www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 16:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 04 jan 2018, 17:32 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 141
Geografisk sted: Hinnerup
Er der nogen Tormekbrugere, der har erfaring med andre end den originale slibesten?
Dorch og Danola har en Tormek Blackstone SB 250, der angiveligt er lavet til til hårde og højt legerede stålkvaliteter til 995,-.
Desuden har de en japansk vandslibesten korn 4000 til 1695,-.
I modsætning til de fleste er jeg superglad for Tormek. Der går mange slibninger på en milimeter af mine drejestål.
Jørgen ST


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jan 2018, 17:50 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 03 jan 2016, 00:23
Indlæg: 139
Geografisk sted: 8670 Låsby
overvej om ikke du skulle smide et cbn hjul på¨

Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jan 2018, 18:50 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 19 apr 2010, 12:11
Indlæg: 106
Hej
Du kan roligt købe den sorte sten den er super god, og du er bestemt ikke ene om at syntes godt om Tormek det er der rigtig mange der også syntes. Nogen vil ikke indrømme det, men bare rolig det er kun fordi de er misundelige ;) ;) ;) ;) over de ikke selv har en. :D :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jan 2018, 19:28 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Det fremgår ikke, hvad du vil opnå ved at skifte sten, men et gæt kunne være at du gerne ville opnå at slibe lidt hurtigere.
Henriks forslag kunne lyde som et alternativ til at bruge din Tormek, men det bliver mere og mere udbredt af bruge CBN hjul på Tormek 7 og 8 og slibe ganske som man plejer, bare uden vand.
CBN-hjulenes skarphed og høje varmeledningsevne gør faktisk, at du dårligt kan mærke jernene blive mere end håndlune.
Den kombination opfatter nogen som det bedste fra de to verdener med våd- og tørslibning.

Jeg har kun prøvet en sort sten til låns på min Tormek, og den sleb bestemt hurtigere end standardudgaven men ikke helt nok til at jeg ville ofre pengene på at skifte.

Men måske er det noget andet, du vil opnå med at skifte?

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2018, 14:51 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 03 jan 2016, 00:23
Indlæg: 139
Geografisk sted: 8670 Låsby
holzenhuler skrev:
Hej
Du kan roligt købe den sorte sten den er super god, og du er bestemt ikke ene om at syntes godt om Tormek det er der rigtig mange der også syntes. Nogen vil ikke indrømme det, men bare rolig det er kun fordi de er misundelige ;) ;) ;) ;) over de ikke selv har en. :D :D


Du kan være helt sikker på jeg IKKE er misundelig. Vil til hver en tid vælge mit nuværende set up frem for en tormek.

Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2018, 19:14 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 141
Geografisk sted: Hinnerup
Jeg er såmænd ikke ude efter at det skal gå meget hurtigere. Det kræver jo meget få "strøg" at få et jern op at køre igen. Det er meget sjældent at jeg ændrer profil på mine jern, og hvis jeg gør, tager jeg bænksliberen til det grove.
jeg tænkte bare på om de andre sliber pænere. Det gør den dyre japanske sten korn 4000 med garanti. Jo mindre grat, jo længere skæretid, hvis man springer poleringen over. Om den anden gør, ved jeg ikke.
Og så kunne det være en fin sidegevinst hvis stenen slides langsommere så den holder længere inden afretning er nødvendig.
Jørgen ST


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jan 2018, 20:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Jeg ville umiddelbart kun vælge den superfine sten til billedskærejern og lignende. Til drejejern ville jeg ikke forvente en mærkbar forskel.
God jagt på den ideelle sten til dit formål.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2018, 01:20 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Tormekken kører for langsomt til cbn. Har prøvet, og endte med at flytte cbn over på bænksliberen, og den grå sten tilbage på Tormekken.
Den anbefalede minimumhastighed for en cbn skive er omkring det dobbelte af Tormekkens.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2018, 07:50 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Erling, hvad sker der i praksis ved at hastigheden er for lav?

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2018, 08:30 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Meget lidt?

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2018, 14:19 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 03 jan 2016, 00:23
Indlæg: 139
Geografisk sted: 8670 Låsby
Syntes at kunne mindes at Glenn Lucas bruger et cbn hjul på hans Tormek maskine...
Men kan da tage fejl.

Henrik


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2018, 16:03 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 dec 2013, 23:41
Indlæg: 390
Geografisk sted: Øst for Horsens
Hej

Jeg har alle 3 sten til min Tormek.
Her er mine oplevelser, så må i selv drage jeres konklusion.

