www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 28 mar 2024, 11:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 26 aug 2017, 10:26 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 22 dec 2016, 08:46
Indlæg: 17
Geografisk sted: Danmark EU
materialer til drejestål:
stjerne gaffelnøgle - ringjern dybler drejekrog

Gamle smedefile ikke dem man kan købe i dag, men fra dengang en smed havde sorte hænder og kunne holde et stykke brændende kul i dem.

umbracho nøgler

stålet fra diverse høtyve kartoffel grebe m.m. er man heldig at at der er skaft på dem kan der også blive håndtag

gamle stemmejern især bacho (de er hærdet hele vejen)

køb HSS stål på EBAY 10-16 mm både rundt og firkantet hvis det købes i Kina kan et stykke på 20-30 cm fås for under 50 kr.
incl. fragt

det kan så deles op og sættes i en holder som laves af et stykke rør, hvis det bliver lavet rigtigt behøves kun et håndtag hvor stålet kan skiftes

af en gl rundsavs klinge m hårdt metal kan der laves op til flere stål til at dele emner med

mulighederne er mange

jeg går nu i gang med at tage billeder så jeg kan vise nogle af mine frembringelser
samt at indlægge nogle links til div hjemmesider om emnerne.

_________________
Det man ikke når i dag skal ikke laves om i morgen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 aug 2017, 12:08 
Offline
Bjerg af spåner

Tilmeldt: 11 nov 2013, 19:50
Indlæg: 287
Geografisk sted: Klitmøller
God ide, vil gerne bakke op om det. Der findes desværre masser af skrammel, som man kan købe sig fattig i. :D

_________________
"At turde er at miste fodfæste for en tid - ikke at turde er at miste sig selv." ( Søren Kierkegaard)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 aug 2017, 14:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 sep 2011, 12:25
Indlæg: 1186
Geografisk sted: Skjern
Jeg har i sin tid - da mine børn var 7-8 år - lavet drejeværktøj af rørsplitter.
Fordelen ved dem er, at de er hærdede - og til sidst lykkedes det mig faktisk at finden dem med en diameter på 22 mm.
Nils Frederiksen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 aug 2017, 14:50 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
soerensen skrev:
materialer til drejestål:
stjerne gaffelnøgle - ringjern dybler drejekrog

Gamle smedefile ikke dem man kan købe i dag, men fra dengang en smed havde sorte hænder og kunne holde et stykke brændende kul i dem.

.


Jeg vil lige foreslå at man ikke bruger gamle file til at lave drejestål af.

For det første er stål strukturen forkert til skarpt skærende værktøj - og det tager en meget kyndig smed/metallurg at lave det om så det er både ændret i struktur og hærdet rigtigt. Amatør smede har værken kendskaber eller måden at måle temperaturer på for at det lykkes.

Hvis det ikke er gjort rigtigt, så er en gammel fil dødsens farlig som drejeværktøj. Tag en gammel slidt fil og lægden fladt på et gulv. Giv den så et tap med en hammer og se hvad der sker! Tænk dig så til hvad der ville ske om det havde været et stykke træ i drejebænken med 2000 o/m der bankede den ned på landet?

Om de moderne , "dyre" ståltyper skal det dog bemærkes at de er så meget bedre end de gamle at de er meget nemmere at lære at bruge og skal ikke slibes nær så ofte som de gamle. At slibe rigtigt - og ens hver gang - er nok det sværeste for en begynder - så der er meget større chancer for succes end når man skal blive ved at slibe efter kort tids drejning - og så er jernet anderledes slebet end det var før, så det opfører sig anderledes end det gjorde da du lige havde vænnet dig til det.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 aug 2017, 17:27 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 22 dec 2016, 08:46
Indlæg: 17
Geografisk sted: Danmark EU
nu blev der jo skrevet gamle filer fra dengang klør konge var knægt, på den tid blev en fil håndsmedet eller ved en tilsvarende teknik og det du beskriver sker ikke da dette stål svarer nogenlunde til fjederstål problemet er at der findes nok ikke mange af dem mere men en bladfjeder fra et gammelt køretøj er faktisk udmærket til dette brug og der kan laves en udmærket grovfil eller rasp af samme og hærdning er ikke en videnskab som nogle mener måske til specialemner men ikke til noget så simpelt som et drejejern dog skal man huske at afkøle i olie og ikke vand, hvis det afkøles for hurtigt kan stålet blive så hårdt at det kan springe

for nylig faldt jeg over denne artikel som behandler emnet:
http://www.turnedwoodenbowls.com/pages/ ... tools.html

_________________
Det man ikke når i dag skal ikke laves om i morgen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 aug 2017, 17:33 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Hej Sorensen og velkommen til. Det er jo dejligt at en ny på forum vil bidrage med viden og praktiske erfaringer. Glimrende projekt, så vær rar *ikke* at opfatte følgende som surt eller modvilligt.

