www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 10:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 15 sep 2020, 17:37 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 sep 2020, 17:30
Indlæg: 9
Hej. Jeg står med nogle Rio palisander stykker på ca. 25x50x500 mm. Ham jeg købte det af, havde fået det fra et møbel firma tilbage i tresserne. Hvis jeg kan skaffe certifikat til det, hvor meget vil en fair pris på sådanne stykker være? Og ville nogen af jer være interesseret i at købe noget?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 sep 2020, 18:37 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Jeg vil gerne.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 sep 2020, 19:20 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 jan 2010, 22:58
Indlæg: 596
Geografisk sted: Fredericia
Uden at jeg kender til prisen på rio palisander ville jeg gætte på 30 kr pr pind ville være rimeligt?
Til den pris ville jeg gerne aftage omkring 10-20 stk.

_________________
Mvh Torben K
Pinterest


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 sep 2020, 21:05 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 sep 2020, 17:30
Indlæg: 9
Nu er jeg kommet hjem og har rent faktisk målt stykkerne. De fleste er "kun" 21x40x400.

Jeg har dog også også lige kigget på traedrejerbutikken.dk, og de har Madagaskar palisander på 24x40x130 til 80 kr. Hvis du køber 3 stykker, så har du den samme mængde træ, som i et af mine stykker. Det vil altså koste 240 kr, for samme mængde og så er det en træsort som er mindre sjælden end Rio Palisander. Så er trædrejerbutikken.dk bare voldsomt dyr, eller er 30 kr per stykke en anelse i underkanten?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 sep 2020, 21:34 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 jan 2010, 22:58
Indlæg: 596
Geografisk sted: Fredericia
Beklager - Var ikke klar over at palisander var så dyrt.
Jeg kan godt se at min vurdering nok er helt forkert.

_________________
Mvh Torben K
Pinterest


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 sep 2020, 21:52 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
For det første udstedes der ikke certifikater som lovligør salg, se hos cites. Med hensyn til pris, så tror jeg nok at det der er certificeret til salg, ligger fra 25 øre til 100 ører pr gram, afhængig af størrelse og kvalitet. Lister som dine ville ligge lavt pga den lille størrelse.
Held og lykke med det det er super flot.

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 sep 2020, 22:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Og når de ved nærmere opmåling nu viser sig at være smallere end 50 mm, har det ingen interesse længere - uanset pris.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 sep 2020, 10:48 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 sep 2020, 17:30
Indlæg: 9
Hej Cold. Jeg har lige talt med dem hos Miljøstyrelsens CITES-sektion, og jeg skal udfylde en ansøgning, som de så kigger på. Bliver den godkendt, så må jeg godt sælge det. Efter hvad jeg forstod på hende i hvert fald.

Jeg vejede et stykke og det lå lige over 400 gram. Så det vil være en 100 kr ca, hvis man gik ud fra de 25 øre per gram. Det kunne jeg måske nok sælge et par stykker til, hvis nogen ville købe det.

Sådan helt teoretisk: Hvis man havde et stykke på en 60x200x900 certificeret rio palisander, ville det så ligge tæt på 100 øre per gram?

Og endelig: Kan du se det billede jeg prøvede at vedhæfte på min tidligere kommentar? Jeg kan nemlig ikke se det. Ej heller i preview funktionen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 sep 2020, 11:06 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Hej. Kan ikke se billede. Jeg har aldrig hørt om nogen der har fået certifikat til salg, og fik det heller ikke selv da jeg certificere noget Rio. Prisen du mener er 100 kr. Vil jeg nok betegne som i overkanten grundet de de små mål. Jeghar noget 50 mm x 400 mm x 750 mm, men detmå ikke sælges, hvilket jeg for øvrigt heller ikke ønsker.

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 sep 2020, 11:29 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 sep 2020, 17:30
Indlæg: 9
Undskyld jeg er lidt langsom her. Du har fået certifikat på noget rio palisander? Men ikke til at sælge? Hvorfor så?