Den grå (originale) sliber fint, men langsomt - især når det er hårdt stål. Den sætter hurtigt til, og skal så friskes op med afretterstenen.
Når formen er på plads, tager det kun et øjeblik at genopfriske skæret.

Den sorte sliber hurtigere end den grå, men slides meget hurtigere, og giver ikke en pænere overflade. Den sætter ikke til, så den har aldrig set afretterstenen.
Den er effektiv, når der skal slibes meget. Det er væsentligt hurtigere at slibe knivene til min 310 mm afretter på den sorte sten, end på den grå.
Som med den grå, tager det kun et øjeblik at genopfriske skæret.

Den grønne JS4000 er KUN til polering af en i forvejen perfekt slibning. Den laver en fantastisk finish. Folk tror ikke på at en kniv kan blive så skarp! Jeg plejer at prale med, at hvis man holder kniven op med højre hånd og fløjter, så falder hårene af på venstre arm :mrgreen:
Æggen bliver som et spejl - helt ud i spidsen :shock:
Vi er meget glade for perfekt skarpe knive i køkkenet :D
Jeg har én gang poleret et skålrør op på den grønne sten. Det så godt ud, men jeg synes det var spild af tid.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jan 2018, 21:25 
Offline
spånbunke

Tilmeldt: 14 mar 2013, 19:17
Indlæg: 141
Geografisk sted: Hinnerup
Hej Kai.
Tusind tak.
Det var lige nøjagtig den slags erfaringer jeg fiskede efter. Så tror jeg bare jeg kører standardstenen helt ned og køber en magen til. Som sagt er jeg også godt tilfreds med den, men man går jo hele tiden og tænker på om man kan gøre tingene anderledes og bedre.
Jørgen ST


Top
 Profil  
 
Indlæg: 08 jan 2018, 22:02 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Den tankegang er vist ret udbredt her på forum, og måske især lige efter jul.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2018, 11:00 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 09 sep 2010, 11:21
Indlæg: 1375
Geografisk sted: Kongens Lyngby
På Glenn Lucas kursus i Viborg, prøvede jeg Tormek med CBN. Det er noget af det bedste slibegrej jeg har prøvet.
Det er meget langsomt, hvis der skal ændres på profilen, men til at vedligeholde skæret er det kanon.
Tror det var Per Sepstrups maskine, så han kan sikkert fortælle, hvilket hjul der var på den.
Den kan bruges både med og uden vand.

_________________
Finn Guldbæk

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 jan 2018, 16:35 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Jeg har brugt motor og remskiver fra en gammel harald skrammel drejebænk og lavet en opsætning med aksel og påmonteret en 200mm. cbn skive fra trædrejerbutikken, så kan jeg regulere hastigheden manuelt fra 400- 1400 omdr./min. Kører altid på 400 omdr.
Så jeg tilslutter mig det Finn skriver!
Tilslibning af profil foregår på en Scheppach med hvid sten korn 100 og almindelig skærpning foregår på cbn korn 400, fordelen ved slibning på cbn er : den bagæg der opstår ved slibning på hvid sten er der overhovedet ikke på cbn, så jernene bliver bare megaskarpe og så holder jernene meget længere pga. mindre materiale fjernes ved slibning samt at jernene holder skæret længere.
PS: man sparer også på sandpapiret i og med at man kan sætte en bedre overflade med et skarpt jern.
til eks: en skål skal bare glattes med et stykke korn 240.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jan 2018, 10:56 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 nov 2010, 20:47
Indlæg: 562
Geografisk sted: Hedensted
Det cbn hjul der blev sat på sliberen ved Glenn Lucas kurset var et Allan fra Sminge leverede og ja det var Per Septrups sliber

Vh Peter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jan 2018, 17:23 
Offline
håbløs træ krammer

Tilmeldt: 01 jan 2010, 22:00
Indlæg: 1675
Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
DenKedelige skrev:
Erling, hvad sker der i praksis ved at hastigheden er for lav?

VH, Lars


Som Jesper skrev: Ingenting.
Jeg ved ikke om han lige mener det samme som mig, men det tager en evighed at komme nogen vegne.
Hertil kommer, at jeg var bange for at ødelægge belægningen, fordi jeg af bar utålmodighed kom til at mase for hårdt på.

Her en frekvensomformer, som skal på bænksliberen, når det en dag sker regner jeg med at få rigtig meget glæde af den.