Der har været skrevet om gør-det,-selv-værktøj lige så længe som jeg har været på forum, heldigvis da, og hvis du bruger søg-funktionen oppe i højre hjørne af skærmen, kan du finde ganske mange indlæg om stemmejern, file osv. Nogen har gode, andre mindre gode erfaringer.

De fleste rutinerede drejere har lavet hjælpeværktøjer af unbrakonøgler, stikstål af koldsavsklinger osv.
Det spændende - i hvert fald for mig - vil være idéer til de regulære drejejern, dvs. mejsler, drejerør osv. og især få koblet forslaget sammen med drejeteknikken!

Varme fortalere for de hjemmelavede, især af gamle stemmejern, har indtil nu mest været drejere, der bruger skrabeteknik, altså med anlægget på højde med spindelaksen og vandret holdt værktøj.

Hvis jeg må komme med et forslag til dit initiativ, så tror jeg, interessen vil være langt størst, hvis det handler om drejeværktøj til skærende drejning, altså med brug af fasen.

Venlig hilsen,
Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 aug 2017, 17:57 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
soerensen skrev:
nu blev der jo skrevet gamle filer fra dengang klør konge var knægt, på den tid blev en fil håndsmedet eller ved en tilsvarende teknik og det du beskriver sker ikke da dette stål svarer nogenlunde til fjederstål problemet er at der findes nok ikke mange af dem mere men en bladfjeder fra et gammelt køretøj er faktisk udmærket til dette brug og der kan laves en udmærket grovfil eller rasp af samme og hærdning er ikke en videnskab som nogle mener måske til specialemner men ikke til noget så simpelt som et drejejern dog skal man huske at afkøle i olie og ikke vand, hvis det afkøles for hurtigt kan stålet blive så hårdt at det kan springe

for nylig faldt jeg over denne artikel som behandler emnet:
http://www.turnedwoodenbowls.com/pages/ ... tools.html


Hej Sørensen,

Humlen ved de gamle filer er jo godt beskrevet i den artikel: Problemet med "hård brug med skrabere der hugger i". Hvis du kender en drejer, som ALDRIG har hugget i med en skraber og banket den på landet, så vil jeg meget gerne møde ham eller hende. De eksisterer ikke, og risikoen er allerstørst ved uøvede elever.

Mit gæt er at 99,99% af gamle filer er af nyere dato end dem landsbysmeden selv lavede, så chancen for at finde en sådan - og identificere den rigtigt - er meget lille. Og hvor mange har så en spand olie stående som er stor nok til at hele filen kan køles på en gang.

Stadigvæk: Det er et risikabelt foretagende som bør frarådes.

Det er hermed gjort - igen.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 aug 2017, 17:25 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 22 dec 2016, 08:46
Indlæg: 17
Geografisk sted: Danmark EU
Nu ved jeg jo ikke hvordan du bruger dit værktøj, men når jeg bruger en skraber lægger jeg den på landet, vandret eller pegende lidt nedad med skæret, og først da føres skraberen mod emnet, inden da er landet justeret så det er så tæt på emnet som muligt så skal man være noget af en klovn hvis det hugger, skulle det ske at der knækker et stykke af skraberen, hvilket jeg aldrig har været udsat for i de 50 år jeg har drejet, vil det blive ført nedad, det er mest hvis der hugges så hårdt at emnet bliver ødelagt at der er fare for at blive ramt af stykker af emnet, det sker ikke med en skraber med mindre emnet er så dårligt at det aldrig skulle være spændt op, du skriver at du ikke kender nogen der ikke har hugget med en skraber det gør du så nu; med en skew chisel ja, men det er en anden historie

_________________
Det man ikke når i dag skal ikke laves om i morgen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 aug 2017, 22:39 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Du er godt nok en supermand, som ikke har lavet fejl med en skraber i 50 år.

Det må være en præstation som skulle kvalificere dig til drejeriets " Hall of Fame".

Al respekt for det, men hvor mange andre lig dig tror du der findes?

