www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 13:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg kan kun tilslutte mig de andre. Det er fantastisk flot.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Thailand
Hej

Tak for alle de flotte kommentarer, jeg er meget glad for at i kan lide mit nye værksted. Det er helt sikkert at jeg er lidt bange for at ridse mit gulv, men det er nok kun til det har fået de første par ridser, så går det sikkert over, og når det så bliver fyldt med spåner kan man jo heller ikke se ridserne!!

I morgen skulle der så gerne ske noget spændene, Jet importøren har lovet at levere de maskiner han har fået hjem, så jeg lidt spændt på at se hvor mange der kommer, for de arbejder godt på en lidt speciel måde må jeg sige. Den lille bænk jeg bestilte i oktober, fik jeg sidste fredag at vide var udgået af produktion, og alt det tilbehør jeg også havde bestilt, har de tilsyneladende heller ikke sat i ordre, det kommer jo nok engang, - men glæder mig nu alligevel til i morgen.

Hilsen - Carsten

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
belært af erfarig... så skal alt gåes totalt efter i sømmene alle skruer strammes alle funtioner testes og alt afprøves (flere gange)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hvad så Carsten.

Skal vi snart se nogle spåner og ridser på det fine gulv?
Og selvfølgelig noget maskineri?

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Der kom så endelig nogle af maskinerne, men først i går, så dem kan jeg godt vise frem, og riser – ja den er der også kommet nogle stykker af, det er ikke lige så let at flytte godt 400 kg. for den store bænk kom i et stykke, og de ville absolut flytte den uden at skille den ad, men nu komme der forhåbentlig snart en masse spåner på gulvet, og så kan man jo ikke se det er riset!!!

Hilsen
Carsten

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

billeder billeder billeder Uden billeder er det ikke sket...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke
Brugeravatar

Hej

- sådan skal det da ikke være.

Så selvom det er ved at være lidt sent, og buller mørkt udenfor, så kommer der da et billede. Kvalitet er ikke den bedste, så der kommer snart nogle bedre.

Hilsen
Carsten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Var der nogen så sagde BALSAL :D :D :D . det er bare flot, og du må jo ansætte et par lokale til at støve af i ny og næ. Tillykke med det.

Tør du i det hele taget bolte maskinerne fast i dt gulv???

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Tillykke med dit nye værksted Carsten.
Vi kunne jo desværre ikke komme til indflytter party, men det ville jo næsten også være en skam at begynde at svine så flot et hobbyrum til. ;)

Jeg går ud fra at du er begyndt at producere spåner, ja måske er de første færdige emner også klar til at blive beskuet.

Med de fine omgivelser burde du jo næsten sove derude sammen med alt det nye grej.

Lad os nu høre hvordan det går!!

moderator
Brugeravatar

Tillykke Carsten, VI VIL SE SPÅNER, VI VIL SE SPÅNER, VI VIL SE SPÅNER!!!! :D :D :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ja har du fået slået fingrene bløder lidt har sendt det første emne i kredsløb eller kører det bare derud af :-)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Kaj P siger:
VI VIL SE SPÅNER, VI VIL SE SPÅNER, VI VIL SE SPÅNER!!!!

det jeg kan se på billedet er at der er lavet ovenbelysnin,
jeg kan ikke se at maskinerne er monteret med strøm,
derfor ingen spåner.
Indføte til at støve af, der skal også bones gulv.

Tillykke med det ny værksted

hjemmeside http://u528439.mono.net/

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Det er helt sikkert at nogle af maskinerne skal boltes fast, - parketgulv eller ej, men jeg vil lige se om de nu står som de skal inden jeg finde boremaskinen frem.

Som det ser ud lige nu skal der være party den 29. marts med de 9 munke og hele svineriet, så Hatmand det kan nås i nu, så kan du sikkert også være med til at indvie værkstedet, for jeg tror ikke jeg kommer i gang med at lave spåner inden da.

Jeg er så småt ved at være færdig med tilbygningen til udsugning og kompressor, der var jo nogen der på et tidspunkt gav mig den gode idé at det skulle udenfor at stå, og så skal der kun lige sættes nogle rør op inden det virker. Det er vist også ved at være påkrævet med en aircondition, for det er blevet rigtigt varme nu, de fleste dage ligger temperaturen på et par og fyrre grader, så jeg ved ikke om det vil være for varmt for maskinerne, men jeg ved at det er varmt for mig!!

Så er der også en masse tilbehør på vej fra Danmark og lidt fra Australien, for det er bare ikke muligt at finde noget som helst herude der kan bruges, så Froholdt har lige pakket 20 kilo sammen, og det skulle gerne komme i næste uge, så det begynder at hjælpe, og det er vist også meget godt, for jeg syntes tålmodigheden er ved at slippe op.

Hilsen - Carsten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke
Brugeravatar

Carsten skrev:
Hej
Som det ser ud lige nu skal der være party den 29. marts med de 9 munke og hele svineriet, så Hatmand det kan nås i nu, så kan du sikkert også være med til at indvie værkstedet, for jeg tror ikke jeg kommer i gang med at lave spåner inden da.