_________________
Viden er en af de ting, der bliver mere af, når man giver den væk!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jan 2018, 13:31 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 nov 2009, 14:32
Indlæg: 1736
Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Nu kan jeg ikke holde mig tilbage længere :lol:
Jeg har med stor fornøjelse og også med undren fulgt denne tråd.
Jeg mener jo, at disse Tormek maskiner ligger absolut ikke i den billige ende af vådslibere. Er det så virkelig nødvendigt at eksperimentere sig frem til bedre sten, end den originale? Det burde da være super til prisen.
Imens jeg undrer mig, sliber jeg nu videre på min Scheppach fra Onkel Harald, købt 6/11 2009, så den er mere end otte år gammel. Jeg kører stadig med den oprindelige sten, og jeg er fuldt ud tilfreds med skarpheden på mine jern.

Når folk bl.a. på facebook spørger til vådslibere, er der jo altid nogen, som mener, at alt andet end Tormek ikke dur, og så blander jeg mig gerne.
VIL folk bare gerne snydes?

Jeg får sikkert trusler på livet nu og nogle vil nok antyde, at jeg bare er misundelig, men jeg har da sådan set sparepenge liggende i en bøtte på værkstedet med nok penge i, til at jeg kunne købe den nyeste Tormek, men jeg synes, de penge kan bruges bedre :D

_________________
Med venlig hilsen

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jan 2018, 13:59 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Så skal jeg også blande mig. Som tidlige fast overbevist bænksliberapostel har jeg nu overgivet mig - ikke til Tormek som sliber, men deres monteringsgrej er uovertruffent. Det konstaterede vi ved selvsyn og -prøvning hos Glenn Lucas i Viborg, så nu har jeg monteret et CBN-hjul og en frekvensomformer på min bænksliber OG diverse Tormek dimser. Det bedste slibesystem, jeg nogensinde har prøvet.
(Så det er altså ikke Tormek vådsliberen i forhold til andre vådslibere, men deres system, som er genialt)
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jan 2018, 17:15 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
Jeg vil gerne smide en lille kæp ind i snakkens hjul.
Jeg kører ikke vådsliber men har nu købt 2 "diamanthjul" udi det kinesiske. Jeg har en ældgammel 6"kineserbænksliber (150 kr. i en rodekasse ca. år 1988). Til den købte jeg i 2015 (?) et korn 180 cbn hjul, hos Axminster, c. 1000 kr. Det er godt. I dec. 2017 købte jeg et korn 320 "diamanthjul" (6") og det er så godt at jeg har bestilt et hjul, korn 1500. Det sidste har jeg tænkt at bruge på drejebænken med variabel hastighed. Til finslibning af knive (som jeg også laver) og andet hvor behovet opstår. Kineserhjulene koster 535 kr incl. levering.
Det lader til at kvaliteten er i orden. Vådslibningens force er kølingen, men det moment bliver reduceret hvis man kører langsomt.
Er der nogle der er interesseret kan jeg lægge et link til "kinesien".
Vh
Torben

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jan 2018, 21:00 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Altså, hvis jeg ikke sagde noget her, så ville folk nok tro at jeg allerede havde forladt selskabet.

Jeg havde en super (US built) monster af en 1500 o/m bænksliber - den står nu på det lokale seniorværksted. Den blev på et ret tidligt tidspunkt udstyret med en korn 180 CBN sten fra den originale fremstiller i Østrig.

Min evaluering på det tidspunkt var at det var bedre med en CBN, men ikke så meget bedre end at en blå Norton sten af samme korn, til at anbefale at bruge de ekstra kroner.

Bænksliberen eksisterer endnu, og lemmerne på værkstedet er vilde med den. Det ændrer ikke min oprindelige mening.

Jeg har aldrig været overbevist om at en langsom sliber med alt det der vandpjask var værd at betale for eller at finde sig i det langsomme forløb. Den påståede ekstra skarphed forsvinder efter nogle ganske få omdrejninger af emnet. så hvad er det værd?

