www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 10:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: U-jern
Indlæg: 05 nov 2020, 19:13 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 08 nov 2019, 00:20
Indlæg: 23
Geografisk sted: roskilde
Jeg vil gerne købe et U-jern men hvor "the flute?" er v formet, helst i m42 eller lignende, men de fleste hjemmesider spicificerer ikke formen på "the flute". Nogen som ved hvad man skal gå efter?

Ps, hvad hedder flute egentlig på dansk?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: U-jern
Indlæg: 05 nov 2020, 19:55 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Hvorfor V-flute ? Med en Parabolic-flute er det betydelig lettere at slibe i næsten hvilken facon du ønsker.
Min erfaring efter at have slebet privat og på skolen, hvor jeg arbejdede er - efter jeg blev bevidst om, at det faktisk var den indvendige facon/fluten, der var det vigtigste for at opnå den facon, jeg ønskede - at netop V-formen var den sværeste. U-formen noget lettere, mens parabolic så afgjort er den nemmeste at slibe i ønsket facon.
Nils frederiksen
www.nf-woodcraft.dk


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: U-jern
Indlæg: 05 nov 2020, 23:27 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 08 nov 2019, 00:20
Indlæg: 23
Geografisk sted: roskilde
Jeg vil have v-flute, fordi jeg godt kan lide 40/40 grind og med en "vinge" der er lige, forestiller jeg mig at det er lættere at slibe. Jeg har udover mit bundstål kun et andet U-jern, hvilket er med v-flute, så det er også det jeg har vænnet ming til at slibe. Jeg kan med en lige vinge også bruge jernet som skråmejsel i en snæver vending.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: U-jern
Indlæg: 05 nov 2020, 23:36 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Du kan jo kalde det udfræsningen.
Hvis du absolut vil have et V-jern, så kig på Doug Thompsons webside, der findes de i alle størrelser.
Personligt har jeg skilt mig at med mine efter at have erfaret præcis det samme som Nils.
Jeg finder parabolformen både lettest at slibe og mest alsidig.
Glenn Lucas' forklaring, hørt på et kursus, var at et jern med V-profil har et meget smalt område - kaldet the sweet spot - der skal lave alt arbejdet.

Amerikanske tilhængere af V-jern nævner ofte, at V-profilen er super til at skille sig af med spånerne. Hvis det er noget, du savner, er det måske det rigtige for dig.
Dine penge, din beslutning.

Hvad sliber du dine jern på?

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: U-jern
Indlæg: 06 nov 2020, 00:18 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 08 nov 2019, 00:20
Indlæg: 23
Geografisk sted: roskilde
Jeg sliber mine jern på en optimum 150 mm bænksliber korn 320 eller 150 cbn alt efter formål.
Der skulle vel ikke være andrer der har det på samme måde som nielsfrederiksen og den kedelige og vil skille sig af med sine v-fræsede u-jern :D


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: U-jern
Indlæg: 06 nov 2020, 14:19 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 01 jul 2009, 22:27
Indlæg: 366
Geografisk sted: Brejning ved Børkop
Jeg kan tilslutte mig de to foregående indlæg med hensyn til fortræffeligheden ved en parabolisk udfræsning, hvis du vil vide lidt mere omkring den paraboliske- og den v-formede udfræsning vil jeg henvise til slibning af jern på min hjemmeside. Der redegør jeg lidt mere udførligt og med billeder, hvad det drejer sig om. Jeg kan godt lide det danske udtryk "udfræsning" for det engelske "flute". På engelsk findes der flere betegnelser for den paraboliske udfræsning som f.eks. Master flute og Deep flute. Prøv at tage til kontakt til Allan eller Karsten hos Dorch og Danola, de vil være i stand til, at fortælle om du kan få en v-udfræsning i M42 stål. Personlig er jeg af den opfattelse, at jeg ved nyanskaffelser køber jern og lignende (CBN og diamantsten), som er resultatet af den teknologiske udvikling, det vil jeg unde mig selv. Min anbefaling er klart, at du investerer i et jern af M42 kvalitet og med en parabolisk udfræsning.

