www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 09:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: nyt jern
Bjerg af spåner

Geografisk sted: AARHUS
hey jeg har gået og kigget på dette jern http://www.axminster.co.uk/henry-taylor ... tomsection
er der nogle der har prøvet det? en af grundene jeg gerne vil have det er at fasen skulle være slibet over 2 gange som kan ses her http://www.youtube.com/watch?v=hY2OnZmeZOA (starter 3:22min henne i filmen)
det skulle så være nemmer at komme rundt i skålen nogle der har erfarning med det??

slid, men vid at ting tager tid

Titel: Re: nyt jern
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Du kan jo slibe et hvilket som helst U-rør med to faser,som Mike Mahoney beskriver i reklamefilmen for Henry Taylor. Der er nok ikke de store forskelle mellem de forskellige U-rør fra de velrennomerede fabrikater. Rent personligt er jeg meget glad for dem jeg har fra Doug Thomson, men ikk e så begejstret for nogle af de meget tidlige sintermetalrør.

Der er nok lige så mange meninger om hvordan et rør skal slibes som der er drejere, så du må finde ud af hvad du selv bedst kan lide. Rent personligt, foretrækker jeg en slibevinkel på 35-40° til langsdrejning og 60° til skåle, og endnu stumpere til bunden af skåle indvendigt.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Senest rettet af Agerbundsen 19 apr 2011, 08:19, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Personligt er jeg helt vild med ellsworth, det er et jern som er super alsidigt.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

Bjerg af spåner

okay det vil jeg prøve

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Henry Taylor's Superflute er et glimrende jern, jeg har selv en 5-6 stykker af dem.
Det er faktisk ikke et u-jern, men snarere et v-jern.

Der er perfekt til den David Ellsworth slibning ,som jegselv og mange andre pull-cut drejere foretrækker.

Der er altid en fordel til arbejde i dybe skåle, at lægge en "relief grind" på. Dvs. lægge en ekstra fas ovenpå den første. Det gør det lidt nemmere at komme on hjørner.

Bjerg af spåner

stig det er også en af grundene til jeg gerne vil have sådan et, jeg har selv david ellworht jernet (det er nok det eneste gode jern jeg har) min skraber hakker i hele tiden så den er jeg holdt op med at bruge, så den endste måde jeg kan få en skål nogen lunde er ved at skrabe med mit ellsworth jern gætter på det er det du kalder pull cut
jeg vil da ihvert fald prøve :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Jakob, når du bruger skraberen, husker du så at sætte anlægget over og skrabe under centerlinien?
Så er det nemlig umuligt at få en skraber til at hugge i.

Og nej, pullcut har ikke noget at gøre med at skrabe.
Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Skraber du med jernet fladt eller shearscraper du. Sidstnævnte metode er bedst og der undgår man (som regel) de værste hug.

Bjerg af spåner

jeg har prøvet at tage nogle billeder så i kan hjælpe mig med at forstå hvordan i gøre det

billed nr.1 er mit ellsworth jern og dens slibning

Jens Reinholdt jeg er lidt i tivl om jeg gør som du mener tror det ikke her kan du ihvert fald se hvor dan jeg gør

stig shearscraper ved ikke om det er det jeg gør på billede nr.3?? flad skarpning er det jeg gør på billede nr.2 (efter min mening)

på billede nr.4 er hvordan jeg pt ordner en skål indei det markerde er det jeg skære med.

på billed nr.5 er typisk hvordan jernet vil hugge i tror det er fordi der er for mange vibrationer i håndtaget. det er her jeg gerne vil have et jern med 2 faser så jeg kan komme rundt uden at jeg laver riller i træet.

i må meget gerne komme med kommentar eller andre ideer til hvordan jeg kan gøre det bedre :D

håber jeg bliver klogere efter nogle kommentar ;)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Hej Jacob,

Gode billeder forklarer endnu engang mere end mange ord.

