www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 13:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Thailand
Hej Joe

Tak for hilsenen.

Det er sjovt nok at efter i er begyndt at skrive om det med de bare føder, kan jeg faktisk godt se det sjove og meget anderledes i det, men før havde jeg egentlig aldrig tænkt over det, - har nok været her for længe.

Hej Hatmand

Jo der er meget stor sandsynlighed for at der kommer noget kryb under gulvet, specielt i det ene hjørne hvor der er åben til det fri. Når der ellers bare er støbt bjælker, og de går under jord højden, kommer der normalt ikke gæster.

Tak for et godt grin, - den med fløjten syntes jeg bare var rigtig sjov, men jeg drysser nu nok noget af det gule pulver, som de ikke kan lide lugten af, det plejer at kunne holde dem væk.

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Østhimmerland
Som dit byggeri skrider frem, og det der er til at se på dine gode billeder. Så skal du være glad for at du valgte betongulvet. Det giver dig langt større valgmulighed for evt. at endre dine opstillinger med tiden, hvis det bliver nødvendig.

Det går garanteret med dig, som med vi andre, at er der plads, er der ikke den ting der er værd at eje ,som lige kan bruges her og der.

Jeg har her i weekenden været på en boligmesse her i Aalborghallen, og der var der en, der forhandlede en masse træting, der var skåret ude i østen, fortrinsvis i Thailand. Det var lige fra rumdelere, til diverse dyr og skåle. Altsammen var mørkt træ, men der var skåle og fade, som var skåret i noget meget flammet træ, som jeg allerede har glemt hvad hed. Det var ufattelig flot. Træet var lys kastanjebrunt, med sorte striber i, som var det fra en zebra.

Det ville være oplagt at dreje i det utrolige flotte træ. Jeg vil prøve at søge på nettet for at evt finde ud af hvad det hedder, hvis du ikke allerede er bekendt med det!
_________
Hatmand

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Det blev ikke til noget med tagkonstruktion i dag, - det havde jeg ellers regnet med. Der er til gengæld pudset sokkel, - ret kedeligt, og de fortsætter vist også i morgen med at puds.

Hej Hatmand, - det træ du har set, tror jeg måske kan være enten mango træ, eller palme, men er det palme, er et vidt begreb for der findes så mange forskellige palmer, men jeg ved det selvfølgelig ikke, - det kan også være noget helt tredje.

Ja det er helt rigtige med betongulv, jeg er rigtig glad for at det blev den løsning, - og jeg ved godt hvor jeg skal sende takken hen!!

Hilsen – Carsten

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Carsten.

Er der ved at være styr på indkøb og leverance af maskineri?
Det kan jo ikke vare længe før der er indvielse af dit værksted.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Carsten skrev:
Hej Hatmand, - det træ du har set, tror jeg måske kan være enten mango træ, eller palme, men er det palme, er et vidt begreb for der findes så mange forskellige palmer, men jeg ved det selvfølgelig ikke, - det kan også være noget helt tredje.
Hilsen – Carsten

Palme ja.. eller hvad med zebrano - jeg ved godt, at det er det forkerte område men det passer perfekt på beskrivelsen.. http://www.housetohome.co.uk/imageBank/ ... o-Wood.jpg

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Ja der er ved at være styr på maskineriet. Jeg underskrev ordrebekræftelsen i går, og der skulle ikke gå mere end 6 uge inden det skulle være her, - lidt spændende er er det da. Så nu mangler jeg kun lidt småting.

Bygger er inde i et rigtigt Thailandsk tempo, - som vil sige meget afslappet, men lidt sker der da hver dag. Betonen er pudset færdig, og i dag syntes jeg mest at håndværkerne har gået rundt og kikket på alt træet, men det kan være de er mere effektive i morgen, så der vil være noget at fotografere.

Det zebrano er godt nok flot, men jeg tror ikke det er herude fra, for jeg kan ikke mindes at have set det nogen steder.

Hilsen - Carsten

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det var også det jeg mente med at området er forkert, for det er fra et sted midt i vestafrika.. Men ja det er lækkert træ..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

spånbunke
Brugeravatar

Nej! navnet på det spraglede træ var meget mere ukendt, da jeg bruger begge de nævnte træ sorter til knivskafter. Men Zebrano skal skæres rigtig op før at der fremkommer de rigtige fine mønstre i træet.
Det er ikke lykkes mig at finde det på nettet endnu, men jeg har ikke opgivet endnu.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Prøv at tage et kig på den her side.. hvis det ikke er der, så tror jeg ikke det bliver så let at finde.. der er over 600 træsorter. Det tager lidt tid at loade, men det er det er værd at vente på.. http://www.hobbithouseinc.com/personal/woodpics/ Der er 3 sider, men man opdager ikke lige umiddelbart, at der er flere, fordi den kører fra a-z på både side 1, 2 og 3 - de navne, der ikke er billeder til på side 1 er der billeder til på side 2 eller 3, men hvis man kender navnet, så kan man bare klikke på det.