Kvinden fra miljøstyrelsen var ellers rimelig tydelig, og i ansøgningen kan man krydse følgende af: "at undtage salg af bilag A-enheder fra forbuddet mod de kommercielle aktiviteter, der er angivet i artikel 8, stk. 1, i forordning (EF) nr. 338/97". Jeg er ikke god til advokat'sk, men det lyder da til at være salg, man ansøger om, gør det ikke?

Jeg er rigtig glad for at høre, din mening om prisen, så hvis du har en ide om hvad prisen skulle være på mine stykker, så sig endelig frem. Også gerne på det store stykke.

Og tak for hjælpen indtil videre.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 sep 2020, 12:00 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Du må ikke opbevare Rio uden at have et certifikat. Faktisk må du ikke arve et palisander bord uden at certificere det.
Jeg skal ikke udtale mig om hvad de har fortalt hos cites, men som sagt tvivler jeg på at du får lov til at sælge, og så er prisen vel egentlig irrelevant.

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 sep 2020, 20:13 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Og som ved stort set alle nye på forum (suk) kunne det da være meget rart at vide, i hvilken landsdel, du befinder dig. Og jeg tvivler også på, at du er døbt eller til dagligt bliver kaldt Mpongobongobobbob.
Mao; hvem er det, som har Rio Palisander ?
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 sep 2020, 21:58 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 sep 2020, 17:30
Indlæg: 9
Der er ingen interesserede købere og prisen er ikke relevant. Så er landsdelen vel heller ikke relevant? Derudover vil jeg vil tage et gæt og sige at Cold hawaii heller ikke er døbt sådan.

Er I altid så imødekommende, eller har jeg fornærmet nogen?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 sep 2020, 23:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Næh, der er intet personligt i at nogen efterlyser et navn og et cirka-hjemsted. Det spørgsmål dukker op stort set hver gang en ny på forum undlader at nævne det.

Formålet er hverken chikane eller snageri men bunder i at de aktive på forum har en del mere med hinanden at gøre end medlemmer af Facebook-grupper eller annoncører i Den Blå Avis.
En del af os mødes fysisk til arrangementer, og endnu flere hjælper hinanden med træ, transport af værktøj og 17 andre måder.
Den fælles interesse, gensidig tillid og det sociale, er det primære, køb og salg noget sekundært.
En positiv effekt af dette mere personlige forhold er bl.a. at jeg efter en halv snes år på forum endnu har til gode at høre om nogen, der er blevet snydt i en handel.

Selv ville jeg hjertens gerne føje noget Palisander til mit trælager, men jeg reagerer ikke på en anonym persons indlæg om salg. Det kan du sikkert sagtens leve med, men det kunne måske være forklaringen på den afdæmpede interesse.
Et evt. køb vil også være mere tillokkende, hvis det ikke koster en broafgift at komme til at kigge på det, så stedet spiller også en rolle.

Hvis jeg dukker op et nyt sted og møder en flok mennesker, der allerede har gang i noget, oplever jeg det ikke fjendtligt, hvis nogen spørger, hvad jeg hedder eller hvor jeg kommer fra.
Du *kan* vælge at opfatte det sådan.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2020, 08:45 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 sep 2020, 17:30
Indlæg: 9
Hvis jeg møder op et nyt sted, og spørger om råd, så plejer folk at hjælpe.

Her får jeg at vide at det ikke kan lade sig gøre at sælge det. Jeg fortæller at jeg rent faktisk har talt med miljøstyrelsen og læst ansøgningen, men det hjælper ikke. Cold er fast besluttet på at det ikke kan lade sig gøre, og derfor afgør han at det ikke er relevant for mig, at få svar på mit spørgsmål om pris. Det opfatter jeg ikke som fjendtligt, men bestemt heller ikke som imødekommende eller hjælpsomt.

Derudover vil personen (som netop har fortalt mig, at han bestemt ikke er interesseret) gerne vide hvor jeg bor, og om jeg virkelig hedder "Mpongobongobobbob". Igen ikke direkte fjendtligt men heller ikke imødekommende eller hjælpsomt. Men du har da helt ret i, at det er praktisk at vide hvor i landet man er, for at beslutte om man vil køre turen. Man kunne selvfølgelig bare spørge, og ikke bebrejde den nytilkomne at flere andre før ham, også har undladt at nævne det...

