www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 14:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej Carsten,

Alt det der med skibning, skærevinkler, jigs ect, er jo emner som kan drive folk ud i det "nørdede", og der findes ligeså mange meninger som smarte mennesker som gerne vil sælge lige præcis det rigtige jig-udstyr, så man slipper for at lære at slibe selv. Men - ked af det, den går bare ikke. Et godt råd kunne være at du bare tager det roligt og prøver dig frem med de kurver, næser, vinkler o.s.v, som passer til den måde du kan lide at dreje på.

For ligesom at komme igang med slibning af skær/vinkler, prøv at slige nogle almindelige bor, f.eks 5 mm og 10 mm. Få retning(center/kurve og alt det andet ind i fingrene, og du finder hurtigt ud af hvad der passer dig best. Du vil nok opdage at det ikke er helt så let at få et præcist skær (og centreret) på et bor, men når du får "føling" med det, kommer det helt ad sig selv.

Der findes et "hav" af "skoler" til hvordan alle de forskellige drejejern skal slibes, og på et tidspunkt bliver man nok så "fed up" med alle de profeter at man selv tager kontrol og finde sin måde at slibe på.

Hyg dig med dit praktfulde nye set-up, vi glæder os alle til at se spåner på gulvet, og nogle spændende ting fra bænken.

Ps. Jeg kunne selv ikke drømme om at bruge en jig til slibning, også selv om jeg måske skal slibe noget mere end jig-folket, og måske også skal slibe lidt om engang imellem.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
vel sagt bjørn.. Jeg sliber med lidt af det hele.. Tørsliber til mine lige store jern til grovdrejning, sammen med skrabere.
alt andet er på tormekken, mejsler med jig vinge slibning er med jig. jeg har et enkelt rør jeg leger frihånd på, det er lidt ala den johannesmikkelsen slibning mest for at øve..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
BjørnA, jeg var engang af den samme overbevisning som dig, og mente at det var bedre at slibe i frihånd,
men jeg er altså blevet noget omvendt. Jeg sliber mine jern i jig på en bænksliber.
Det giver altid det samme skær, sparer en masse dyrt jern, og fordelen er at dine drejejern altid skærer/angriber på samme måde. Om vinkler og former på slibningen, er det ene eller andet er nok noget man skal eksperimentere sig frem til, og få noget erfaring med hvad der er bedst til en selv og den enkelte opgave.

Carsten, tillykke med det flotte værksted. Du kan nok regne ude hvad der er min anbefaling vedr. slibning.
Du kan som Rasmus skriver, finde en masse videoer og anden instruktion på nettet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej kaj,

Jeg er slet ikke uenig med dig, standard slebet vinkel og skær er altid ok, men for mig er det vigtigt at man selv har lært at slibe så man kan bruge det, og dermed vel også bedre forstår betydningen af hvad et godt skær er ,hvad "korrekt" skærevinkel, en "negleprofil" på U-røret er for noget, og som passer til hvad man vil bruge det til o.s.v. Man bliver jo aldrig færdig, og man bliver vel heller aldrig udlært. :)

jeg er selv en af dem som bare ikke kan få en mejsel til at "virke". Jeg har det derimod fint med skrabere og u-rør i alle mulige vinkler og former, og jeg gør selv meget ud af at forsøge at undgå pudsning mere end absolut nødvendigt. En overflade skal "skæres" færdig, ikke pudses - så bliver den s-- bare ujævn. :(

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

moderator
Brugeravatar

Hej BjørnA

OK ... så er jeg med. Jeg tror det er bedst at få nogle gode fif og ideer fra nogen der kender noget til at
slibe, om det er vådsliber eller bænksliber er for mig et fedt.
Når man så er kommet i gang, og ikke mindst med også at bruge jernene på drejebænken, kan man begynde at eksperimentere med vinkler og former på slibningen ... det er vigtigt at få nogle erfaringer selv, og finde ud af
hvad der passer bedst.
Som sagt har jeg to Thompson U-jern 1/2" og 3/4, og dem bruger jeg til næsten alt. Både skåle og langsdrejning. derudover et par skrabere og et stikstål.

