www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 21:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Vi var lige en tur i Københavnsstrup, hvor vi efterhånden kun sjældent kommer :D
Inde ved Strøget i starten af Nørregade ligger en butik, Notre Dame, med alskens køkkenting o.s.v., og de havde mange drejede ting, så jeg MÅTTE jo ind og se på dem med fingrene :lol:
Der var en del mindre skåle, tallerkner o.l., men også lysestager samt meget forskelligt i skeer, gafler o.s.v.
Først blev jeg sådan lidt skuffet, da priserne var nede i eks, 34 kr. for en skål eller lysestage, og jeg tænkte "Er vores fine drejede ting virkelig ikke mere værd"?
Det gik jo så efterhånden op for mig, at disse var jo ikke håndlavede (tror jeg ikke), i hvert fald ikke med sjæl, og FINISHEN, den fik mig til at indse, at JEG i hvert fald ikke har noget at skamme mig over, den var temmelig ringe på det meste af det.
Så jeg gik glad derfra igen, og jeg skriver egentlig bare indlægget her, for at vise, at det nogle gange kan være godt at få sat tingene i relief :)

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
kender godt forretning, import vare, men det værst er er prisen er x 2½ gang (mindst) i forhold til indkøbsprisen :evil:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
joe-pearson skrev:
kender godt forretning, import vare, men det værst er er prisen er x 2½ gang (mindst) i forhold til indkøbsprisen :evil:

Det er nok lidt lommefilosofi, men værdien af en vare er hvad en villig køber og sælger kan blive enige om. Omkostningerne ved produktionen har intet med det at gøre - forudset at varen kan produceres og producenten og diverse mellemled får en fornuftig forretning ud af det.

Du kunne lige så godt blive forarget over priser på arkitekttegnede danske stole - dér er forholdet mellem salgsprisen og produktionsomkostningerne meget mere end de 2½ gang du citerer. Der er ikke megen forskel på råmaterialerne og arbejdstiden mellem en 300 kr. stol fra Bilka og en Fritz Hansen produceret stol til 3000 kr.

At så drejede skåle osv. er produceret megt billigt i østen, og kan sælges her til priser, som vi hånd- og hobbydrejere ikke synes om er så noget helt andet. Du skal være både meget dygtig og opbygge et renommé for at tjene lidt på drejeriet.

For de fleste af os er drejeriet en hobby, hvor man kan glæde sig over at lave noget pænt og måske brugbart. Det er da dejligt at se glæden i modtagerens øjne, når de bliver presenteret med en fin skål eller andet. His man har brug for at regne timelønnen ud ved drejeriet, så bør man nok søge andre græsgange for de flestes vedkommende.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Til Agerbundsen: Det er heller ikke fordi, jeg ligefrem drejer med salg for øje, og jeg har kun drejet (for alvor) i knap et år nu. Jeg har lavet en del til gaver, og modtagerne har været rigtig glade for det.
En anden ting er det med timelønnen :lol: , jeg bruger af og til MEGET tid på nogle af tingene, især i forb. med finishen, og der kan timelønnen slet ikke stå mål med en evt. pris for et produkt (eller omvendt).

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Mht. den dårlige finish, så har der jo før i tiden været et kæmpe marked for husgeråd, specielt køkkengrej i træ.
Det skulle bare være funktionelt og billigt, skidt med finishen.
Englænderne kalder det treen, såvidt jeg husker( Joe??), vi har ikke noget ord for det ( heller ikke for det, fedt at være født til et sprog med meget få gloser!)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
@Stig
Godt husket. Se evt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Treen_(wooden)
VH,
Lars

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]