www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 17:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Geografisk sted: Gilleleje
Hej Alle, mit arbejde har i tidernes morgen fået denne her bænk. Det er pt den drejebænk jeg bruger indtil at jeg får sparet op til min helt egen:-) Da jeg igår stod og skulle dreje en lampefod flækkede kileremmen. Nu er mit problem så bare at hverken mester eller nogle af mine kollegaer ved hvordan man skal skifte remmen. Er der nogen herinde som kender maskinen eller måske navnet på den? På motoren står der thinge odense. Andet kan jeg ikke se.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
For at skifte remmen, skal du afmontere akslen. Det kan være noget af en opgave, og der er risiko for at beskadige lejrene.
Den nemmeste løsning er at montere en leddelt kilerem.
Prøv at google "leddelt kilerem" eller "skilbar kilerem".

Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

Ny bruger

Hej Finn,
mange tak for det hurtigt svar. Lyder som en god løsning med en rem man kan bryde. Stod og roede med det idag, og fik skilt bænken godt ad, men uden held til noget.
Og hold da op de billeder blev dårlige, men hjalp at zoome ud på skærmen... :-D :lol: Næste gang prøver vi et "rigtigt" kamera og ikke mobilen....

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Du skal nu nok ud og finde et værksted, som vil sælge dig en rem i den rigtige længde. Sanistål sælger Fenners skilbare A 13 remme i 5 meters ruller til ca 550 kr/m + moms.
Du burde kunne løsne diverse skruer i alle de ringe og remhjul, og derefter presse akslen ud med en aftrækker fra venstre mod højre på øverste billede. Skal der grov vold til, skal du have den i en presse fx. på et autoværksted.

Ny bruger

Har prøvet alt løsne alle ringe, osv. Må prøve med noget pres som du siger. Bliver nok med noget hjemmelavet pres, da mester virker rimlig ligeglad med at have en drejebænk. Men tak for det, gav mig en ide til noget hjemmelavet halløj :D
Snakkede forresten med vores smed om de kileremme som Finn forslår. Han sagde at de var noget farligt noget, og at de ødelægger trækket. Men det er der nok flere meninger om...

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Hvad er den venstre ende beregnet til?
Hvis du kan få den af, kan du formodentlig sætte en to-benet aftrækker på, og trykke akslen ud.
Hvis alle skruer er løsnet, skal de forskellige ringe nok glide af, når du trykker.
Men mål lige akslen først, hvis du kan komme til det. Den er formodentlig ikke lige tyk hele vejen, ofte er den slags aksler trappeformede.

Ny bruger

Jeg er ikke sikker på hvad dens funktion er... Yderste venstre del kan tages af, og er et stykke rør som næsten er gennemgående indenvendigt. På første billede er der til venstre for den fedtventil yderst til venstre en messing ring som ser ud til at være smedet sammen med det "rør" som det hele sidder monteret på. Det vil jo så gøre at man ikke kan skubbe mod højre.. Og på det gevind som man skruer diverse holdere kæber osv på, sidder der lissom også en stor ring mellem den og selve rammen på bænken som gør at jeg så ikke kan skubbe røret mod venstre.
Men måske bænken bare aldrig er blevet vedligeholdt, så det er fyldt med gammelt fedt og spåner. Så det ser ud om at det er smedet sammen :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]