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Mit byggeri er gået lidt i stå, for håndværkerne kom lige pludselig i tanke om at de skulle bygge et eller andet for et familiemedlem, så kommer man altså i anden række, og der vil nok gå et par uger inden håndværkerne kommer igen, sådan er det herude, må bare vente, og glæde sig til at det engang bliver færdig.

Maskinerne fra Jet er til gengæld på vej fra Tyskland, og har fået at vide de måske allerede vil komme sidst i denne måned.

Hilsen - Carsten

moderator
Brugeravatar

Nåh Carsten, er der kommet gang i byggeriet igen, eller er håndværkerne stadig på familiearbejde?

Håber da ikke maskinerne kommer fra Tyskland, iden du har tag på værkstedet.

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Der er ikke rigtigt kommet gang i byggeriet, håndværkerne er stadig på familiearbejde, men det skulle vist gå rimeligt godt, og efter hvad de siger skulle de komme igen sidst i næste uge, så det bliver nok først i ugen efter, men det går nok også.

Maskinerne skulle til gengæld komme i næste uge, så det bliver da lidt stressende at gå og kikke på dem i den næste måned, men det er da godt at regntiden er ved at være ovre, så kan maskinerne stå godt og tørt i min carport indtil værkstedet bliver helt færdig.

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

Man siger jo at lediggang er roden til alt ondt, men du kunne da benytte tiden til at samle nogle emner til at dreje i, når du bliver klar i værkstædet. Men bare resterne fra dit byggeri kan jo snilt bruges så der bliver ikke meget byggeaffald at køre på lossepladsen.

Regntiden!! Er den lige så problematisk for grejerne, som et klamt efterår og vinter herhjemme, med rust på værktøj, og ting der fungerer trægt.

Men det bliver da spændende at pakke så meget værktøj ud, og lige prøve om det funker!!

Men ellers er vi jo på vej mod den kolde tid, hvor der for alvor kommer liv i bænkene igen, og morgerne er kolde med rim i græsset. Underligt at i så beklager jer af varme. :lol:

spånbunke
Brugeravatar

Ligger byggeriet under for vejrliget.
Her i dag mandag morgen, er der regn og stormvejr så det er ikke det bedste vejr til at bygge i. Jeg er ved at lægge varmeslanger til gulvvarme i mit eget byggeri, og forventer at gulvet er støbt inden ugens udgang. Det kommer til at foregå i regntøj indtil det bliver bedre vejr.
Ellers er vejret relativt mildt med 8-10 grader, så det er ikke til at klage over.
_________
Hatmand

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Nej jeg kan ikke rigtig give vejret skylden, for det er rigtigt fint til at arbejde i. En god frisk vind, og cirka 25º. Så det kan næsten ikke blive bedre. Håndværkerne skulle også være kommet i dag, men så blev det lige skubbet en dag, så de kommer forhåbentlig i morgen tidlig.

Det er ellers ikke det bedste vejr i Danmark at bygge i, men sådan er det jo på denne årstid, og bare det så ellers ikke regner, så man skal arbejde i regntøj er det jo også ok

Jeg har været ude at rejse lidt for at finde tagsten, og det lykkes over alt forventning. Jeg fandt nogle små rød glaserede teglsten, til en krone stykket, - det kan vist ikke blive billigere. Så nu er alle materialer på plads, og vis ellers håndværkerne ikke finder på at stikke af igen skulle værkstedet nok kunne stå færdig om en måneds tid, og maskinerne er jo også lige på trapperne, så mon ikke det hele kommer til at passe.

Hilsen - Carsten

spånbunke
Brugeravatar

Så kom der endelig gang i byggeriet igen, og det er da gået rimeligt godt her den første dag.

I morgen er der ellers helligdag i Thailand, men jeg fik alligevel lokket håndværkerne til at komme, så det går da i den rigtige retning.

Hatmand – jeg kom lige til at se du skrev om regntiden herude, og et klamt Dansk efterår er ingenting ved siden af regntiden hvor luftfugtigheden let kommer over 90%, alt ruster, så det skal jævnligt have lidt olie, men det er der jo ikke så meget at gøre ved, - kun at huske og have rigeligt med syrefri olie i huset.

Hilsen - Carsten

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

moderator
Brugeravatar

Hej Carsten.