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 aug 2017, 08:44 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 22 dec 2016, 08:46
Indlæg: 17
Geografisk sted: Danmark EU
svar til "PROFESSOREN"

du skriver i dit tidligere indlæg " Hvis du kender en drejer, som ALDRIG har hugget i med en skraber og banket den på landet"
og så ændrer du det til aldrig at have lavet fejl med skraber, det er jo to forskellige ting, selvfølgelig har jeg lavet fejl med en skraber, jeg har tit skåret mig under barberingen
tak for udnævnelsen til SUPERMAND der skal åbent bart ikke så meget til før medaljerne uddeles, blot at man bruger sit værktøj korrekt og er påpasselig, så er verden jo lige pludselig befolket af supermænd.

_________________
Det man ikke når i dag skal ikke laves om i morgen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 aug 2017, 17:52 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 feb 2009, 11:04
Indlæg: 1595
Geografisk sted: Hvidovre
Hej Sorensen tag ikke polemikken så tungt, det er venligt ment.

Jeg har også lavet en del værktøj gennem mine 18 år ved bænken.

Til Ham den kedelige.
Vi bruger fasen som støttepædagog og skæret til at skære med.
Når Michelsen drejer hatte har han rundet fasen så meget at han nærmest bare skær med spidsen af huljernet.
Forskellem mellem skrab og og skær er skærevinklen.
Skrabning er så vidt jeg har oplevet et, på tværs af årerne, som at bruge mejslen til peelingcut/skrabning.
Huljern og andre rariteter af alskens slags kan, og bliver, også brugt til skrabning. Det kan man mene om hvad man vil.
Hvad er det højt besungne shearskrabing. Jeg har døbt det skæreskrabning.

Plattejern bliver også udnævnt til skrabere. Brugt på den rigtige måde kan de SKÆRE.

Herlig diskussion som jævnligt dukker op. Religion er jo altid til debat, også på drejefronten.

Filene har også deres eget liv. Alt kan ødelægges hvis man er ihærdig nok.

Men ofte tænker jeg på de mirakler der blevet lavet på drejebænken i fordums tid da vi ikke havde ordentligt stål og maskiner til at lave vores jern.
Så dør vores flueknepperier alligevel lidt.

Men underholdende er det.

Vh

"Anarkisten"

_________________
Den der altid overvejer det næste skridt lever livet på et ben.

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 aug 2017, 19:29 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 22 dec 2016, 08:46
Indlæg: 17
Geografisk sted: Danmark EU
Du skal ikke være nervøs jeg tager det ikke så tungt det er livet for kort til, det der får mig op af stolen er at der altid er nogen der skal "kloge sig" uden at gide læse mit indlæg rigtigt, det samme ser jeg ved næsten alle de indlæg jeg har set de 9 måneder jeg har været med så er det rart at kunne slå lidt over fingrene og så håbe at der vil være lidt mere baggrund i det man blander sig i.
Det jeg ønsker skal være formålet med dette emne er at nybegyndere ikke skal lade sig afskrække af prisen på at etablere sig som trædrejer men at det kan gøres rimeligt økonomisk, desuden læres en masse ved at forsøge at lave udstyret selv. Hvis man er lidt fiks på fingrene kan man sagtens lave drejebænken selv alle delene kan findes ved en produkthandler for en tusse kommer man langt.
Der er ingen grund til at starte i Axminsterklubben med 20 Robert Storby jern hængende til pynt for så at finde ud af at man faktisk kun bruger 2 - 3 af dem men mangler et special jern der ikke kan købes så er det jo rart at man bare laver det selv


Fortsættes


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 aug 2017, 20:44 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 22 dec 2016, 08:46
Indlæg: 17
Geografisk sted: Danmark EU
Min første drejebænk var en Black and Decker boremaskine penolen var en kraftig bolt som var slebet spids, begge dele placeret i en holder skruet på en plade drejejernet var stemmejern og hvad der ellers kunne findes så er det ellers gået slag i slag med diverse " hjemmelavede" drejebænke 5 er det blevet til igennem tiderne den sidste havde jeg i mere end 20 år der blev drejet i hundredvis måske tusinder af balustre, skåle, vaser og alverdens andre ting, jeg har sagt til mig selv aldrig mere serier på mere end to så den bænk blev foræret til en der havde lyst til at fortsætte med balustrene. På en tur til England i november sidste år løb jeg over en "lille " bænk (den kan tage en meter i længden) og en Chuck med forskellige kæber det var et fejlkøb, jeg skulle kun give 3000 Kr for den så den kom med hjem, siden da er der kommet en electra dreje bænk til, den står fast som tallerken sliber.
Der går en sport i ikke at skulle give for meget for tingene,
Tænk at købe drejeudstyr for måske 25000 og så dreje en barberkost og et par lysestager jeg syntes at pengene er bedre brugt på at se hvad der er syd for Alperne.
Hvis man f.eks.tager til Rumænien og og ud i en landsby, de er utroligt gæstfri, og ser hvad de laver af drejerier får man virkeligt set de utrolige ting der kan laves med, for os ualmindeligt simpelt udstyr.
Det var " lidt" om hvorfor jeg syntes det er vigtigt at lære at lave tingene selv, det er lige så vigtigt som at lære at dreje.
Det er en del af at kunne dreje


