www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 mar 2024, 06:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 05 okt 2020, 11:10 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 24 jul 2016, 06:56
Indlæg: 6
Geografisk sted: Køge
Ville gerne høre jeres mening om skal jeg købe en ny eller brugt drejebænk ???? jeg er stadigvæk nybegynder og har kun drejet på de helt billige drejebænke. jeg har kigget på en stratos fu-175 m tilbehør til 7875kr og en mc 1420 vf til 6500kr. begge holder til mine små krav den skal bruges til små skåle. skal jeg tage en af dem eller vente på at der kommer en brugt til salg ?? god dag til alle


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 okt 2020, 14:55 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 dec 2012, 14:08
Indlæg: 316
Geografisk sted: Ebberup, Fyn
Jeg er selv mest til at købe nyt, så er du sikker på hvad du får, der er garanti osv. Jeg kan godt lide sikkerheden ved det.
En brugt bænk i den prisklasse er ældre, større, tungere, men mangler måske nogle features ift nye bænke.

Jeg vil også tro at en ny bænk til 7-8.000,- vil kunne afsættes forholdsvist nemt om et år eller to til det halve hvis det ikke lige fanger dig, eller du vil opgradere til noget større.

Andreas

_________________
Mine spåner er lavet på en MC1847VF ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 okt 2020, 17:32 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Igen: Der er en, som har en brugt Kramper til salg. Hvorfor er der ikke nogen af Jer, som søger en bænk, der bider på. Den er gammel ja, lidt “gammeldags” ja - men den kan tage +60 cm i diameter, + 110 cm i længden og vejer + 300 kg, så den er stor, stærk og stabil. Og den kan let opgraderes med en større motor og frekvensomformer, og så er den lige som de nye.
Og nej - jeg har ingen aktier i den og kender ikke sælger, men jeg har selv en Kramper og kan ikke
forestille mig noget bedre til prisen.
Nils Frederiksen
http://www.nf-woodcraft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2020, 07:27 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 06 mar 2017, 21:18
Indlæg: 70
Geografisk sted: Hvidovre
nilsfrederiksen skrev:
Igen: Der er en, som har en brugt Kramper til salg. Hvorfor er der ikke nogen af Jer, som søger en bænk, der bider på. Den er gammel ja, lidt “gammeldags” ja - men den kan tage +60 cm i diameter, + 110 cm i længden og vejer + 300 kg, så den er stor, stærk og stabil. Og den kan let opgraderes med en større motor og frekvensomformer, og så er den lige som de nye.
Og nej - jeg har ingen aktier i den og kender ikke sælger, men jeg har selv en Kramper og kan ikke
forestille mig noget bedre til prisen.
Nils Frederiksen
http://www.nf-woodcraft.dk



Hej Nils
Jeg valgte selv ny bænk da jeg opgraderede.
Jeg er ikke i tvivl om at jeg kunne have fået en større og (måske) bedre bænk ved at vælge brugt, men mine overvejelser gik på at jeg ikke ønskede arbejdet med at "Fixe" en gammel bænk. Skal jeg være ærlig, så har jeg nok heller ikke evnerne til at rode med mekanikken ;)

Som nyere trædrejer kan det også være svært at gennemskue hvad der er op og ned, og hvor man skal være påpasselig med at købe ny. Hvor meget skal jeg ofre efterfølgende for at få den gode bænk?

Måske drømmescenariet ville være hvis der var en lokal "Veteran"der kunne holde de nye i hånden under investeringen og måske renoveringen...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2020, 11:30 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 03 jan 2016, 00:23
Indlæg: 139
Geografisk sted: 8670 Låsby
sako1000 skrev:
Ville gerne høre jeres mening om skal jeg købe en ny eller brugt drejebænk ???? jeg er stadigvæk nybegynder og har kun drejet på de helt billige drejebænke. jeg har kigget på en stratos fu-175 m tilbehør til 7875kr og en mc 1420 vf til 6500kr. begge holder til mine små krav den skal bruges til små skåle. skal jeg tage en af dem eller vente på at der kommer en brugt til salg ?? god dag til alle


En anden mulighed i ca samme størrelse kunne være Laguna REVO 1216
Eller en anden Stratos, nemlig den lidt større MIDI II

Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2020, 13:50 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 15 aug 2016, 09:48
Indlæg: 34
Geografisk sted: Hørsholm
jeg har et tillægsspørgsmål ifm valg af bænke, jeg står lidt i samme dilemma som sako1000 jeg valgte en ældre bænk og har så investeteret i en kraftig motor med frekvensomformer -MEN- havde ikke lige været opmærksom på at hvis man bruger en frekvensomformer skal man iflg hvad jeg kan læse mig frem til, skifte HPFIrelæ til et Ver. B relæ, en yderliger udskrivning på 3-7000 kr + montering. Jer der har bænke med frekvensomformer eller sælger dem, hvad råder i folk til ? det er jo alt andet lige en ordentlig udskrivning at ligge oveni købet af ny maskine

mvh Flemming


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2020, 14:58 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 jan 2010, 19:09
Indlæg: 143
Geografisk sted: næstved
min kramper til 7000 er med variogear fodbremse (panikbremse) firklo og andet tilbehør

_________________
ting tager den tid ting tager


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2020, 18:06 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Korrekt alm. Hfi kan ikke klare interferens fra frekvensomformer, men 7000 for et ny relæ er meget højt. :D

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2020, 21:31 
Offline
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 dec 2012, 14:08
Indlæg: 316
Geografisk sted: Ebberup, Fyn
Jeg har lige købt en MC1847 med frekvensomformer og den har jeg bare sat i stikket uden at overveje HPFI relæet. Er det så et type B jeg har?
Vedhæftet fil:
20201006_212335.jpg


Andreas


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Mine spåner er lavet på en MC1847VF ...


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 okt 2020, 22:01 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Ser ud som alm. Hpfi, er der jord tilkoblet?, og hvis der er jord virker relæet?

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 okt 2020, 08:53 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 15 aug 2016, 09:48
Indlæg: 34
Geografisk sted: Hørsholm
cold hawaii skrev:
Korrekt alm. Hfi kan ikke klare interferens fra frekvensomformer, men 7000 for et ny relæ er meget højt. :D


denne tråd fik jeg vist hijacket - beklager -jeg opretter en tråd under værktøj istedet
Flemming


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 okt 2020, 18:11 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 jan 2010, 19:09
Indlæg: 143
Geografisk sted: næstved
ny pris 5000 og 2000 billeder kan ses på dba mvh hans

_________________
ting tager den tid ting tager


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team