Lyn hurtig slibning med en bænksliber og en god lære - som en Oneway eller hjemmelavet version af samme fungerer super godt. Det der virkeligt virker er at slibe NU lige så snart det føles en smule forkert. Det kræver at det skal være nemt og hurtigt at slibe. Sliberen skal stå lige der hvor du skal bruge den. Og det skal ikke tage mere end 30 sekunder.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jan 2018, 23:02 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Jesper, jeg har været af nøjagtig samme overbevisning - indtil kurset med Glenn Lucas. Og jeg fremførte argumentet med tiden - specielt som lærer med ansvar for 12 elever og ca 80 stykker værktøj.
Efter kurset er både skolens bænksliber og Tormek blevet udstyret med Tormek jigs, og nu kan eleverne selv holde deres værktøj skarpe, det slider ikke nær så meget som på bænksliberen, og det tager max 30 sekunder. Så jeg er blevet overbevist/omvendt i troen.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jan 2018, 23:42 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 31 dec 2011, 16:19
Indlæg: 968
Geografisk sted: ebeltoft
Hej Jesper!
Hvad skal man så bruge de sidste 20 sekunder til?
Jeg sliber altid på fri hånd og en skærpning på cbn hjulet varer ikke meget mere end 10 sekunder.

_________________
gammel nybegynder
Nu mere gammel end nybegynder

Ole Juhl Nielsen
Trædrejeren fra Ebeltoft
http://www:trædrejer-ebeltoft.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2018, 00:11 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Torben jeg kunne da godt tænke mig at lure lidt på nogle links.

Vådsliber bruger jeg selv til mine mejsler og her mener jeg den gør arbejdet bedre end bænksliberen.

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2018, 08:08 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Ole, du er dygtig, og blær dig bare. Det er kun de meget få som kan slibe rør så konsistent på frihånd. Jeg kan i hvert fald ikke. Selve slibningen tager meget få sekunder - der skal jo kun et strøg til på hver side af røret.

Med slibelæren er jeg sikker på at vinklen er helt den samme hver gang, så det er minimalt hvad der skal slibes væk.

Nils, jeg er enig med dig om slibelære og studerende. Her er risikoen at uøvede sliber alt for meget af jernene, og det undgår du ved Tormeken og læren. De gider jo ikke stå der og slibe ret længe.

Martin, jeg er ikke en ørn til mejsler, men bruger dem dog. Den skarphed du får fra en 180 CBN er helt fin til det meste. Den spidse vinkel gør at bi-æggen er meget svag, så et par strøg "baglæns" på en strop eller sågar buksebenene, fjerner den. Skal den være super skarp, så er det kun et par strøg på hver side på en våd japansk korn 4000 eller lignende.

Foriøvrigt, så sliber jeg mejsler på frihånd a la Eddie Castelin. Det giver en konveks fas, der er meget venlig at bruge, da du kan lade fasen røre træet før den begynder at skære.
--------

Man skal lige prøve at se for sig hvad der egentlig sker når man bruger et drejerør:

Spidsen giver det sidste fine snit - næsten lige som en mejsel - så den skal være "skarp".

Når du så tænker på hvordan det skærer når du bevæger dig længere væk fra spidsen til vingen, så er det den der tager den største del af spånen, men vinklen til træet er sådan at funktionen er mere som en skraber. det betyder altså at det er bi-æggen der skærer. Så der er ingen grund til at prøve på at få den del mere skarp end der kommer fra stenen.

OK?

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2018, 09:19 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Jeg har prøvet castelin slibning, bliver altså ikke for mig lige så skarp, men rigtigt den hugger ikke så let.

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jan 2018, 18:46 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 nov 2009, 14:32
Indlæg: 1736
Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Ha ha, nu er jeg sgu nok blevet "omvendt" :P
Har netop bestilt et diamanthjul hos Trædrejerbutikken til brug på min Scheppach, men uden vand.
Er der nogen, som vil købe min otte år gamle originale sten? :lol:

_________________
Med venlig hilsen

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 jan 2018, 19:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
Særligt til Martin, men I andre er heldige og må gerne bruge det hvis I har lyst, Ha ha.

Jeg har handlet gennem AliExpress.
Firmaet hedder: Joiner - Tools Store

De har finhed fra korn 46 til 2000.

Hvor længe de holder ved jeg ikke, men tog chancen. Måske grøder jeg om ½ år, men så bliver kinderne vasket.

Indtil videre går det fint med min korn 320. Den 1500 jeg har bestilt er til knivslib.
Vh
Torben

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jan 2018, 09:29 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 jun 2010, 13:22
Indlæg: 2448
Geografisk sted: Ballerup
Mange tak for den oplysning - så blev det atter jul i det lille snikkeri!

_________________
Man skal lære af andres fejl, livet er for kort til at lave dem alle selv

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team