Jeg er helt enig med Bjarne.
Jeg havde i mange år mulighed for at få fat i de "rigtige" industrilakker med tilhørende fortyndere. D.v.s lakker med et tørstof indhold på omkring 50 -55 %, hvilket betød at man i mange tilfælde kunne "nøjes" med 2 - måske 3 gange påføring.
jeg har stadig laksprøjtepistolen hængene, men den samler bare støv.
Problemet med "fortynderbaserede lakker/syrehærdende lakker/melamin lakker" er jo også at de ikke just er sunde at have svævende rundt i værkstedet, og pudsestøvet er jo heller ikke det sundeste man har oplevet.
Det var - for mig, en af grundende til at jeg har udviklet "forumvoxen" og H-olie systemet, som giver mig det jeg har efterlyst i det kommersielle marked - uden at finde hvad jeg søgte.
Linolie er - efter min mening en "nødløsning" alene af den grund at et Linoliebehandlet emne skifter farve alt efter den lysbelastning overfladen udsættes for, samt det faktum at linolie "mørkner" træ ganske gevaldigt.
Nå, men nogen kan lide moderen, andre datteren, så hver især finder jo nok den/de metoder som man syntes er optimale for netop det man har lyst til at lave.