"Færdigpoleret i en arbejdsgang" betyder at:
Normalt kræver en ordentlig polering en række trin, fra pudsning f.eks helt til korn 1200,
Dernæst at træet behandles med en sandingsealer/lak, som så igen må pudses mat til korn 1200 (korn 400 - 800-1200)
Derefter anvender med f.eks en Tripolivox, som er en temmelig hårdt slibende/polerende voxtype, eller man påfører f.en gang Danish oil. Denne olie skal så hærde i mindst 24 timer/20 C.
derefter påfører man diamond vox, som så poleres på en polerskive, efterfulgt af en slutpolering med en glinseskive.
Dette kan gøres i bænken eller f.ks på en søjleboremaskine/bænkboremaskinee.
Det "System" jeg har lavet her betyder at en del af alle de "trin" kan undgås.
Man pudser træet til f.eks korn 400 (eller finere hvis man ønsker)
Der påføres 1 x H-olie somn fordeles mens bænken kører ca. 300 o/min, og olien fordeles med f.eks køkkenrulle.
man sikre sig at træet er ensartet mættet, og sætter farten på bænken op til ca. 1000 - 1500 o/min (afhængig af diameter), og polerer olien varm med en ren klud. H-olien hærder (teknisk kalder man det "gelering"), og dermed opstår der en "film", som man direkte kan påføre Diamondvoxen på.
Da H-olien danner en lukket og tæt "grund" påfører man kun et tyndt lag Diamond vox, som man så kan polerer direkte.
Der findes et "utal" forskellige "Diamond vox typer" men den jeg har lavet selv polerer hårdt op og danner en "tør" overflade allerede under bearbejdning i bænken.
Hvis man så ønsker det kan man efterfølgende polerer emnet byderligere op med en glinseskive, men det er sjældent nødvendigt.
Overfladen er fuldt gennemhærdet efter ca 24 timer/20C.
Det skal lige nævnes at ovenstående er til drejede emner, knivfæster etc er en hel anden historie.