Med hensyn til mejslen, så har jeg det som dig ... den er jeg aldrig blevet specielt gode venner med, og bruger den kun meget sjældent. Jeg synes altid det ender med at den hugger i, men det er nok fordi den er slebet forkert :D :D :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Bjørn og Kaj... Mejsel.. som nogen nok ved er jeg sådan lidt glad for mit mejsel...og en ting er sten sikkert hvis ikke den er slebet rigtigt er den noget nær umuligt at bruge den til noget fornuftigt... jeg sliber mine til en 39graders vinkel, og SKRÆMMENDE skarp... hvis ikke den er skarp dutter det ikke og den vil hugge. ellers er der kun en ting at sige det kræver øvelse øvelse øvelse øvelse at få den til at fungere.

men en enkelt visuel ting man kan tage med sig når man bruger mejseln. Hvis man vil plane med den. så er det på den nederste 1/3 det foregår. Den lange spids opad. og tænk på den som en god gammeldags høvl 45 grader. og fas/bevel mod træet og løfte lige så langsomttil den skærer...

jeg elsker mit mejsel (alle 5 eller er det 6)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Thailand
Hej

Der sker noget når man kommer til at skrive ”slibning”, men nok ikke uden grund!!!

Jeg blev ellers lige så glad da jeg læste Bjørn A’s svar, at alle standard slebne vinkler og skær altid er ok, og så kommer Rasmus lige og ødelægger det hele med en eller anden skarp 39 graders vinkel, for det var lige netop det jeg havde gået og bekymret mig lidt over, at de standard vinkler skulle laves om, og så lige til hvad??

Hilsen - Carsten

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

det er på mejslen... men det er jo en smagssag :) beklager... hihi

moderator
Brugeravatar

Hej Carsten.

Ja, der er nok lidt religion i det med at slibe, men det der fungerer for den ene, fungerer ikke nødvendigvis for den anden.
Og Rasmus har et eller andet med mejsler til drejning :D :D :D
Og så det store spørgsmål: Hvad er en standardslibning? Mener du den slibning som drejeværktøjet kommer
med som "nyfødt"? Hvis du ubetinget beholder de slibninger, tror jeg du nogen gange kan komme i problemer.

spånbunke
Brugeravatar

Hej Kaj

Nu mener jeg jo ikke så meget eftersom jeg ikke har nogen som helst erfaringer med vinkler eller det at slibe. Så det som jeg prøver at fiske lidt efter, er om der skulle være en eller anden fremgangs måde at gribe det at ændre på vinkler an på. En mejsel kan jeg måske ligesom overskue med en vinkel, men der er jo også dem med flere vinkler, og så er jeg syntes det bliver vanskeligt.

Hilsen - Carsten

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

ahhhhh sådan... hva har du fået dit værktøj fra per ?? hvis ikke kunne vi da gøre det sådan at jeg smed standart tormek/varigrind slibninger på så du ved hvordan de skal se ud IRL

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
ja tak :oops: :D :D

spånbunke
Brugeravatar

Hej Rasmus

Ja jeg har fået pakken fra Per, så det er lidt for sent, men sammen med en af de Tormek ting var der en hel lille bog, og som jeg kan se er der også nogle standard vinkler i den, så ved jeg ikke om det er dem du tænkte på, eller det er nogle andre.

Hilsen - Carsten

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

det er lige den :-) hvad har du købt af jigs til din tormek ?? og hvad for en sten er der på den ?

spånbunke
Brugeravatar

Jeg har købt SVD-185 Jig og så en Turning Tool Setter TTS-100 fra Tormek, men det er ikke en Tormek sliber jeg har købt for der er ikke en forhandler her i Thailand, så jeg valgte at købe en Jet våd sliber, og det er så heldig at Tormek Jig passer til den, og så har Jet for øvrigt også en del Jigs, som jeg har bestilt, de er bare ikke kommet endnu.

Hilsen - Carsten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Carsten (og andre nybegyndere):
Lad være med at fordybe jer i al den snak om slibning. Selvfølgelig skal værktøjet slibes. Det kommer hen ad vejen.
Da jeg startede kunne jeg heller ikke slibe. Jeg købte en billig bænksliber med en skive på 15cm og gik igang.
Det eneste jeg har skiftet siden er, at jeg har skiftet den grå skive ud med en hvid - også på 15 cm. Så er jeg gået igang og efterhånden får man det lært.
Når jeg er ude, hvor mange drejere er samlet, ser jeg at stort set alle gør det samme. - Sliber på en hvid skive på 15 eller 20 cm i diameter.
Når I så har fået lært at dreje kan i bruge masser af tid på at lære at bruge alle de jigs, anlæg, forskellige maskiner osv.
Men lad være med at gøre det for svært for jer selv.
Bjarne

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

du har ret i man skal lære at dreje som det første.. men det er nu nemmest at lære når man starter ud med samme slibning på jernet hver gang.. så kan man experimentere når man har fået drejningen ind under huden. Jeg er tilhænger af jigs af samme årsag. Det giver (relativt) den samme slibning hver gang så man ikke skal til at lære hvordan værktøjet opfører sig efter hver gang man har været ved sliberene..