Rart for dig at der endelig kom gang i byggeriet igen.
Klimaet i Thailand aflæses tydeligt af konstruktionen på dit nye værksted... der er ikke plads til isolering :D :D :D

Her i Danmark skulle der helst være plads til minimum et par hundre millimeter isolering. Jeg ved snart ikke hvad vi skal bruge alt det isolering til, for de sidste mange år har vi ikke haft en ærlig vinter med frost og sne i Danmark. Det er snart mere et spørgsmål og at holde vand/fugt ude, og det klares ikke med isolering alene. Så skal der både opvarmning og udluftning til.

spånbunke
Brugeravatar

Det skrider jo rask fremad når der arbejdes på opgaven. Du skal nok få det lukket til jul.

Det bliver eksotisk når du bliver færdig med huset. Tænk at kunne dreje næsten under palmerne. I øvrigt ser det rimelig stort ud, nu hvor rammerne er rejst.

Med mit eget byggri er jeg kommet knap så langt, men i dag er gulvet blevet støbt, så der kan snart sættes indermure.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

moderator
Brugeravatar

Hatmand.

Håber ikke der falder 20 mm regn ude ved dig i aften/nat.

Det er nu rart når alt det støbearbejde er overstået... med varmeslanger og det hele. Tillykke med det.

Carsten... hvad sker der der hvor du bor? Vejret er nok noget bedre end det er her i DK.
Skrider det fremad med værkstedet?

spånbunke
Brugeravatar

Ja tørvejr blev det ikke over natten. Det regnede faktisk det meste af morgnen og langt ud på formiddagen, så afhærdningen bliver noget langtrukken. Det var først her til aften at det kunne bære.
Ja varme i gulvene skal der nok blive, der er isoleret med 44 cm. flamingo underneden og 41 cm brede specielle sokkelsten med isolering i midten, tillige med at der hele vejen rundt om de øverste 12 cm af soklen, er kantisoleret med 30 mm. flamingo.
De fleste vil nok sige hvad al den isolering skal til for, men det er krav stillet i de nye byggevedtægter fra 2006, og der gives ikke byggetilladelse fra kommunen, før at der er lavet en energiberegning over byggeriet, der viser at energi behovet er under den energi ramme, som er gældende for mit byggeri.
I mit tilfælde er det 78 KWh/m2 altså 172 m2 i halvanden plan total 284 m2 gange 78 kwh=22152 kwh til opvarmning,varmt vand og elforbrug. Vores elforbrug er pt. ca 8000 kw om året, så er der 14000 kw tilbage til opvarmning. Det svarer til ca 1500 l olie, det er noget mere tåleligt end de 4500 l og 15 rummeter brænde, vi bruger idag i vores gamle hus fra 1865, med 210 m2 i halvanden plan. Det er godtnok isolere, hvor det har været praktisk muligt, men forbruget er stadig højt.

De nye isolerings krav efter 2006 i nybyggeri er følgende:
Terrengdæk med gulvvarme 260 mm.
Ydervægge med mursten 190 mm.
Tagkonstruktion 360 mm.
Vinduer og døre må max have et varmetab på 1,5 w/m2

Derud over kræves der et luftskifte på 0,5 gange af rummenes volumen i timen, enten mekanisk eller fra ventiler i vinduer eller åbne døre eller vinduer.

Der stilles også krav til dampspærrenes tæthed. Huset skal trykprøves, den såkaldte Blow Door test. Den består i, at alle husets aftræk tætnes og huset pustes nu op med en støvsuger til 50 Pa. (ikke særlig meget) og tabet må så max være 1,5 liter luft per sek. per opvarmet kvadratmeter.
Det er ligesom galskaben ingen ende vil tage for i 2011 skærpes kravene yderligere til isolering, så at det samlede forbrug må kun være 55 kwh/m2. og igen i 2016 til 35 kwh.

Men Carsten alle disse regler er du nok lykkelig uvidende om, for jeg tvivler på at Thailand er blevet så byrokratisk, at de er gået helt over gevind.
Energi er dyr og bliver næppe billigere ind i fremtiden, så noget mening er der da med galskaben.
Men det er heller ikke helt billig at bygge på den måde ca. 9000 kr./m2.

spånbunke
Brugeravatar

Hej Kaj

Ja det er rigtig godt at der nu er kommet gang i byggeriet igen, og det skrider rimelig fornuftigt fremad, og vejret er vidunderligt til at bygge i, nu er regntiden jo ved at ovre og det bliver lidt køligere, det vil sige omkring 25 - 30º!!!

Det med isolering tænker jeg ikke så meget på, selvom der dog er er nogle der ligger 50 mm på loftet, men jeg ved ikke om det har den helt stor effekt for varmen stiger jo op, og så kunne man måske godt forestille sig at isoleringen bare vil holde på varmen.