Jo tak! der var ikke noget jeg hellere ville, men her går vi jo stadig rundt i vintertøjet, når vi skal udenfor. De sidste dage har det blæst en del, så der er stadig koldt.For øvrigt har jeg lige læst, at Thailand er det billigste ferieland for danskerne at opholde sig i.

Der er ingen tvivl om at en indvielse med så prominente personer, kan det vel ikke blive meget bedre. Så vi håber jo alle du får held og glæde af dit værksted.

Ting tager sin tid, og den sidste finish tager som regel ekstra tid. Men at stå og dreje i 40 graders varme er lige lovligt meget for os nordboere.
_________
Hatmand

moderator
Brugeravatar

Åh, jeg ville sat..... hellere dreje i 40 graders varme, end i et værksted der er omkring 5 grader, fugtigt og hvad ved jeg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tag derud og prøv Kaj. Du vil hurtiget opdage at de 5C herhjemme kan man håndtere med lidt tøj - derude er det sgu svært at komme af med det hele og man sveder stadig "tran". Temeratur op mod 40C og 99% stillestående luft - så "skriger man" på aircondition, elle 10 små Thaidamer med viftepalmer og en kasse kold øl. :) :) :)

moderator
Brugeravatar

Niksen Bjørn.

Jeg har boet i Argentina, og jeg elsker varmen.
Om sommeren når alle siger de ikke kan sove på grund af varmen, sover jeg som en lille lykkelig gris.

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Det er helt sikkert at jeg ikke vil bytte de 40ºC med 5cºC, jeg nyder også varmen, så hellere skifte T-shirts en 3-4 gange om dagen, end at gå og små fryse det meste af tiden. Så er der jo heldigvis også aircondition hvis det bliver alt for voldsomt, som virker helt koldt bare den står på 27ºC

Hilsen – Carsten

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

hmmmm... jeg er lidt mellem... ikke for varmt men heller ikke for koldt... jeg er optimal ved en 18 grader i værkstedet...

Men carsten kom nu !! SPÅNER VIL VI SE :-)

spånbunke
Brugeravatar

Carsten skrev:
Som det ser ud lige nu skal der være party den 29. marts med de 9 munke og hele svineriet.

Hej Carsten.
Er du ved at binde slipset, eller har munkene tændt så mange røgelsespinde, at du ikke kan få vejret!! :lol: :lol:
Vi håber du får godt vejr til indvielsen. Her har vinteren ikke forladt os endnu, hagl, regn og blæst, rent ud sagt hunde koldt.
_________
Hatmand

spånbunke
Brugeravatar

Hej Hatmand

Jeg er imponeret over at du kunne huske der skulle være indvielse her den 29.

Der blev godt nok ikke bundet noget slips!!! Det er lidt heldigt at man godt kan bruge et par pæne korte bukser, og en kortærmet skjorte til sådanne lejligheder, for der var 42ºC i skygger, og selv uden slips var det mere ned varmt.

Det blev ellers en rigtig fin dag med nogle gode oplevelser. Gæsterne var alle kommet inden klokken 10, for på det tidspunkt vil munkene komme, og det er vigtigt at man er kommet før munkene. Så blev der ellers brændt røgelse af i rigelige mængder, bedt for det hellige vand, samt alt godt for huset og dem der bor der. Den hvide bomuldstråd munkene holder i deres hænder går rundt om alle bygninger og uden om grunden, for til slut at ende i huset ved munkene.

Alle indgangs døre blev dekoreret, og det hellige vand blev til slut sprøjtet rundt i alle rum. Det er lidt underlig ar være med til, for det er noget der ligger ret langt væk fra hvad jeg ellers har oplevet, særlig fordi meget af det går ud på overtro, og gamle sjæle der ellers vil spøge om natten, så dem skulle vi nu være sluppet af med, og kun det gode skulle være blevet tilbage.

Forhåbentlig er det også nu lige om lidt de sidste maskiner og tilbehør vil komme så jeg kan komme i gang med min lille nye hobby.

Hilsen Carsten

spånbunke
Brugeravatar

-Og så lige de sidste billeder!!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Carsten,

Tillykke med en god dag, og vi regner så med at fortidens spøgelser og onde/gamle ånder er helt væk.

Held og lykke med det utrolige værksted du har lavet. Det får du stor glæde af fremover.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Tillykke med indvielsen af dit nye værksted ,
efter det ritual der har fundet sted, må der ikke være
flere onde ånder til stede, held og lykke med det.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Jeg vil også gerne sige tillykke med indvielsen.

Angående de onde onder, så har vi da her på Fyn adskillige. De mest uheldige er gift med een. Tag f.eks min nabo, hvis kone ... (forkortet) ...
Der findes efter min erfaring ikke onde ånder i et drejeværksted; indehaveren udsender som regel alt for gode vibrationer ved sin tilstedeværelse, til at sådanne kan trives.