_________________
Per

Meget kan lade sig gøre, når man prøver!

http://www.kreativtraedrejning.dk


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: U-jern
Indlæg: 07 nov 2020, 14:32 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Netop 40/40 grind som Stuart batty bruger er netop Parabolic flute. Oneway laver med parabolic flute.
Jeg tænker selv at hive nogle oneway jern hjem så måske du vil være med til at dele fragten?

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: U-jern
Indlæg: 07 nov 2020, 16:57 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Tilslutter mig de andre, parabolisk form er den absolut bedste og nemmeste form at bruge.
Hvis i er interesserede i Oneway jern, så prøv da at spørge trædrejerbutikken, han har forhandling af Oneway, der henvises til ham via Oneway Europas hjemmeside.

Jeg fik i tidernes morgen anbefalet Oneway jern af Per Froholdt og jeg har ikke prøvet nogle jern der er bedre, har prøvet alle andre fabrikater, men vender altid tilbage til Oneway, de holder skæret længst, er nemme at slibe en fin æg på via CBN korn 400, det første 10mm. u-jern jeg fik fra Oneway er efterhånden 12 år gammelt og er kun slebet ca. 25mm. ned til trods for at det er det jern jeg anvender mest af alle ( vil tro ca. 80%) Okay, de er dyrere end mange andre fabrikater, men hvad betyder det, hvis det holder din tid ud. Af andre fabrikater kan nævnes: Sorby m. diverse belægninger, Hamlet, Crown, Thompson,Carter og trædrejerbutikkens Silverline, nogle i alm.HSS andre i M42 og pulverstål og Gryogenic, ingen har slået Oneway!
Nu får jeg jo nok tæsk!!!! problemet er at nogen kan lide moderen andre datteren, men jeg holder fast i mit standpunkt vedrørende Oneway jern. Når jeg sliber Oneway jern på CBN korn 400 får jeg ingen bagæg, har prøvet honing med Tormek slibepasta og læderskive, giver ingen mærkbar effekt for mig.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: U-jern
Indlæg: 10 nov 2020, 14:16 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Kunne der være interesse for noget samkøb af oneway, måske der ligeledes kunne forhandles lidt rabat på større køb!

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: U-jern
Indlæg: 17 dec 2020, 14:28 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 141
Geografisk sted: Hinnerup
Jeg kan se at Promat er begyndt at sælge Oneway U-jern. Eller det har de måske gjort et stykke tid?
Jørgen ST


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: U-jern
Indlæg: 17 dec 2020, 14:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Promat har ført dem længe, og jeg så nogle stykker for få uger siden, da jeg var forbi.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: U-jern
Indlæg: 07 maj 2021, 21:38 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 26 jan 2021, 19:32
Indlæg: 139
Geografisk sted: Nykøbing F.
Oneway's bowl gouge er faktisk ikke parabolic men elliptical. Jeg spurgte Oneway på et tidspunkt, efter Lars fortalte mig at formen på fluten var af stor betydning for hvordan det var at skære med den (jeg var uvidende om det, og ville bare havde det der var lettest at arbejde med). Jeg så på et amerikansk forum sidenhen at med de små dimensioner der er på et drejejern skulle det ikke betyde det store om det var parabolsk kontra elliptisk, da de skulle minde meget om hinanden. Om det er rigtigt at det er lidt hip som hap med de to former aner jeg så ikke noget om. Men det er dem jeg går efter når jeg skal have et nyt jern, når jer erfarne siger det er lettere. Jeg har et 10 mm u-jern og det er ikke så let, men det er nok mest fordi jeg er helt ny, så det ville da være dejligt hvis det til dels er jernets skyld :D :D :D .

mvh
Henrik

PS ved godt det er en ældre tråd men den dukkede op da jeg søgte på Promat


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: U-jern
Indlæg: 07 maj 2021, 21:51 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Elleptical er mindre spids end parabolic, men hvor stor betydning det har er jeg usikker på.

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team