Jeg er ikke verdensmester i Ellsworth jernet, men har dog lidt erfaring.
Som jeg ser billede 2, vil jernet ikke skabe, men skære.
Billede 3 er shearscraping.
Billede 4 er pull-cut.
Billede 5 er flad-skrabning. Tror det er her det hugger for dig. Prøv, som Jens også siger, at hæve landet 1-2cm over center, og skrab 1-2cm under center. Hvis du vipper skraberen så kun venstre kant er på landet, shearscraper du. Det kan du gøre i center, uden at hugge. Den optimale vinkel afhænger af skraberens runding og slibning, skålens form, træets struktur osv.. Prøv at starte med ca. 45 grader, og se hvordan det kører for dig.

Hvis jeg er galt på den, må i endelig råbe højt. Så lærer jeg også noget.

Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Jeg starter lige med at rette mig selv.
Anlægget skal rigtig nok være over den vandrette centrumslinie, og du skal, hvis du bruger skraberen fladt, helst skrabe lidt over samme. Det er mere risikabelt, men dog muligt, at skrabe under.
I bunden af en skål er det ikke så vigtigt at have anlægget højt og skrabe over centrum, men jo nærmere du kommer kanten, jo vigtigere er det.

Til billederne.
Hvis du på billede 2 trækker jernet mod 2-tallet, får du et pullcut, hvor du skræller. Fede, gode spåner.
Hvis du på billede 3 trækker jernet mod 3-tallet, shearskraber du. Formentlig uden problemer.
Hvis du på billede 4 trækker jernet mod skålens kant, får du pullcut. Jeg kan ikke se på billedet, om du vil komme til at skære eller skrælle.
På billede 5 skraber du med jernet fladt.

Man kan bruge drejejern på 3 grundlæggende måder: skære, skrælle, skrabe.

Når man skærer, skal værktøjets fas være i kontakt med materialet.
Det er lettest at forestille sig virkningen ved at tænke på hvordan man skærer spåner med en kniv.
Vinkelen mellem værktøjets fas og det netop bearbejdede område er 0°. Fasen skal være i kontakt.

Når man skræller, skal værktøjets fas være fri fra materialet.
Tænk på hvordan man ved at vinkle kniven lidt kan skrælle bark af en gren.
Vinkelen mellem værktøjets æg og det netop bearbejdede er større end 0° og mindre end 90°. Fasen skal ikke være i kontakt.

Når man skraber, skal vinkelen mellem æggen og materialet skal være større end 90°.
Tænk på, hvordan man bruger en ziehklinge.

Hvis du på billede 5 får jernet til at hugge i, skal to fejl være på spil samtidigt:
1) at du prøver på at skrabe og æggen er i en vinkel mindre end 90°. Så vil skraberen skrælle! Det giver et hug, der kan mærkes.
2) hvis anlægget er sat lavere end den vandrette centerlinie, vil jernet få mulighed for at grave sig ned i materialet.
Hvis anlægget er sat højt nok og du skraber over centrum, vil et eventuelt hug resultere i at jernet "falder" ud i luften.

Du kan sagtens shearskrabe med skraberen fra billede 5. Du skal bare dreje håndtaget, så æggen er vinklet omkring i forhold til den vandrette centerlinie. 60°-75° for fine fehårsspåner, 25°-40° for grovere spåner.
45° er et godt sted at starte, som Finn lige har sagt.
Og som Stig lige har sagt, får du nok færre og mindre alvorlige hug ved at shearskrabe i stedet for at skrabe fladt.

Venlig hilsen Jens.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Når jeg ser billede #4 får jeg det indtryk at du skærer fra bunden af skålen og ud mod kanten.

Det er ikke optimalt, medmindre årerne står på højkant i skålen ( langsdrejning).
I en tværdrejningsskål vil du arbejde mod åreretningen. Det gør det svært at få en god overflade, medmindre du tager en ultrafin spån med et ultraskarpt jern.

Bjerg af spåner

hold da op.
hva skulle jeg gøre uden det her forum??
super gode forklaringer nu er jeg med på hvordan jeg skal prøve at skrabe det skal jeg prøve (idag!!!!!)
igen tak for de meget gode forklaringer :D :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]