www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 13:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Hej alle.
Jeg kunne rigtigt godt bruge lidt inspirations-billeder.
Jeg har en ide om at dreje min bænk ud, så den står nogenlunde vinkelret på væggen, med pinol-enden ind mod samme.
For ikke at få spåner over hele kælderen, vil jeg have en kasse sat på, med et 100 mm udtag til min spånsuger.
Jeg er en del i tvivl om, hvordan jeg bedst kan lave sådan en (træ-)kasse, hvor høj og lang den skal være osv.
Maskinen er en MC900, med en højde på 15 cm fra vange til spindel. Understellet er en gammel sinkefræser, så den samlede vægt er den del over, hvad jeg kan løfte, nok omkring de 200 kg.
Hvis du har en fungerende løsning, som både tager spåner og slibestøv, vil jeg meget gerne se et billede af den.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
jeg ved ikke om min generelle oplevelse er så "generel" så det gør noget, men jeg syntes godt nok at langt de fleste spåner kommer forbi mit hoved, for så at forsvinde ud på gulvet bag ved mig.

Hvis det er den "generelle" oplevelse, betyder det jo at du kommer til at stå i kassen, og så kniver det lidt med at se logikken (for mig i det mindste).

Tag et stykke linolium og lav dig en cylinder som passer indvendigt i en plastsæk, så den holder sækken bekvemt åben. Så er det let og ubesværet at bruge et fejeblad/let skovl til at fylde spåner i sækken med passende mellemrum. Så er spånerne let og bekvemt pakket til afleveringpå den lokale genbrugsstation, til at forære væk til at dække bede, som optænding eller formuldning, eller hvad man nu har lyst til.

Og så sparrer man en gevaldig masse plads, og lærer at arbejde i spåner til "knærene" som en rigtig drejernisse :lol:

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer

BjoernA skrev:
langt de fleste spåner kommer forbi mit hoved, for så at forsvinde ud på gulvet bag ved mig.

Langs-drejning og drejning af den udvendige side af en skål ryger ind mod mig. Det sker der ikke så meget ved, rodet bliver ved bænken.
Men den indvendige side af en skål smider spånerne væk fra mig, og dermed ud i rummet. Det var den del, jeg gerne ville spare lidt oprydning på.
Slibning støver altid væk fra mig, det er primært et spørgsmål om at ramme emnet det bedste sted.
Jeg har haft slangen liggende bundet fast efter enden af motoren, og der kan den fange det meste slibestøv.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Spånerne er et problem som du ikke kan suge væk. Selvfølgelig er det teoretisk muligt, men kræver en helvedes masse luft. Meget mere end din spånsuger kan klare.

Jeg er ikke enig med at få bænken til at stå vinkelret på væggen. Jeg mener at det er bedre at bænken er mellem dig og væggen, så de spåner der ikke kommer forbi dine ører, ender op mellem bænken og væggen. Når bunken så begynder at komme op over vangerne, er det tid til skovl og kost.

Slibestøvet er noget helt andet. her er spånsugeren fin. Du må lave en "kasse" som er så lille som muligt, men stor nok til at den paeer til de emner du drejer. Bag ved bænken, og forbundet til spånsugeren. Bruges kun ved slibning med sandpapir. Kassen behøver ikke at være stærke eller pæe, den skal bare sørge for at det meste støv kommer ind i den og i spånsugeren.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer

Agerbundsen skrev:
Jeg er ikke enig med at få bænken til at stå vinkelret på væggen.

Det er et pladsproblem, der skal løses ved at dreje bænken - der skal gerne stå to bænke på samme vægplads.
Citat:
Når bunken så begynder at komme op over vangerne, er det tid til skovl og kost.

De spåner, der ryger bag om bænken bliver blandet op med metalspåner - så hellere bruge spånsugeren.
Indtil nu har jeg haft diverse drejestål og andre nyttige dimser hængende på væggen bag bænken, men de har det med at samle en masse spåner. Det ville det jo være rart at slippe for.
Citat:
Du må lave en "kasse" som er så lille som muligt, men stor nok til at den passer til de emner du drejer.

Jeg regner med 50 cm høj, og noget i samme retning i bredden. Når du skriver lille, mener du nok noget, der er en del lavere. Kunne bare godt tænke mig at se et billede af en fungerende løsning.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]