Carsten, med det tormek målegrej er du godt kørende..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Carsten.
Nu er det længe siden vi har hørt fra dig :!:
Hvordan skrider det frem :?: :?:

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Der er kommet godt gang i værkstedet, og de første par sække er da også fyldt med spåner, - en ren fornøjelse. Største problem – jeg kan kun få bevilget 12 timer om dagen, og det er ikke altid nok!!!!

Der skal nok komme billeder, men det er lidt svært at få stoppet og så lige tage et par billeder, jeg troede ikke det var så sjovt at dreje

Hilsen - Carsten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Altså!
Jeg håber, at jeg har misforstået noget, ellers bliver jeg snart misundelig. Du har ikke 12 timer hver dag til at være i værkstedet?

Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Carsten.
Rart at høre/læse din spæde ryst igen :D
12 Timer Du må da blive øm i stængerne mand :shock:

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Nej der er ikke misforstået noget, det er 12 timer i værkstedet.

Det er nu ikke stængerne der bliver ømme eller fejler noget, men der imod nakken i højre side har det ikke særlig godt, jeg tror det lidt er fordi jeg har besluttet mig for at dreje som en højrehåndet selvom jeg er venstrehåndet, det går faktisk også meget godt lige udover nakken.

Hilsen - Carsten

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

uden billeder er det ikke sket.... Kom så med dem carsten, vi vil se snuller på gulvet, og træ der er rundt..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Carsten.
Jeg kan godt forstå at du bliver lidt øm i skroget når du står ved bænken i så mange timer. Har du tænkt på om dine drejebænke har den rigtige højde. Jeg har justeret mine bænke så bænkens aksel er ud for min albue. Dvs. hvis jeg bøjer min arm 90 gr. og stikker min lille øndige pegefinger frem, så peger den lige på drejebænkens aksel. :)
Hvad med I andre :?: :?: er der nogle gode justeringstips

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

min er højere end albue, så har jeg en platform (stå på) til når jeg vrider store skåle ud af den, og grovdrejer. For smykker og den slags er det for mig bedere at have det lidt højere (ikke så hårdt ved nakken)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Når jeg har masseproduktion af f.eks kuglepenne, saver, limer m.v jeg det antal emner op der skal bruges. Når alt er klar planter jeg mit agterspejl på en dertil indkøbt barstol med højdejustering. Et lille rullebord ved siden af med alle nødvendige sager på. Radioen indstillet på P4. Det virker fint for mig.

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Så er værkstedet ved at være færdig, og det er også blevet en del bedre med min nakke efter jeg fik lavet mig en lille platform til at stå på, for jeg var ligesom 10 centimeter for lav i forhold til bænken, og det er også blevet noget lettere at styre værktøjet nu efter jeg er kommet op i den rigtige højde.

Nu inden der er en eller anden ( Rasmus) der vil se spåner, - så skal jeg nok få taget et par billeder med nogle spåner på gulvet, så i kan se at værkstedet ikke kun er til pynt!!

Hilsen - Carsten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

ARRRRRRRRRRGGGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

godt jeg ikke er missundelig.. jeg kommer på besøg og grisser ! det er sindsygt flot!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
når Rasmus hvis du IKKE er misundelig, det ER JEG, f.. s.... Karsten hvor er den bar flot :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: må jeg stil en :?: har du nogen "behjælpelig venner " til at hold det hel ren :?: :?: :twisted: :D
Jeg ønsker at se spåner ---masser af dem--- + nogen skål. men dem kommer du af med lige så hurtig som du laver dem eller hvad :o ;) ;)
KANON FLOT TILLYKKE :D :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hvis jeg fik et hjerteanfald sådan et sted ville jeg dø lykkelig!!!!!!!!!!!!!!!!

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]