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 aug 2017, 21:46 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Soerensen, du er velkommen til at prøve at ruske op i folk med dine synspunkter om hjemmelavet kontra købt osv. men hvis du læser længere tilbage end de omtalte 9 måneder, så vil du se, at den diskussion har kørt med for og imod de sidste mange år her på forum.
Og lige så lidt som du lader dig overbevise om herligheden ved 20 fine, blanke Sorbyjern på væggen, lige så lidt er der nogen, der har lyst at engagere sig i at lave deres egne drejejern af andre redskaber. Hver sine fornøjelser for sine penge.

Jeg er med garanti ikke den eneste, der glæder sig til at se dine værker og lære nyt, så hold dig endelig ikke tilbage - men tilgiv os, hvis vi er lidt langsomme til at blive begejstrede.

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 aug 2017, 10:27 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 22 dec 2016, 08:46
Indlæg: 17
Geografisk sted: Danmark EU
det er muligt i har diskuteret emnet i al den tid forummet har eksisteret, men det er sådan at hvis man søger på drejejern så får man alle de indlæg hvor ordet drejejern er brugt, ca 300 og så skal man iblandt alle disse lede efter det man er ude efter mon ikke de fleste opgiver hvis man søger efter; stål til drejejern gør selv, 0 svar, det samme sker ved andre ord sammensætninger, den søgemulighed kan jeg ikke bruge til noget.
hvis det for dig er uinteressant at lave noget selv, så lad være med at blande dig, en indstilling til at det kan ikke lade sig gøre og ingen er interesseret kan ikke bruges til noget. Hvordan folk bruger deres penge må de selv om, det er dejligt at der er et overforbrug, genbrugsforretningerne bugner af dette. Så bliv endelig ved
undskyld hvis jeg har vækket nogen og blandet mig i noget, med kun 9 mdrs. medlemskab, som kun i gamle har patent på og således bringer forstyrrelse i alle fødselsdags hilsenerne.
Derfor lavede jeg emnet "lav selv" måske kan der laves underemner så det relevante bliver nemmere at tilgå
måske skal jeg bare lade jer sove videre


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 aug 2017, 12:37 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Du, Sørensen,

Når du nu vil fortælle os om diverse hjemmelavede effekter, var det så ikke lige noget at fylde din profil ind med hvor omkring du befinder dig? Det kunne jo være at der er interesse i at se hvad du laver - og har lavet.

Du kan selvfølgelig også uddybe mere på profilen, så man kan se lidt om hvem du er.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 aug 2017, 20:59 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2008, 23:55
Indlæg: 510
Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Jeg køber og eller laver værktøj, alt efter behov, ligesom mange andre her på forum.
Jeg tror, at denne meningsudveksling kommer væk fra skyttegravskrigen i samme øjeblik, som der kommer billeder og beskrivelser af metoder.

Jeg synes, at information er bedre end propaganda.

Kigger man på dette forum m.h.t. meget læste emner, er der en masse af
"se hvad jeg har lavet på min drejebænk",
men der er også en masse
"se hvordan, jeg gjorde får at komme i mål"

Alt dette har jeg glæde og nytte af.

Så er der også en lille del mudderkastning, men det ville jeg gerne være fri for.

Venlig hilsen Jens


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 aug 2017, 15:57 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 22 dec 2016, 08:46
Indlæg: 17
Geografisk sted: Danmark EU
[quote="soerensen"]det er muligt i har diskuteret emnet i al den tid forummet har eksisteret, men det er sådan at hvis man søger på drejejern så får man alle de indlæg hvor ordet drejejern er brugt, ca 300 og så skal man iblandt alle disse lede efter det man er ude efter mon ikke de fleste opgiver hvis man søger efter; stål til drejejern gør selv, 0 svar, det samme sker ved andre ord sammensætninger, den søgemulighed kan jeg ikke bruge til noget.