Hej Hatmand

Jeg håber der kan lægges tag på indenfor de næste to uger, så det jo lidt før jul, men der er jo også en del der skal laves efter der er lukket.

Det er godt nogle voldsomme krav til isolering der er kommet i Danmark, men det virker som om der er en ret stor besparelse i vente, så der er måske alligevel noget rigtig i alt galskaben.
Herude stilles der overhovedet ingen krav til noget som helst, der er dog en del tilladelser man skal have inden man må bygge, men der er aldrig en sjæl der kunne finde på at komme og kontrollere noget som helst, så der blive bare bygger som vinden blæser!!!, - og det kan man også godt se på er del af det byggeri der står rundt omkring, og særlig når det er par år gammelt.

Det bliver da noget af en omvæltning at flytte fra et hus der er bygget i 1865, med den sjæl som det sikkert har, og så til et helt nyt.

Hilsen - Carsten

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
var det nu også nødvendig at bygge det i mahogni :lol:
det ser godt ud ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
ja det ser godt nok godt ud !!

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Det begynder at ligne noget Carsten.

Jeg ved ikke om det er billedet der snyder, men tagstenene ser noget små ud.
Glæder mig til at se et billede af hvordan de skal ligges på taget.

Maskinerne er vel også snart ved at være på vej...?

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Det er nu ikke mahogni selvom det nok godt kunne ligne, men det gør mig da glad at i syntes om mit lille værksted, som jeg også selv er rigtig godt tilfreds med indtil nu.

Ja de er meget små mine tagsten, og de bliver lagt med en dækning på 175%, og det er jeg også lidt spændt på at se hvordan det kommer til at virke, for de er jo håndlavede, og ikke helt lige.

Maskinerne må være tæt på, men jeg vil nu ikke rykke for jo længere tid der går, jo kortere tid skal de stå udenfor.

Hilsen - Carsten

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
det bliver det vildeste værksted... vi glæder os til åbent hus :-) så skal vi nok komme og svine med spåner alle steder hehe

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej Carsten.

Rigtig dejligt væksted du der har gang i, jeg forstå godt at du glæder dig til at få det indrettet.
Det første jeg gik i gang med ,efter jeg blev pensionist, var at indrette den bagerste del af Garagen til et lille værksted, og da jeg ville bruge el varme måtte jeg isolere så godt det nu var muligt og det virker meget godt, men det bedste er nok at værkstedet er det køligste rum i huset når vi rigtig har sommervarme.
Måske vil en kraftig isolering virke på samme måde hos dig.

Venlig hilsen
eljensen

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Der er ikke rigtig nogen billeder i dag, - men til gengæld en go historie fra det virkelige liv!!

Det startede rigtig fint i morges med at min tømre kom og sagde at han ikke ville arbejde mere for mig, for han syntes jeg var for vanskelig med kvaliteten, jeg tror nu mere årsagen skyldes at han har fået en anden stor entreprise, og hellere ville starte på den for at få sin forskudsbetaling, han pakke så sine ting sammen og så ellers kørte sin vej, sådan er det bare herude!!

Så i gang med at finde en anden tømre som kunne fortsætte byggeriet, og det lykkedes ret hurtigt, han skulle gerne komme en af de nærmeste dage, så det er jo alt sammen meget godt.

Begyndte så på at slibe vinduer, og det gik egentlig meget godt indtil her sidst på eftermiddagen hvor en bjælke faldt ned i hovedet på mig, - - så måtte lige en tur på skadestuen for at blive syet lidt, - det starter jo rigtig godt, første gang på skadestuen inden jeg er kommet i gang med at dreje, det bliver sikkert spændende!!!!

Søde og rare er de på sådan en skadestuen så alt gik fint, og overraskende billig, 500 Bath – 90 Danske kroner, og så ellers inklusiv stivkrampe, smertestillende og penicillin, så det kan der vist ikke klages over.

Hilsen - Carsten

moderator
Brugeravatar

En ulykke kommer sjældent alene Carsten.

Det var da altid noget at tømren kom og gav dig besked... her i Danmark bliver håndværkerne ofte bare væk.
Også selv om folk har betalt store beløb forud... til materialer og lignende.

Der kører et program på TV2 i øjeblikket... "Klamphuggerne". Det er sgu rare sager der kommer frem i det program.

Og så er du nu i træning med at finde den nærmeste skadestue... det er godt nok nu når maskineriet snart ankommer og skal sættes i gang. :D :D :D :D

spånbunke
Brugeravatar

AV-av!! det var ikke godt. Det er jo en mening med at bygningshåndværkere går med hjelm og sko med stålnæser.
Det er altid nemmest at være klog bagefter, men ting har det somme tider med at udvikle sig i den forkerte retning.
Godt det ikke var værre. Så god bedring Carsten.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]