Derimod kan overmod og især manglende omtanke med maskineri og skarpt værktøj give både slag, blå mærker og endda åbne sår, hvis man ikke passer på. Der er kontant afregning, hvis du kvajer dig. Vi andre har prøvet det.
At alkohol, eller brug af andre stoffer, som påvirker dømmekraften, er forbudt i værkstedet, siger sig selv.

Et vågent øje på det der sker for øjnene af een, når man drejer, er godt.
Det gør arbejdet lettere, hvis man er i stand til at forestille sig hvad man vil lave, inden man laver spåner.
Det fint, hvis arbejdet giver smukke resultater. Hvis du kommer til at lave noget, som du ikke er tilfreds med, kan brændeovnen jo altid slette sporene.
Den, der drejer, lærer noget nyt af hver opgave. Det er der, der gør det så sjovt.

God fornøjelse, og må vi så se nogle spåner!

Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Til lykke med vækstedet og invielsen af samme, Carsten. Det var spændende at se biledrne og høre beretningen om invielsen.
Det fik mig til at tænke på, at jeg engang under et besøg i Thailand fik at vide, at det første man gjorde, når der skulle byges et nyt hus, var at bygge et åndehus, så ånderne have et sted at være, når man nu tog den plads, som de havde haft. Sådan et åndehus har jeg ikke hørt om hos dig, men da munkene nu har indviet behørigt, er alt jo nok som det skal være efter tailandsk målestok. Håber du får stor glæde af det flotte værksted.

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Tusind tak for alle kommentarerne, og jeg håber også at alle de onde spøgelser nu har forladt stedet her, - selv om nabo konen godt nok stadig er her!!!

Kaj S. du har helt ret i at der også skal være et lille hus til ånderne, hvor de kan tage han hen at spise og drikke det man sætter ud til dem. Noget af det første håndværkerne gjorde da de flyttede hertil for at bygge vores hus, var også at lave et meget lille hus til ånderne, det er her dog ikke mere, og jeg fik ikke taget et billede af det, men til gengæld har jeg billeder af det der står her nu, og som du kan se er det også indviet i røg og damp og med rigelig mad til ånderne. Det er alt sammen noget man bliver nød til at følge hvis man ikke vil komme på tværs med traditionerne her i Thailand, og er det to ting Thaierne er bange for, så er det spøgelser og politiet!!!! Så dem skal man behandle med omtanke!!!

Hilsen - Carsten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Hej Carsten.
Tillykke med værkstedet. Og held og lykke med drejeriet.
Din gamle nabo fra Skanderborg tror ikke på at gode ånder er nok til at sikre et godt miljø i værkstedet. Til gengæld tror han på at godt håndelag, megen træning og lidt inspiration udefra hjælper på resultaterne. Det første ved jeg du har, det næste ser det ud til du har tid til og lidt inspiration ude fra kan jeg måske give et par ideer til. Hvis du ikke allerede har gjort det, vil jeg som et minimum anbefale dig at købe følgende bøger: Richard Raffan: Master techniques for TURNING bowls,vessels,and spindles. Samt hans øvrige bøger. Lige nu er der billige tilbud på Amazon.co.uk. Som også har tilbud på andre drejebøger. Desuden bør du abonnere på tidsskriftet Woodturning, der udgives i England. Lær Raffans tekniker og få inspiration fra bladet, så er du godt på vej.
På P B Lundsvej er alt vel. Lars, som købte din del af huset, er blevet skildt, men bor fortsat i huset.
Din gamle nabo.
Bjarne

spånbunke
Brugeravatar

Hej Bjarne

Tusind tak for de pæne ode, samt tilliden til min kunnen. Jeg bestilte i går fire bøger af Richard Raffen på Amazon, jeg havde gået i længere tid og tænkt på at bestille dem, for hans navn er ligesom dukket på herinde indtil flere gange i meget positive vendinger, så nu blev de bestilt og er allerede på vej herdu – godt med et lille skub engang imellem. Tidsskriftet fandt jeg også, fik det dog ikke bestilt, men vil gøre det en af dagene.

Det jeg egentlig er mest bekymret for er alt det med at slibe, jeg har købt til både våd og tør slibning, med diverse jig fra One Way, Tormek og Jet, men det er jo ikke altid at hjælpemidlerne kan gøre det, og så kan jeg også forstå på en del af skriveriet herinde at man ofte skal lave om på viklerne, og så er det jeg syntes det begynder at blive lidt vanskeligt, men der er jo ikke andet for end jeg må prøve mig frem, og så ellers se hvad det sker.

Hils Lars næste gang du ser ham!!

Hilsen - Carsten

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Slibning er en religion.. men det med at ændre vinkler osv osv er nok meste til at starte med.. man finder nogen stykker man holder ret meget fast ved til det daglige ting...

De jigs du har købt findes der fine gratis videoer af på nettet Oneway har en, og der er noget usa noget på tormekken..

desuden er der en fremragende bog med til tormekken, hvor der er nogen vise ord i !!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]