Derfor lavede jeg emnet "lav selv" måske kan der laves underemner så det relevante bliver nemmere at tilgå

det er tilsyneladende svært at læse og forstå det man læser : derfor gentager jeg SØGEFUNKTIONEN KAN IKKE BRUGES TIL AT FINDE NOGET SPECIFIKT derfor synes jeg det er en idet at lave et emne specielt om at lave selv, eventuelt med drejejern som et emne slibeudstyr som et andet OG SÅ VIDERE

Der er også et emne der hedder Knivkunst er det nu også nødvendigt Man kan jo købe udmærkede knive i ethvert supermarked så hvorfor lave dem selv?

kan det forstås nu, ellers vil jeg foreslå at man opretter læsegrupper, hvor man lærer at forstå det man læser,
det er for nemt at kalde det mudderkastning hvis man ikke fatter det man læser eller bevidst misforstår det

jeg beklager ikke at have skrevet mere i min profil men jeg kan ikke rigtigt se at det kan bruges til at tilfredsstille en personlig nysgerrighed så jeg har udfyldt mere

_________________
Det man ikke når i dag skal ikke laves om i morgen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 aug 2017, 16:24 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 22 dec 2016, 08:46
Indlæg: 17
Geografisk sted: Danmark EU
Der bliver efterlyst billeder af det jeg går og laver så her er et lille udsnit af værktøj
Vedhæftet fil:
partingtools.jpg

Lavet af gl rundsavs klinge
Vedhæftet fil:
spidsafptool.jpg
hårdt metalskæret skal være intakt (kan slibes med diamantfil)
Vedhæftet fil:
hss_stål.jpg
Købt på Ebay her er der for 80 kroner incl fragt
Vedhæftet fil:
gouge12x12mmhss.jpg
lavet af gl. håndtag til en toyta + drejestål til metal HSS (det kan vendes så begge ender kan bruges)
Vedhæftet fil:
8tal.jpg
koster kun en smule tid at lave
Vedhæftet fil:
skrabejern.jpg
lavet af gamle stemmejern der trængte nye skæfter
Vedhæftet fil:
sliber til skåle.jpg
tegning kan fås send en pb
Vedhæftet fil:
slibninggougeØ12mm.jpg
slebet på frihånd
Vedhæftet fil:
Ø12mmgougehss.jpg
12 mm hss købt på Ebay kr 40
Vedhæftet fil:
polering af alt.jpg
godt til den sidste slibning i stedet for fint sandpapir og koster kun en brøkdel
jeg bruger mest grøn og lyserød


Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

_________________
Det man ikke når i dag skal ikke laves om i morgen


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 aug 2017, 20:01 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 mar 2008, 18:56
Indlæg: 2858
Geografisk sted: Slagelse
Skålesliberen er fin. Den må du godt sende en tegning af, tak.

Når du nu sliber rørene (gouges) frihånd, hjælper det ret meget at tage hælen af så du ikke får trykmærker indvendigt i skåle. Michelsen sliber dem helt konvekse, men meget mindre kan også gøre det.

_________________
....med hilsen fra Sydsjølunds fagre sletter

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 sep 2017, 19:33 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 29 dec 2015, 16:56
Indlæg: 7
Hej Her er et link til en skålsliber som jeg har lavet: https://youtu.be/myBwALrpYeM


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 sep 2017, 20:53 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 20 jun 2010, 19:17
Indlæg: 4539
Geografisk sted: Gislev
Tak for det, Peter, jeg kunne marensparkemig ikke finde den video igen.
Sikkert fordi jeg ikke brugte de rigtige ord i søgefunktionen, sådan er det jo.

Er du tilfreds med den?

VH, Lars

_________________
Pejsebrændeforædler


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 sep 2017, 21:07 
Offline
Ny bruger

Tilmeldt: 29 dec 2015, 16:56
Indlæg: 7
Ja den virker fint, jeg bruger Selvklæbende slipepapir fra biltema som jeg klipper til:
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Slibe ... 000019223/


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 sep 2017, 21:24 
Offline
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 dec 2009, 00:36
Indlæg: 846
Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Du skriver at Bacho stemmejern, er gode, efter at bacho overtog Eskiltuna har de aldrig været ringere, det norsk natpotteblik.

_________________
Venlig hilsen René
intet er umulig, noget tager måske lidt tid.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
POWERED_BY
Danish translation by Olympus DK Team