigvæk kun hammer på stemmejernene, og selv om de efterhånden havde fået et rødt håndtag i slagfast plastic, så havde mange af dem mærker efter hårdt brug.

Og jeg selv bruger dem ikke så hårdt som far gjorde, men jeg er så også kommet frem til et kompromis imellem hammeren og kniplen, - en træhammer.

Her med hoved i Azobè og skaft i Bubingasplint, og vægt af hovedet ca 320 gr.


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team