Det er muligt at jeg læser disse indlæg forkert, og hvis det er tilfældet, så vil jeg gerne undskylde overfor Nils og Cold. Hvis i bare prøver at være flinke, så tag venligst imod min uforbeholdne undskyldning.

I må ha' en god dag.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2020, 09:08 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Hvis du havde været på forum gennem længere tid ville du vide, at netop det spørgsmål har været (er ?) ved at lægge forum ned.
Når man første gang logger på forum står der nederst med store bogstaver “LÆS HER FØRST”,
Gør man det, vil man kunne se nogen retningslinier; bl.a. at det er “god stil” at skrive, hvor man bor, og underskrive sig med navn - af de grunde, som Lars har beskrevet ovenfor.
Desværre er det meget sjældent, at nye brugere får det læst og derfor gjort. Derfor mit suk !
Og min grund til at bakke ud af et evt køb har udelukkende noget med dimensionerne at gøre.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2020, 10:16 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 sep 2020, 17:30
Indlæg: 9
"God stil" læser jeg som værende frivilligt. Det kan være mig, der igen ikke kan læse. Det kan være ejeren af siden faktisk mener obligatorisk. Men indtil den dag, hvor der står obligatorisk, burde du så ikke rette det suk mod ejeren af siden?

Men jeg kan da spørge dig direkte Nils; Prøver du bare at være flink? For igen, Så vil jeg meget gerne undskylde overfor dig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2020, 10:58 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Prøv at hoppe op i helikopteren og tag et overblik set fra dine læseres side.

Du kommer ind ad døren uden at bekymre dig om de skrevne ("Læs mig") og de uskrevne (god skik som forklaret ovenfor) regler.
Forum er et fællesskab for trædrejere, ikke Den Blå Avis med udvidet kommentarfelt. Et ÆGTE socialt medie.
Hvis du havde valgt at starte med at præsentere dig og fortælle, hvad der fik der til at melde dig ind, havde du ret sikkert fået én eller flere velkomsthilsner.
Når du vælger du anonymiteten, får man let det indtryk, at du primært eller udelukkende er her for at opnå de bedst mulige forudsætninger for at få solgt dit træ så fordelagtigt som muligt.
Hvis det er tilfældet må du tilgive, at svarene bliver lidt generelle og summariske.

Når du hænger dig i formalia i stedet for at stikke fingeren i jorden og snuse hvor du er, bestyrker du let opfattelsen af at du udelukkende er her for salgets skyld.
Fred være med det, men så må du nok leve med at folk er lidt reserverede - og indtil videre ikke særlig interesserede i om du synes at vi er flinke eller ej.

Måske er du en venlig og hjælpsom trædrejer, der er faldet over mere spændende træ end du selv kan bruge og gerne vil dele det med andre til en yderst rimelig pris? Hvem ved?
Kun du kender dine bevæggrunde, og det er dit valg.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2020, 11:16 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Jeg forstår heller ikke at jeg har gjort noget galt, min erfaring med cites deler jeg for at hjælpe andre. Der er sikkert mange der er meget klogere end mig på reglerne, men det ændrer ikke på at klasse A fedning af palisander har et formål, og det er ikke at nogen skal skore nogle lette penge.

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2020, 12:53 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 sep 2020, 17:30
Indlæg: 9
Jeg er her primært for at få sat en pris på mit palisander. Jeg fulgte de skrevne regler. De uskrevne havde jeg lidt svært ved at kende på forhånd.

Jeg syntes jeg spurgte høfligt og jeg er villig til at undskylde hvis jeg har lavet en fejl. Jeg undskylder igen at jeg har formastet mig til bryde de uskrevne regler og jeg sletter min konto.


