Bare for at få lidt gang i tingene, og måske en lille udfordring udi i Vinproppernes verden, når Stig lægger så sjælendt smukt træ til, har jeg færdiggjort "Forumsystemet" som det så er op til den enkelte at lave/bruge hvis man har lyst.
Husk lige på at der er mange andre metoder man kan anvende hvis man vil have glans etc.Vinstopperne på de 2 viste fotos er drejet af en lille Birkeknude jeg fik af Joe-P (oprindeligt fra Stig tror jeg).
Knuden blev skåret ud på båndsaven i 30 x 30 mm x 100 mm lange, og tørret ned til 10% fugt i microbølgeovnen (Knuden blev fældet i marts/april i år.
Metoden:
1: Pudsning til korn 400,
2: Påført sprit for at rejse fibrene,
3: Igen pudsning korn 400, frem og bak,
4: NOTE: Omdrejningerne på bænken er sat til 400 O/min som de fleste bænke kan komme ned på,
5: Pudsning med grøn- og hvid sandingpad (frem og bak). Pudsningen med disse pads sker med MEGET LET HÅND,
6: Overfladen mættet med H-olie, og pudset "vådt i vådt" med ståluld 0000,
6.1 : Man kan se at der efterlades en blanding af fint pudsestøv og ståluld på overfladen,
6.2 : Det er vigtigt at man holder overfladen VÅD, d.v.s at pudsestøv/ståluldmassen ikke får anledning til at sætte sig fast i træet/olien.
6.3 : Overfladen aftørres grundigt - så man sikre sig at AL pudsestøv/ståluld er fjernet.
7:Stands bænken, og påfør Forumvox - evt iblandet H-olie over hele overfladen.
7.1 : Start bænken på små omdrejninger, og poler voxen ind i træet,
7.2 Se efter om træet er tilstrækkeligt "mættet" med forumvox, hvis der optræder "matte" områder må man påføre en gang vox mere, og så også sætte omdrejningerne på bænken op til min 1000 o/ min, og polerer overfladen tør.
8: Ser man nu "ujævnheder" i overfladen er det anbefalet at polerer overfladen med ståluld 0000 - uden at trykke for hårdt.
(Hvad hårdt er, må man lige selv finde ud af)
9: Påfør Shellec 25% opløsningen med en pensel mens bænken står stille, og lad Shellacken "sætte sig" i nogle minutter så det meste af spritten fordamper.
10: Start bænken på SMÅ omdrejninger og poler med en ren tør klud. PAS PÅ : Startfriktionen er MEGET HØJ, SÅ HØJ AT KLUDEN LET KAN SÆTTES FAST OG DREJE MED RUNDT - MED ANDRE ORD :
PAS PÅ FINGRENE11: Sæt hastigheden op til 1500-2000 o/min (Når friktionen er væk - det tager kun et par sekunder), og poler overfladen helt op. Man kan se glansen - og ikke mindst dybden i overfladen komme hurtigt frem, og hvis man har en skarp lampe lige over emnet kan man se "glansstregen (refleksen) stå helt skarpt i overfladen.
Dette er min foretrukne metode, men der findes et stort antal andre måder at gøre det på.
Et par indtryk:
Linolie er ikke så godt at blande ind i Forumvoxen,
Nogel typer Danish Oil kan blandes ind i Forumvoxen. jeg har ikke prøvet så forfærdelig mange selv, men har dog set tendenser mod at der opstår "rynker" i de polerede overflader, hvilket kunne indikere at der er en ret stor andel Linolie i den aktuelle Danish Oil
Bruger man sandingsealer som grundbehandling (det kan være godt for at stabilisere frønnet træ), skal man huske at pudsningen er utrolig vigtig (og svær) når man ønsker glansfulde overflader.
Bruger man sandingsealer og Friction Polish, kan man opnå særdeles glansfulde resultater, men en sådan overflade mister sandsynligvis glansen hvis man rører for meget ved den, og må poleres op igen.
Jeg tager dem med til Rømersgade den 1.11.2011, så man kan kigge med fingrene