www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 10:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 05 nov 2018, 13:19 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 05 nov 2018, 13:15
Indlæg: 43
Geografisk sted: Odense
Jeg er netop blevet den (forhåbentlig) glade ejer af en Union Graduate trædrejebænk, og skal så småt til at igang med at prøve den af (Skal lige have trukket noget kraft-stik, så den kan kobles til).

Bænken er i fin stand, men har en del "patina".. For at sikre, at jeg ikke får ødelagt noget, vil jeg gerne have smurt lejerne inden jeg begynder at dreje for meget på den.
Hvilken type fedt vil I anbefale, og hvor køber man det henne ad?

er der andet jeg skal være opmærksom på, inden jeg begynder at dreje på bænken?

Glæder mig til mange gode timer ved bænken - og forhåbentligt nogle gode tips og tricks fra dette forum.

_________________
|~ glad amatør på en Union Graduate ~|


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 nov 2018, 21:04 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Hvis den har smørenipler:

https://www.harald-nyborg.dk/p2320/fedtpatron
og
https://www.harald-nyborg.dk/p4419/fedtpresse

Lejerne må ikke få for meget fedt, så kan de løbe varme.

PS: Brugerkontrolpanel, Lokation.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 nov 2018, 23:02 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 05 nov 2018, 13:15
Indlæg: 43
Geografisk sted: Odense
Tak for svar, Erling.
Jo, den har smørenipler..

Hvordan konstaterer man om den mangler fedt, eller ligefrem har for meget? Vil da nødigt oversmøre den og risikere at beskadige lejerne på den måde..

_________________
|~ glad amatør på en Union Graduate ~|


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 nov 2018, 00:07 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 02 apr 2017, 19:11
Indlæg: 26
Geografisk sted: Lindknud
Hej Morten, først tillykke med dit nye legetøj, den bliver du glad for, jeg har nogle stykker som jeg har opgraderet med frekvens omformere, og de har ikke svigtet.
Med hensyn til smøring har jeg givet så meget fedt at det er blevet lidt synlig uden på lejehuset, det har jeg så tørret af, derefter skulle der være smurt flere år ud i fremtiden med mit forbrug af maskinerne.
Jeg har ganske vist hørt at man ikke må smøre for meget, det må nok gælde hurtig roterende lejer og ikke langsom gående som dem der er i drejebænke, hvorimod stationære maskiner med overfræser aggregater mv. sikkert kan over smøres, de er dog ofte med lukkede vedligeholdsfrie lejer.
Hilsen. Ingvard.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 nov 2018, 23:10 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 21 dec 2013, 00:19
Indlæg: 380
Geografisk sted: Bjerringbro - Det mørke midtjylland
tror du den stadig har de originale åbne lejer ?
Jeg gætter på at de er udskiftede til lukkede lejer, og at niblerne derfor "ingen funktion har"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 nov 2018, 13:30 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 05 nov 2018, 13:15
Indlæg: 43
Geografisk sted: Odense
@Legebarnet, tak for svar. Det tænker jeg er et fint udgangspunkt for mængden..

@Xang1972, ingen idé :D Der følger ikke så meget dokumentation med sådan en gammel svend.. Der er nok ikke andet at gøre end at prøve at åbne den, og se derind.
Resten af maskinen bærer dog ikke præg af omfattende renovering, så kune godt tvivle på de er blevet skiftet.
De kører dog stadig fint. ingen uforklarlige mislyde, og centrering af patron er fin.

_________________
|~ glad amatør på en Union Graduate ~|


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 nov 2018, 19:04 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 21 dec 2013, 00:19
Indlæg: 380
Geografisk sted: Bjerringbro - Det mørke midtjylland
Her er lidt dokumentation jeg har samlet om drejebænken.

https://www.dropbox.com/s/c6079barve0lf ... e.zip?dl=0


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 nov 2018, 22:59 
Offline
lille spån

Tilmeldt: 05 nov 2018, 13:15
Indlæg: 43
Geografisk sted: Odense
Nu har jeg fået købt mig den fedtpresse og det fedt der blev henvist til af @ErlingSj.

Desværre opdager jeg, at det er som om studsen på fedtpressen ikke passer til smøreniplen på drejebænken.

Nogen forslag til hvad letteste løsning her er?
Ny Nippel? (hvilken type passer på..?)
Anden studs til fedtpressen?

På billedet er vist hhv. cap til nippel, selve niplen, studsen fra fedtpressen, og den fleksible slange som også følger med fedtpressen


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
|~ glad amatør på en Union Graduate ~|


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 nov 2018, 00:25 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 19 apr 2010, 12:11
Indlæg: 106
Der er ikke smørenippel på din bænk men en gammeldags smørekop du skal fylde smørekoppen med fedt og så skrue den på så fedet i koppen bliver presset ned i røret og videre ind i lejet, det er så meningen at man skruer den en omgang en gang imellem indtil koppen ikke kan skrues længere ned så skal den af og fyldes igen, jeg vil tro en gang om året måske. Du kan også vælge at skrue et lille nippelrør på i stedet for koppen og så en rigtig smørenippel i den frie ende af nippelrøret, derefter kan du fremover bruge din fedtpistol. Men så er den jo ikke helt original mere :D
PS Læste lige ovenstående manual der står der faktisk at smørekoppen skal drejes en omgang hver dag, det lyder af meget men når fabrikanten foreskriver det må det jo passe, der står så også at man ikke må oversmøre, men måske fabrikanten regner med at bænken kører 8 timer hver dag så kan det godt give mening.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team