Jeg har dog lige en sidste bemærkning til Cold: Jeg tænker at dem der arbejder på Miljøstyrelsens CITES-sektion, ved mere om reglerne. Ved du hvad formålet med fredningen af rio palisander er? For som jeg ser det, så er formålet at beskytte de sidste Dalbergia Nigra træer i Brasilien. Er import af Dalbergia Nigra til Danmark et stort problem? Er det rio palisander vi har i landet, ikke i overvældende grad fra før fredningen? Hvis man havde importeret ulovligt hugget Dalbergia Nigra til Danmark, mon så ikke man havde en køber (og pris)? Er det ikke en anelse pedantisk, at hænge sig i om træet (som i 99,99% af tilfældende er fra før fredningen) har de rette papirer, før man vil svare på et spørgsmål om værdi?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2020, 14:43 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Fredningen gælder alt palisander, også før bestemmelsen, så!
:twisted: :twisted: Må desværre konstatere at jeg ikke vil savne dig på forum! :twisted:

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2020, 17:07 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 15 sep 2020, 17:30
Indlæg: 9
Så du synes ikke det er pedantisk, kan jeg næsten gætte. Nej, det regnede jeg heller ikke med. Jeg prøvede at fortælle at det muligvis var mig der læste kommentarerne forkert. Jeg prøvede at undskylde. Men det er mig der er den onde? Held og lykke fremover.

Og hvis der er en admin, der ser dette, så må i meget gerne slette min konto. Jeg kan ikke se den mulighed noget sted under min konto.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 sep 2020, 19:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 jan 2010, 22:58
Indlæg: 596
Geografisk sted: Fredericia
Skal vi prøve at se lidt indad?

Jeg forstår faktisk godt at mongo jongo føler sig lidt dårligt behandlet og mistænkeliggjort.

Prøv at læse tråden igen med de øjne.

_________________
Mvh Torben K
Pinterest


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 sep 2020, 00:33 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 20 dec 2014, 00:19
Indlæg: 68
Geografisk sted: Skanderborg
Hold da op, vi kommer langt omkring,........

Men,... når nogen i debatten her på forum efterlyser et navn og hvor man bor, så er en praktisk foranstaltning, og ikke for at være nysgerrig.
Såre simpelt at imødekomme et sådant ønske, hvorefter vi kan komme videre med det det reelt handler om.
Jeg bryder mig ikke om, at vi skal være anonyme.
Vi er vel her for at hjælpe hinanden, og dele erfaringer med andre deltagere, til fælles bedste.
Som sidegevinst kan man få mange nye, gode bekendtskaber.

Personligt er jeg ikke særlig flittig med at komme med indput på forum, men jeg nyder at være med, læse om andres erfaringer og oplevelser, og har stor fornøjelse i at deltage, når der arrangeres drejertræf.

mvh Jørn
Skanderborg

NB! Den kendte forretningsmand Lars Larsen var ikke anonym.
Han kom verden rundt med sit simple: "goddaw, jeg hedder Lars Larsen, jeg kommer fra Jysk Sengetøjslager."
Han forstod at sælge varen, uden mange "dikkedarer"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 sep 2020, 17:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 09 mar 2008, 15:26
Indlæg: 4080
Geografisk sted: Hvalsø
cold hawaii skrev:
For det første udstedes der ikke certifikater som lovligør salg, se hos cites. .


Det er ikke første gang,du er fremturet med det.

Ikke desto mindre fik jeg uden problemer export og salgscertifikat til at sende for ca 20.000 kr palisander til Schweiz.
Men jeg havde selvfølgelig dokumentationen i orden.

Jeg har også solgt for 6.000 kr til en guitarbygger herhjemme, osse med certifikat.



De af jer, som har en stump liggende, I gerne vil dreje i, kan bare kalde det Ostindisk palisander Dalbergia latifolia. Den ligner Rio så meget, at jeg blev spurgt af CITES, om jeg var sikker på mit var Rio og ikke Ostindisk.

Jeg blev ringet op af "Mongojongo", han havde fundet mit navn på en tråd om Rio palisander.
Så ville jeg lige se, hvad der var foregået, og opdagede så, at certificeringseksperten fra Klitmøller var helt fremme i skoene igen.

Nu jeg var logget ind, ville jeg bare rette det vrøvl.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 sep 2020, 09:09 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
Ja hvis man vil kalde det noget andet er det måske muligt at snyde. Jeg har som tidligere kun oplyst om mine erfaringer. Og som tidligere skrevet er der sikkert nogen som ved mere end jeg, men jeg har i hvert fald ikke været uærlig.

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team